Tältregler i Pyreneerna.

Min senaste tur i Pyreneerna (min sjunde sommar) varade 19 dagar. Jag hade som vanligt tältet med, 14 nätter blev det, varav 11 fria (inklusive en efter avslutad tur) och 3 på camping (därtill 2 fria övernattningar under tak). Jag började i Merens-les-Vals i Haute Ariège, gick cirka 8 dagar i Frankrike och Andorra, därpå cirka 10 i Spanien och den19:e dagen tillbaka över gränsen till Frankrike. Turen slutade vid Hospice de France varifrån jag fick skjuts till Luchon.

När jag gått över till Spanien (via Port de Couillac, otroligt fin övergång) ställde jag i vanlig ordning upp mitt tält; sen erinrade jag mig att nästan hela katalanska Pyreneerna är en naturpark, Parc naturel de l'alt Pirineu, där man får tälta 20-8. Fånigt att inte repsektera det, när vädret var så pass bra. Hur reglerna övervakas vet jag inte.

Efter några dagar gick jag in Aigües Tortes på en monoton skogsväg till stugan Plan del Font. Någon hade tipsat om att gå vidare till Vall de Cabanes och tälta där, i nationalparkens Zona Periférica, men på stugan fick jag höra att det är totalförbud mot allt slags bivack även där, så jag gick ned till kapellet La Ermita nära St Maurici-sjön och övernattade - fritt - i ett litet rum invid. Rätt meningslös etapp. På väg till Saboredodalen - som också ligger i Zona Periférica - fick jag annat besked av en stugvärd. Jag vet fortfarande inte hur det är, men värden på Saboredostugan försäkrade mig att det var riskfritt - men förbjudet! - att tälta i den dalen, vilket jag faktiskt gjorde, med viss bävan. Stugan är mycket trång och 20 av 21 platser var belagda, till stor del av en fransk grupp. Det kallar jag för nödläge!

Jag vet fortfarande inte vad reglerna säger!

Omsider gjorde jag en etapp från Conangles (stugan som numera ersätter Ospitau de Vielha) in i Maladeta-Posets naturpark i Aragón. Annalkande åska fick mig att avstå ett läger jag gjort en gång förut så jag gick vidare till Refugi Coronas på lägre höjd. När jag letade efter en tänkbar tältplats blev jag varse en skylt med ett överstruket tält så jag valde stugan. Inga skrivna regler fanns anslagna, men jag vet numera att bivack är tillåtet 20-8 som i Katalonien, på minst 2000 meters höjd (stugan ligger aningen lägre) och minst 500 meter från närmsta stuga. ) I övriga Aragón finns mängder med regler anslagna om avstånd mellan och inom tältgrupper, avstånd till vatten och guvetallt.

Det förefaller som de minst problematiska områdena är Frankrike en bit öster om Gavarnie och Spanien väster om samma ort. Där har jag, bortsett från mindre skyddsområden, inte märkt av några som helst restriktioner.
I Andorra lär det officiellt bara vara tillåtet nära stugorna, av vilka alla utom en är obemannade.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
z95nida Löpning Pyreneerna Trekking 1
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 1
M.G. HRP Vandring i Pyreneerna Trekking 7
monnes GR11 Pyreneerna. Hjälp! Trekking 17
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
Fabian90 Vilken sovsäck i Pyreneerna? Trekking 2
mbergqvist Pyreneerna - guide på plats Trekking 1
camoscio Sensommar i Pyreneerna? Trekking 0
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 9
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
trolljohn Skor för pyreneerna? Trekking 6
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
arfsnarf Vandringstips centrala Pyreneerna, tack! Trekking 0
Gejdersson Vandring i Pyreneerna Trekking 0
camoscio Pyreneerna 07 Trekking 0
camoscio Pyreneerna 07, preliminär rapport. Trekking 0
Gohan Tälta i Pyreneerna Trekking 16
larkar Pyreneerna -GR11 kontra HRP mm Trekking 9
jenzoo Pyreneerna från Girona Trekking 2
ingka Vandra i Pyreneerna Trekking 1
Avslutat medlemskap Pyreneerna 2005 - preliminär rapport. Trekking 6
jonnylocktong GR 10 - pyreneerna Trekking 12
amontan Trekking i Pyreneerna Trekking 6
mardh Någon som vandrat GR11 i Pyreneerna? Trekking 7
gunillae73 Vandring i Pyreneerna Trekking 6
tocar Snö i Pyreneerna Trekking 0
mcbain Pyreneerna: Pic d'Aneto? Trekking 8
dangermouse Tältsäkerhet och gas i pyreneerna Trekking 6
beo Vandring i Pyreneerna Trekking 9
dangermouse Pyreneerna - vatten mm Trekking 15
hakanharr Pyreneerna Trekking 0
Kalle E Aigües Tortes - Pyreneerna Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.