tältval

vad är att rekomendera: ett mckinley enduro light 2 eller everest travel bike 2. dom kostar 1500 resp. 1000 kr och vikten är 1kg och 2,1kg.
nu är det så att jag har fått för mig att everest tältet har ett innertält. är det så? vad skall det vara bra för och går det att ta bort så att man sparar vikt?
 
Jag köpte ett everest travel bike 2 förra året men lämnade tillbaka det oanvänt efter en vecka... Efter att ha ställt upp det hemma tyckte jag det kändes ungefär som ett rusta tält för 150 kr...fast lite bättre plats för benen...Vi släpade det faktiskt upp på fjället i början av juli men vågade inte ställa upp det när fjället bjöd på snö, slask och hård vind...(tur nog hade vi valt en trygg stf-led)

Det har inget innertält om det inte är omgjort det sedaste året. Innertält gör det ju oerhört mycket bättre regn- och vindtåligt, varmare och motverkar kondens. Yttertält med liten abside ger ju också plats för packning, skor och ev. matlagning vid regn...det går inte i everest tältet.

Nu är det ju väldigt olika vad för typ av tält man behöver beroende på vad du ska ha det till...
Om du bara är intresserad av ett yttertält låter det nästan som du skulle satts på en tarp.

för mer specifika tips behöver du nog specifiera vad du har för förväntningar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...