Tältval inför Kebneresa

Re: Ryggsäck

filto338; sa:
Har själv en marmot terraplane på ca 85 liter som jag är nöjd med. Men jag skulle nog vilja gå upp på storlek.
Om jag skulle köpa en ryggsäck idag, skulle jag nog satsa på 110-130 liter. Med anledningen att om man ska få med sig kök tält o.s.v., behövs det mycket utrymme. Det krävs extra mycket utrymme om du dessutom planerar att köra hemmatorkad mat tillsammans med ris pasta o.s.v.

110-130 Liter! Jösses! Tänker du också på två veckor då eller är det längre perioder du har i åtanke? Räknar du med ett kilo -torr- mat per dag på dina utflykter?

Mvh
Christopher
 
Re: Re: Ryggsäck

Gyllengahm; sa:
110-130 Liter! Jösses! Tänker du också på två veckor då eller är det längre perioder du har i åtanke? Räknar du med ett kilo -torr- mat per dag på dina utflykter?

Mvh
Christopher
Håller med om att det låter mycket, men min mat brukar väga rätt så precis ett kilo per dag.

Och nej, det beror inte på att jag äter limpa med leverpastej och sirap. Jag menar torr mat, som frystorkade soppor, couscous, mariekex och knäckebröd.
 
Hm, svårt detta med ryggsäcksstorlekar... Men min Mjölner är 80 liter och Jonas rygga (en Lowe Alpine) är 65+15 liter. Jonas bar maten och hade proppfull ryggsäck ibörjan av turen (som var 7 dagar). Jag bar tält och kök, hade gott om plats över trots att min sovsäck och dunjackan tog upp typ halva packningen.

När jag har stickat mig en mysig ylletröja kan jag skippa dunjackan. Kan se stora fördelar med att ta en ylletröja istället för dunjacka, till exempel att en ylletröja går att ha under regnjackan. När det regnade kunde jag ju inte ta på dunjackan när jag rastade...
 
Vad har ni i ryggsäckarna egentligen? Jag har en 65-liters sec som alltid har haft gott om plats över när jag har varit ute på tältturer i en vecka med en kompis, och 3-4 dagar själv. Den enda skillnaden mot längre turer är ju maten, och jag hade kunnat trycka ner dubbelt så mycket mat utan några som helst problem. 80 liter låter ju som hur mycket som helst, för att inte tala om 130. Har ni med er 10 termosar med färdigbryggt kaffe?
 
Om du vill gå före midsommar kommer du att gilla gummistövlar. Ju större ryggsäck du väljer, ju mer kommer du att ha med och det blir tyngre. Tricket är liten ryggsäck, börja med mat, tält och sovutrustning. Då brukar det bli lagom. Låne/begagnat är rätt väg att börja, då vet du såsmåningom vad du vill ha. Själv började jag med päronryggsäck och det gick det med...

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-10-07 kl 11:00]
 
larsl; sa:
Vad har ni i ryggsäckarna egentligen? Jag har en 65-liters sec som alltid har haft gott om plats över när jag har varit ute på tältturer i en vecka med en kompis, och 3-4 dagar själv. Den enda skillnaden mot längre turer är ju maten, och jag hade kunnat trycka ner dubbelt så mycket mat utan några som helst problem. 80 liter låter ju som hur mycket som helst, för att inte tala om 130. Har ni med er 10 termosar med färdigbryggt kaffe?
Lars
av de där som har en 1,5 kg nessesär med sig har jag stött på folk med 14 par fillingar och strumpor i ryggsäcken....Det är klart att de behöver stora säckar, de bär ju!
 
johankse; sa:
Om du vill gå före midsommar kommer du att gilla gummistövlar. Ju större ryggsäck du väljer, ju mer kommer du att ha med och det blir tyngre. Tricket är liten ryggsäck, börja med mat, tält och sovutrustning. Då brukar det bli lagom. Låne/begagnat är rätt väg att börja, då vet du såsmåningom vad du vill ha. Själv började jag med päronryggsäck och det gick det med...

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-10-07 kl 11:00]

Tack för dina råd! Om vi säger att jag kommer gå från den 20:de juni till den 9:de juli, tror du det -konstant- kommer vara blött plisk-plask längs hela min rutt? ;

http://www.kebnekaise.nu/se/reseberattelser/resa3.php

Mvh
Christopher
 
Re: Re: Ryggsäck

Gyllengahm; sa:
filto338; sa:
Har själv en marmot terraplane på ca 85 liter som jag är nöjd med. Men jag skulle nog vilja gå upp på storlek.
Om jag skulle köpa en ryggsäck idag, skulle jag nog satsa på 110-130 liter. Med anledningen att om man ska få med sig kök tält o.s.v., behövs det mycket utrymme. Det krävs extra mycket utrymme om du dessutom planerar att köra hemmatorkad mat tillsammans med ris pasta o.s.v.

110-130 Liter! Jösses! Tänker du också på två veckor då eller är det längre perioder du har i åtanke? Räknar du med ett kilo -torr- mat per dag på dina utflykter?

Mvh
Christopher

Ja man klarar sig ju upp till 2 veckor med en sån ryggsäck. Men normalt brukar min ryggsäck vara rätt tung när jag ger mig ut. Den ligger nog allt som oftast mellan 25 och 30 kilo. Den ligger nog på ca 31-32 för en vecka med all mat och utan tält.
 
stövlar?

Är det snöfläcksavsmältning och regn så är det blött på mycket av marken.
Envar får alltid leva med sina beslut. Se på proffsen, de brukar inte ha så fel.

Go tur
 
Komprimera mera!

Även jag undrar vad ni har med er i 90 liters-säckarna. Det är ju bara mera mat som ska till för ännu en vecka?! I somras lyckades jag pressa ner mitt Hilleberg Jannu (i en kompressionssäck istf originalsäcken), sovsäck och thermarest, kläder, PACLITE-regnställ och gas för två personer i två veckor i min Haglöfs Climber på 50 liter. Då var bara tältpinnarna på utsidan. Min man bar en Bora 65 med sin sovutrustning och maten. Ingenting utanpå säckarna men heller ingenting vi inte använde under turen, vill jag lova. Uderkläder och skjorta i funktionsmaterial torkar på ett litet kick efter en jokktvätt. Men jag erkänner att det var ett j-a stuvande och pressande, 50liter är i minsta laget.
 
Re: Komprimera mera!

Jag har gått mina fjällturer med en 75 liters säck och tycker det är i minsta laget. Nu senast gick jag ensam och då var det riktigt kämpigt att få ner allt. Fick ta tältet utanför och jag hatar att ha saker mer eller mindre dinglande utanför ryggsäcken.

Så till min nästa tur blir det en 130 liters ryggsäck, så man slipper trycka ner allt. Sen kan man ju då också ta med lätta men skrymmande saker såsom knäckebröd. De större ryggsäckarna (100+) är också bättre för att bära tungt med, alltså 25 kg "väger" inte lika tungt i en 130 liters som än 75 liters ryggsäck. Bergans 130 liters ryggsäck är designad för att bära upp till 65 kg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tältval Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
snuffle Inköp inför fjällvandring Fjällvandring 127
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Igelkotte Hittat doja för Kebneresa. Duger denna? Fjällvandring 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.