Tältval

  • Trådstartare nybergjo@hotmail.com (Johan)
  • Start datum

nybergjo@hotmail.com (Johan)

Gäst
Jag skall välja tält och undrar lite om erfareheter av olika modeller.
Jag har kommit så långt att jag väljer mellan två modeller, nämligen Keron 3 eller ett NorthFace Stratos (ev. Nebula). Två helt olika tält modeller men gemensamt är gott om plats för två, jag är 192 cm lång vilket ofta är ett litet problem då man kan komma åt innertältet och vakna med våta fötter. Jag kommer använda det både i skärgård och på fjället och inser att jag måste nog kompromissa någonstans.


Är det ngn som har erfarenhet eller annan visdom att förmedla vad gäller dessa modeller, för- och nackdelar etc.


Mvh Johan
 

robert_alander@hotmail.com (Robert)

Gäst
Vart ska du använda det mest ???

Hej!


Jag tror att det avgörande för ditt val är vart du kommer att slå läger oftast. Är det på skärgårdsklippor eller på fjällbackar? Om svaret på den frågan är klippor, så är svaret på din fråga TNF. Är svaret fjällbackar med möjlighet att få ner markpinnar, är svaret Hilleberg. Keron har ju dubbla absider vilket gör att du trots din längd inte kommer att blöta ner innerduken med kondens. Keron är däremot inte självstagande som t.ex. Nebula, vilket gör det svårt att sätta upp på en skärgårdsklippa. Keron 3 görs också i en s.k. "King Size".


Mvh Robert
 

Staffan

Gäst
Alternativ finns

Varför inte något annat ?


Helsport Nepal 2 förefaller att vara vindstabilt, lättast, hyfsad absid och smalt för att lätt hitta tältplatser.


Vaude Mark2 är enkelt att sätta upp, man är väl skyddad, det är billigt. Lite mysko utseende kanske.


Keron är smattrigt när det blåser.


Nebula är besvärligt att sätta upp när det regnar, har glapp mot marken i absiderna och kräver viss bredd för uppsättning. Annars ett styvt tält.


Själv har jag ett Nallo 3 för fjället och ett Marmot Bastille för paddling. Om jag skulle välja en kompromiss skulle det nog bli Nepal.


MVH


Staffan
 

nybergjo@hotmail.com (Johan)

Gäst
Hej,
Och tack får råden, jag tar gärna emot fler, det kostar ju en peng att investera i...
Jag kommer att använda det på båda ställena, det är det som är lite av kompromissen. Vad jag förstått det funkar det ibland med stenförankring av ett Keron, helt utan markpinnar men stabiliteten torde bli lite lidande, speciellt om det blåser. Stratos känns också mkt stort och bekvämt i jfr med Keron men det skiljer ju också en del i vikt. En annan fördel med Keron är ju uppsättningen där inner och yttertält sitter ihop och ger snabb uppsättning, men bekvämlighen säger ändå självstagande....


Mvh
Johan
 

robert_alander (Robert)

Gäst
Visst finns det alternativ, men...

Jag håller med om att det finns alternativ, men jag tror att även Staffan håller med mig om att dessa märken inte håller riktigt samma klass som TNF och Hilleberg.


När det gäller att resa ett tält, så finns det nog inga andra tält som är så lätta att resa som just Hilleberg´s, eller....??


/ Robert
 
Er selv 192 høj...

Hej du!


Jeg er selv 192 cm. høj.
Købte i går et keron 3 gt og havde intet problem med at ligge på de 210 cm som udgør inderteltet, da jeg sov i det i nat. Tænk på at endegavlene er lodrette og at der derved ikke går plads til spilde.
Iøvrigt er det et rigtig bra telt på alle måder.
 

Staffan

Gäst
Jodå.....

Såväl Hilleberg som TNF håller högsta kvalitet. Men i den klassen hamnar även HelSport. Dom har ljusa fina tält med välspända dukar, bättre än Hilleberg. Att bågkanalerna går på insidan har den fördelen att duken blir stramare uppspänd och vinden greppar inte lika bra. Vaudes kvalitet, misstänker jag, tillhör klassen under men är säkert tillräckligt bra.


Visst, Hillebergtält är lätta att sätta upp - men det är bara en av många egenskaper. Ibland är modellen (=behovet) viktigare än fabrikatet.


/Staffan
 
mountain hardwear!!

Kolla garanterat in MHW Trango 2 innan du bestämmer dig, därför att det är oslagbart bäst i klassen.
Ligger på 5000.- med två absider och vindtålighet som inga andra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.