Tältval: Hilleberg Stalon?

Hej.
Funderar som så många andra här på att investera i ett tält för i första hand fjällvandring men även lättare sommarcamping. Jag är ganska grön i friluftssammanhang och vill därför inte utesluta möjligheten att använda det under vintertid inom ett par år.
Jag tycker det ska finnas ganska stora absider med möjlighet att laga mat vid dåligt väder samt sovplats för två, i nödfall tre personer även om då delar av utrustningen får ligga utanför.

Jag har tänkt på ett par möjliga alternativ.

-Hilleberg Stalon
-Hilleberg Nammatj 2 GT
-Fjällräven Akka R/S 2

Jag tycker Stalon verkar ha en vettigare planlösning än övriga där man har absiden vid sidan om sig istället för vid huvudändan vilket innebär att man kan sitta i innertältet och fixa med packningen/köket. Är det bara en smaksak eller finns det andra nackdelar med det.
Vad finns det för övriga skillnader mellan Stalon och Nammatj? Är det mindre vindtåligt? Jag har inte sett så mycket diskussion om Stalon här om man jämför med Nallo och Nammatj.

-Vad är det egentligen för skillnader mellan Nammatj och Akka?
Det verkar som om alla menar att Hilleberg gör de bästa tälten men är de nästan dubbelt så bra som prislappen kan antyda?

Med hopp om hjälp i tältvalet!

Hälsningar
Torbjörn
 
Jag har bott en del i Akka 3, vilket jag tycker är ett fantastiskt bra tält, det går utmärkt att sitta i tältet och laga mat samtidigt som man kommer åt packningen. I och för sig är Akka 2 lite mindre i absiden men det borde inte ställa till några problem. Hillebergtälten är ju fantastiska (har ett Niak) vad gäller kvalitet och enkelhet att sätta upp, men frågan är om prisskillnaden är befogad när man jämför med Fjällräven. Det enda problemet jag haft med Akka berodde på att jag hade bråttom och körde en båge igenom duken på bågkanalen. Go fjällräven go!
 
Vinterskillnad

Skillnaden mellan Akka och t ex Nammatj märks nog mest på vinterturer. Hillebergs lösning med utanpåliggande bågkanaler och de justerbara hylsorna gör livet mycket enklare. Jag har sett tre personer ägna 20 minuter på att försöka få in och spänna fast bågarna på ett Akka i snö. På mitt Nammatj sitter bågarna på plats på någon minut. Sedan är det bara att spänna linorna.

Väl på plats fungerar nog båda tälten ungefär likvärdigt. Fast ett försiktigt plus för Hillebergs vävar, stänger och sömnad, där ligger de i högsta klassen och dit når inte riktigt Fjällräven med sina tält. Vävar och stänger samt sömnad kan ju vara avgörande i riktigt vresigt väder.


Mvh,

J
 
Jag har ett Stalon (sen 12 år tillbaka) och är mycket nöjd. Det är lite vindkänsligare än Nammatj (större bredsida), men det är marginellt.

Men varsin absid har man gott om plats och det ger komfort.
 
två märken

Det är som vanligt här på Utsidan.. E det inte Meindel eller Lundhagkängor så är det fjällräven eller Hillebergstält. Jag är alltid positiv när det gäller att handla av lokala tillverkare men jag vill bara att man inte ser sig blind på modell och märke utan att titta på funktion och vad man har för behov.. Det finns många andra tillverkare av bra tält. Här kommer två. Tält är dyra saker, köp inte första bästa utan att ha sonderat terängen!

[ http://www.biblertents.com/2002/ ]

[ http://www.mosstents.com/ ]

(ps. Har själv Fjällräventält och är mkt nöjd!)
 
Marmot

Kolla in Marmot Fortress: http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=981

Ett GRYMT tält. Kan inte hitta något dåligt med det. Stabilt så det förslår, extremt enkelt att sätta upp och med en rad smarta lösningar. Otrolig ventilation. Dubbla absider. Med mera. Prismässigt är det dessutom hyfsat humant jämfört med Hillebergs modeller.

Mvh, Markus
 
Stalon är funkis

Jag har också ett Stalon som jag använt sedan 13 år tillbaka. Det har främst varit med på sommarfjällturer men även på ett antal MC-semestrar och någon cykelsemester. Då jag valde Stalon ansåg jag det var det bästa allroundtältet. De rymliga absiderna ger fin komfort då man kan laga mat i ena sidan (liggandes i sovsäcken) och ha den andra mer som stuvutrymme. En fördel vintertid. Står vikten högt på prioriteringslistan är Stalon nog inte första valet. En större projicerad yta gör också att det blir något mer vindkänsligt. Dock tror jag detta mer kommer till sin spets i extrema (alpina) vädersituationer.

/Benny
 
Re: två märken

FJS90/91; sa:
Det är som vanligt här på Utsidan.. E det inte Meindel eller Lundhagkängor så är det fjällräven eller Hillebergstält. [ http://www.biblertents.com/2002/ ]

[ http://www.mosstents.com/ ]

(ps. Har själv Fjällräventält och är mkt nöjd!)

Det ligger det definitivt någonting i, det brukar ofta vara antingen eller här på utsidan. I o f s frågades det inledningsvis efter skillnad mellan Akka och Nammatj men eftersom tråden nu breddats lite så fortsätter jag på det nya spåret och för in ytterligare ett tältmärke i diskussionen: Helsport, som gör tält i ungefär samma kvalite som HB. Helsport kostar ofta någon tusenlapp mindre än HB.

Mvh,

Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
Kimkim tältval Bo och sova 10
Trottoarbonn Tältval. hjälp!! Bo och sova 11
G.Kraft Tältval - 2 personer stor abside max 2.5kg Bo och sova 13
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
Dannepihls Ensam fjällvandrare problem med tältval Bo och sova 41
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
CyberJunkie Tältval: Komfort kontra Vikt Bo och sova 7
lavv Hjälp med tältval! Bo och sova 33
ViktorA tältval Bo och sova 1
n.eliasson "Tältval?" Bo och sova 10
johan5588 Tältval -Fjällräven v.s Bergans !? Bo och sova 2
-Patric- Tältval!?! Bo och sova 18
arghe Tältval Bo och sova 0
JANO Hjälp med tältval. Bo och sova 8
Tältval Bo och sova 7
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.