Tälttips sökes

Hur fungerar det med relativt små tält med en pinne mitt i tältet?
Stöter du till den flyttar den väl sig lätt eller är det med spets som militärtälten.
Fjällräven hade ett relativt populärt pyramidtält på 70 talet men jag tycke det var krångligt nog med ryggåstält att åla sig för bi den pinnen.
Alla nuv tät jag har är med utv bågar i stångkanaler så man har ett fritt utrymme.
Ska man anv vandringsstav till tältet får man ju även välja kraftiga i AL ist de i kolfiber jag har nu(de bästa stavarna är de med nedersta sektionen i metall och utan stropp dvs låsning på varje sektion)
Jag har ju inte hund men bäst måste ju då vara tält utan golv eller med 50-70 D tjockt.(eller ha hunden ute de hade alltid Samer förr)

Kortfattat, min åsikt om hur det funkar med relativt små tält med en pinne i mitten: Det är ett helvete.

Även mellanstora tält med pinne i mitten tycker jag är ett helvete. Stora pyramidtält som Pyraomm Max och Ultamid 4 tycker jag dock funkar bra rent utrymmesmässigt - för max två personer. Är man två i sådana tält går det att sitta på ett normalt sätt utan att vara inklämd mellan tältsidorna och mittpinnen. Jag är dock över medellängd, 187 cm, det påverkar ju upplevelsen.

Den användbara och upplevda innervolymen blir väldigt liten för pyramidtält. Det är svårt att försöka hitta på en tältmodell som utnyttjar utrymme sämre. Man sitter ju som i en upp och nedvänd tratt med en pinne som spärrar i mitten. Första pyramidtältet jag hade var ett Ultamid 2. Jobbigt trångt. Efter det ett Pyraomm Max, det var en bra storlek. Men det var tyvärr inte så bra i vind som jag trodde från början, det gick inte att få ner duken mot marken tillräckligt. Pyramidtält har ju också fördelar - enkelheten och att åtminstone 2-mannamodellerna är synnerligen vindtåliga.

Tack! Det sparar man säker in på moms, tullens avgifter och dyr frakt från USA. Har du innertältet eller kör du commando? Synd att det bara finns innertält i mesh.

Vikten är ju otroligt låg! Jag tittar på 2-p. Åker upp på min "kanske köpa lista".
Liteway finns också om du är intresserad av sådana modeller. Trots min tirad innan är det en hatkärlek till pyramidtält jag har.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips