Tältval inför Kebneresa

Som nybörjare är det lätt att fastna i kataloger och utrustningsböcker/listor.
Frågan är vad du behöver för 2,5 dygn ute. Det kan du lära dig i hemmaterrängen.
Sant är att ju mindre du bär på ju mer ser du och ju längre kommer du på given tid.
Behoven och önskningarna är individuella. Låna och hyr dig fram tills du vet vad du själv vill. Köp inte på andras råd utan på egna behov.
Det är nyttigt att läsa bra friluftshandböcker som till exempel Lars Fält Uteliv mfl, Ray Jardine Beyond Backpacking är en tankvärd bok av en med enorm erfarenhet. Sen finns ju rena inspirationsböcker och ledbeskrivningar. Ha en fin läshöst/vinter och vakta börsen väl.

Go tur
 
Gyllengahm; sa:
Hej!
Ska upp till Kebne och vandra i omnejderna kommande sommar. Ska vara ute i två veckor ungefär.
Tänkte fråga om Hillebergs Akto är overkill eller om man ska slå till på ett rejält tält från början. Finns det alternativ som ev är bättre och billigare? Andra råd eller tips ang tält och utrustning kring tältet mottages gärna!

Mvh
Christopher

Tänk på vad du ska ha tältet till framöver också: blir det solovandring 1 gång per sommar eller kan det tänkas att du kommer vilja göra vinterturer med kamrat?
 
öringen; sa:
Gyllengahm; sa:
Hej!
Ska upp till Kebne och vandra i omnejderna kommande sommar. Ska vara ute i två veckor ungefär.
Tänkte fråga om Hillebergs Akto är overkill eller om man ska slå till på ett rejält tält från början. Finns det alternativ som ev är bättre och billigare? Andra råd eller tips ang tält och utrustning kring tältet mottages gärna!

Mvh
Christopher

Tänk på vad du ska ha tältet till framöver också: blir det solovandring 1 gång per sommar eller kan det tänkas att du kommer vilja göra vinterturer med kamrat?

Det där är naturligtvis förnuftigt å ena sidan, men det är ett lurigt resonemang om man vill spara vikt.

Kan det tänkas att man någon gång behöver packa ned en komplett vinterutrustning i ryggsäcken? Kan det tänkas att man någon gång vill tälta på Svalbard med en kompis som har hund? Kan det tänkas att man någon gång vill ha stegjärn på kängorna? Kan det tänkas att man någon gång vill sova ute i 40 minus?

Det är få saker här i världen som inte kan tänkas inträffa. Hängslena och livremmen kan tänkas gå av samtidigt. Vad gör man då?!

Själv resonerade jag länge på det sättet att "det är lika bra att ta till". Konsekvensen blev att jag sommar efter sommar släpade på en fullödig vinterutrustning värdig Ola Skinnarmo.

Numera tycker jag inte det är värt att under 5 år släpa på 25 kg i sommarfjällen bara för att jag hade användning för dem under 1 vintertur.

Skaffa dig grejor som verkar lämpliga för din Kebnetur. Blir det dags för vintertur så funkar det mesta då också och resten kan man hyra eller låna eller köpa till. Har du koncentrerat dig på att köpa lätta grejor är det heller inte hela världen att ta dubbla sovsäckar på vintern. Akto funkar på vintern också och det är inte nödvändigt att all packningen får plats i ryggsäcken vid starten på någon enstaka tur.

Jörgen
 
NUI; sa:
Det där är naturligtvis förnuftigt å ena sidan, men det är ett lurigt resonemang om man vill spara vikt.

Det är ju en kostnadsfråga också. Jag skulle iaf satsa på ett bra mindre tält först, och komplettera med tarp för varmare soloturer, sedan stort tält vid vinterbehov samt med godare ekonomi. Jag har gjort precis så.


NUI; sa:
Hängslena och livremmen kan tänkas gå av samtidigt. Vad gör man då?!

Då står man där med rumpan bar :)
 
öringen; sa:
[
NUI; sa:
Hängslena och livremmen kan tänkas gå av samtidigt. Vad gör man då?!

Då står man där med rumpan bar :)

Du är naturligtvis medveten om att detta resonemang är lite oansvarigt för en riktig svensk. Det kan tolkas som att du inte tar riskerna för den här typen av upplevelser, som kan vara traumatiska för många människor, på allvar.

Det politiskt korrekta svaret är, om jag förstått Fjällsäkerhetsrådet rätt, att antingen alltid använda overall av ett tungt och gediget material, t ex Mextex, eller att man har med sig ett par reservhängslen. Overallmodellen kan synas som säkrast, men en del overaller har ju en blixtlåsförsedd lucka vid baken. Blixtlås kan gå sönder...

Om man har en sådan overall med baklucka bör man därför ha med sig ett par byxor i reserv. Till dessa har man lämpligen både hängslen och livrem. Men om båda dessa går av samtidigt så bör man.....

Jörgen

PS. För säkerhets skull, ovanstående trådbrott är kanske inte helt allvarligt menat...
 
Hej!
Tackar så väldigt mycket för alla svar. Svaren har varit väldigt bra formulerade och inte bara något i stil med "köp den för den är bra". Har givit mig en hel del att tänka på nu. Jag hade tänkt vandra själv, och det är första gången så jag måste verkligen planera i förväg hur mycket liter packning jag ungefär kommer behöva ta med mig.
Bra att ni (även fast det är ganska självklart) poängterar om att matvikten är det som skiljer en 2 dagars VS en 2 veckors tur. Jag har läst något om att 350g torrmat räcker per dag. Stämmer det? Jag är 186 lång, 76kg tung, och ganska vältränad med bra motion. Planerar att vara ganska så aktiv och röra på mig rätt mycket. Bestiga lokala berg etc. Kan 350g räcka?
Det känns spontant som att 65L ryggsäck är minimum hur som helst. Har även en fråga om vatten. Vill vara på säkra sidan så jag tänker alltid ha 4L rent vatten som "buffert" i ryggsäcken. Låter det dumt och orealistiskt eller finns det vandrare som gör på så sätt?

Jo, det kan vara bra att veta i sammanhanget att jag tänker lägga ungefär 12kkr på hela utrustningen inkl då ryggsäck, tält, stormkök, jacka, byxa, underställ, skor.

Vilka andra tillverkar tält av lika hög kvalité som Hillebergs och är det verkligen värt att välja dem för att spara in en tusing?

Tack för alla svar,
Mvh
Christopher
 
Tänkte även fråga var man kan köpa ryggsäckar "billigt"? Någon bra internetsida (pålitlig), eller bra butik i stockholm? Något märke/ryggsäck som man ska akta sig för (oskön eller har tendens att gå sönder på vissa ställen exempelvis)?

Tack för svar!
 
En bra och väletablerad tumregel för torrskaffning är 1 kg per person och dag, om man bär all sin mat.

300-400 g skulle i teorin kunna vara olivolja och då ge sådär 3000 kcal. Detta är väl minimum vad du behöver och att dricka olivolja pallar inte många. Därmed landar man på livsmedel med betydligt lägre energitäthet än rent fett.

Med den typ av pengar du tänker satsa så kan du köpa väldigt mycket. När det gäller tält så skulle jag i dina kläder ta en allvarlig funderare på ett enmans från http://www.tarptent.com.

De är inte dyra, så du får en hel del pengar över att köpa vintertält för.

Jörgen
 
Vatten behöver du inte bära med dig, förutom kanske en liten flaska (0.5 PET, Sirapsflaska eller Nalgene :)) som du dricker ur under själva gåendet.

När det gäller maten så "klarar" du dig såklart på rätt lite, men betänk att du ju vill njuta av din vandring. Fyll på med godis, nötter, torkat kött eller vad du nu vill unna dig under dagarna.

Se även på tälttillverkare som Marmot, Fjällräven, Bergans etc.. sök i forumen här så hittar du mer än du orkar läsa i frågan ;)

För 12 000 får du en hel del bra grejer!

[Edit] http://www.tarptent.com är ett mkt bra tips.[Edit]
[Ändrat av öringen 2006-10-05 kl 14:05]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tältval Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
snuffle Inköp inför fjällvandring Fjällvandring 127
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Igelkotte Hittat doja för Kebneresa. Duger denna? Fjällvandring 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.