Tältval inför Kebneresa

NUI; sa:
Ett extremt prisvärt tält av mer traditionellt stuk, som nämnts många gånger tidigare är Marmot Earlylight:
http://skovdenatur.nu/
Men som sagt, det finns kilometervis med trådar i ämnet tält här på Utsidan.
Jörgen

Kollade efter Marmot. De har rätt prisvärda alternativ.
En fråga.. eller kanske tankeställare.. är det inte märkligt att Akto från Hillebergs är -billigare- att köpa på http://skovdenatur.nu/ än på Hillebergs egen hemsida?

Mvh
Christopher

Tack för alla superbra råd!
 
NUI; sa:
En bra och väletablerad tumregel för torrskaffning är 1 kg per person och dag, om man bär all sin mat.

300-400 g skulle i teorin kunna vara olivolja och då ge sådär 3000 kcal. Detta är väl minimum vad du behöver och att dricka olivolja pallar inte många. Därmed landar man på livsmedel med betydligt lägre energitäthet än rent fett.

Med den typ av pengar du tänker satsa så kan du köpa väldigt mycket. När det gäller tält så skulle jag i dina kläder ta en allvarlig funderare på ett enmans från http://www.tarptent.com.

De är inte dyra, så du får en hel del pengar över att köpa vintertält för.

Jörgen

Det där med olivoljan.. tja man började ju skratta lite :) Vet inte var jag läste det, men jag har för mig att jag stött på "350g/dag". Då var det alltså fel. Så det är hela ett kilo TORR mat, som späds ut och kokas upp med vatten... bra att du påpekade detta! Ska justera kalkylerna lite!

Mvh
Christopher
 
NUI; sa:
Som redan skrivits så är enda skillnaden mellan 1-2 nätter ute och en tvåveckorstur egentligen maten. I Kebneområdet behöver du inte bära mat för två veckor om det inte är ett specialintresse hos dig att bära mycket och inte proviantera under turen. Fjällstationen och Sälka är välförsedda.

De har stängt för säsongen.

Peter P.
 
pal2; sa:
NUI; sa:
Som redan skrivits så är enda skillnaden mellan 1-2 nätter ute och en tvåveckorstur egentligen maten. I Kebneområdet behöver du inte bära mat för två veckor om det inte är ett specialintresse hos dig att bära mycket och inte proviantera under turen. Fjällstationen och Sälka är välförsedda.

De har stängt för säsongen.

Peter P.

Han ska ju vandra först till sommaren.

Man kan torka mat själv. Det är inte så svårt, men det är bra att börja lång tid innan (typ en månad innan). Vi hade med oss hemmatorkad mat, och det var jättegott!
 
^_^; sa:
pal2; sa:
NUI; sa:
Som redan skrivits så är enda skillnaden mellan 1-2 nätter ute och en tvåveckorstur egentligen maten. I Kebneområdet behöver du inte bära mat för två veckor om det inte är ett specialintresse hos dig att bära mycket och inte proviantera under turen. Fjällstationen och Sälka är välförsedda.

De har stängt för säsongen.

Peter P.

Han ska ju vandra först till sommaren.

Man kan torka mat själv. Det är inte så svårt, men det är bra att börja lång tid innan (typ en månad innan). Vi hade med oss hemmatorkad mat, och det var jättegott!

Helt rätt! I början av juni. Har läst en hel del om hemtorkad mat :) Låter så mysigt trevligt :) Ska tillverka en liten apparat när det börjar närma sig, ska bli kul!

Mvh
Christopher
 
Gyllengahm; sa:
Jo, det kan vara bra att veta i sammanhanget att jag tänker lägga ungefär 12kkr på hela utrustningen inkl då ryggsäck, tält, stormkök, jacka, byxa, underställ, skor.

Jag får lite grand intrycket att du ska iväg och "prova på" fjällvandring. Har jag fel så strunta i det här inlägget. Men i så fall skulle jag absolut försöka låna ihop så mycket som möjligt. När du sedan provat och (förhoppningsvis) kommit på att du absolut kommer att lufsa omkring på tältturer i fjällen så har du en massa ny erfarenhet om vad DU behöver och uppskattar i fjällen. Du kanske har en stenstark rygg som inte behöver en högteknologisk ryggsäck modell 2006 för 5000:- utan klarar dig utmärkt med din morbrors gamla fjällräven från 1972 som du köpte loss för 150:-. Så mitt tips är att du lånar så mycket som möjligt, kolla med arbetskollegor, klasskamrater, bekanskapskretsen, familjen mm.

Själv använder jag fortfarande min mammas gamla trangiakastruller från 60-talet (eller ännu äldre).

Lycka till
Peter P.
 
pal2; sa:
Gyllengahm; sa:
Jo, det kan vara bra att veta i sammanhanget att jag tänker lägga ungefär 12kkr på hela utrustningen inkl då ryggsäck, tält, stormkök, jacka, byxa, underställ, skor.

Jag får lite grand intrycket att du ska iväg och "prova på" fjällvandring. Har jag fel så strunta i det här inlägget. Men i så fall skulle jag absolut försöka låna ihop så mycket som möjligt. När du sedan provat och (förhoppningsvis) kommit på att du absolut kommer att lufsa omkring på tältturer i fjällen så har du en massa ny erfarenhet om vad DU behöver och uppskattar i fjällen. Du kanske har en stenstark rygg som inte behöver en högteknologisk ryggsäck modell 2006 för 5000:- utan klarar dig utmärkt med din morbrors gamla fjällräven från 1972 som du köpte loss för 150:-. Så mitt tips är att du lånar så mycket som möjligt, kolla med arbetskollegor, klasskamrater, bekanskapskretsen, familjen mm.

Själv använder jag fortfarande min mammas gamla trangiakastruller från 60-talet (eller ännu äldre).

Lycka till
Peter P.

Vettigt inlägg! Faktum är att det faktiskt är första gången för mig som jag vandrar, men jag är redan nu så såld så jag är övertygad om att jag kommer fortsätta med detta i framtiden. Har även en förkärlek för norrland och de nordligare delarna så det är givet!
Så du har eg helt rätt i att det är en "prövapå-tur".
Pengar i sammanhanget är inga problem. Men över 12kkr är uteslutet. Måste för övrigt köpa ny kamera (24kkr) till sommaren så jag måste hålla ner budgeten lite.

Mvh
Christopher
 
Gyllengahm; sa:
^_^; sa:
pal2; sa:
NUI; sa:
Som redan skrivits så är enda skillnaden mellan 1-2 nätter ute och en tvåveckorstur egentligen maten. I Kebneområdet behöver du inte bära mat för två veckor om det inte är ett specialintresse hos dig att bära mycket och inte proviantera under turen. Fjällstationen och Sälka är välförsedda.

De har stängt för säsongen.

Peter P.

Han ska ju vandra först till sommaren.

Man kan torka mat själv. Det är inte så svårt, men det är bra att börja lång tid innan (typ en månad innan). Vi hade med oss hemmatorkad mat, och det var jättegott!

Helt rätt! I början av juni. Har läst en hel del om hemtorkad mat :) Låter så mysigt trevligt :) Ska tillverka en liten apparat när det börjar närma sig, ska bli kul!

Mvh
Christopher

Oops missade det! Får skylla på febern. :) Men de öppnar inte förrän den 18/6.

Kan vara rätt blött i början juni.


Mvh
Peter P.
 
pal2; sa:
Gyllengahm; sa:
^_^; sa:
pal2; sa:
NUI; sa:
Som redan skrivits så är enda skillnaden mellan 1-2 nätter ute och en tvåveckorstur egentligen maten. I Kebneområdet behöver du inte bära mat för två veckor om det inte är ett specialintresse hos dig att bära mycket och inte proviantera under turen. Fjällstationen och Sälka är välförsedda.

De har stängt för säsongen.

Peter P.



Han ska ju vandra först till sommaren.

Man kan torka mat själv. Det är inte så svårt, men det är bra att börja lång tid innan (typ en månad innan). Vi hade med oss hemmatorkad mat, och det var jättegott!

Helt rätt! I början av juni. Har läst en hel del om hemtorkad mat :) Låter så mysigt trevligt :) Ska tillverka en liten apparat när det börjar närma sig, ska bli kul!

Mvh
Christopher

Oops missade det! Får skylla på febern. :) Men de öppnar inte förrän den 18/6.

Kan vara rätt blött i början juni.


Mvh
Peter P.

Hej! Bra att du sa att det kan vara blött i början av juni. Det är ju en självklarhet men jag har helt förbisett detta. Hmm...
Jag vet att det inte går att generalisera, och ja, det varierar från år till år. Men ungefär när har det blivit så nära inpå torrt som det kan bli (konstigt formulerat men du förstår ungefär)?

Den enda anledningen till att jag i princip vill gå när de precis öppnat fjällstationerna är för att undvika allt för stora mängder "turister". Vilket är lite ironiskt eftersom jag ju också är det :) Men jag vill vara själv på fjället, det är kontentan :)
 
I början på juni är det mesta nog stängt, så det är turistfritt. Blött och mycket snö gissar jag, speciellt om man kommer upp lite i höjd och det är svårt att undvika om man skall lufsa runt Keb i två veckor. Efter midsommar skulle jag nog rekommendera, eftersom det är din första fjälltur. Turen som beskrivs på min hemsida startade 3 juli och var perfekt. Fast myggen hade hunnit börja komma...

Jörgen
 
Re: Kebtur eller otur

Hejsan.

Får jag komma med en rekommendation att inte börja med två veckor på Keb. Utan istället göra några kortare turer, en helg och därefter en vecka på närmare håll för att bekanta sig med utrustning och inte köpa allt på en gång.

Jag har lagt upp min packlista som räckte för en veckas bruk utan att fylla på http://www.artmann.se/tips. Vikt exkl kamera var då 20 kg. Nypris för all utrustning är ca 20,000 kr (inkl alla kläder & kängor. Kameran hamnade på ca 13,000 kr upptill.

Då var stormkör, sovsäck, kängor och ryggsäck 20 år gamla grejor köpta för en fjällvandring med samma omfattning som din. Fick halsfluss efter ett dygn och hög feber så det var bara att avbryta turen. Kom i efterhand på att jag inte skulle gett mig ut på en så lång vandring med en gång.

Lycka till. Mvh Casi
 
Nybörjarturer...

Intressant detta med vad för slags tur man ska göra första gången... Jag tror nog att man fixar en två veckor lång tur OM man övar massor innan, är ute flera helger med sin utrustning, tränar på att gå i terräng med packning osv. Gör man inte det så kan nog 2 veckor vara lite långt. Man får väl rannsaka sig själv och fråga sig om man har tid att lägga ner så mycket övningstid i förväg eller inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tältval Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
snuffle Inköp inför fjällvandring Fjällvandring 127
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Igelkotte Hittat doja för Kebneresa. Duger denna? Fjällvandring 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.