Pyreneerna - vatten mm

Hej,

Ska vandra i pyreneerna i sommar. Är det någon som vet hur vattentillgången är längs lederna? Är vattnet rent?
Hur mycket snö ska man räkna med på 2000-3000 meters höjd?
Hur ser vindskydden ut? med väggar, madrasser, täcken...
Vad behöver man för sovsäck för 2000-3000 meter?

/Danielski
 
sent ute med svar?

Det är i allmänhet mycket lättare att hitta
vatten och tältplatser i Pyreneerna än i Alperna.
Jag har ALDRIG renat vatten i Pyreneerna, men givetvis
gäller de vanliga reglerna, se upp med boskap, etc.
Som exempel gjorde jag på min senaste 19-dagarstur
10 fria övernattningar, varavg 8 i talt
och två i obemannade stugor,


Vet inte riktigt vad du menar med vindskydd.
Fria (obemannade)
stugor har mycket olika utrustning. T ex
Rifugio Jan i Andorra har sängar med styv metallbotten och inget annat. Pjulstugan i katalonien
är i motsats en dröm. Man jag går ändå aldrig i Pyreneerna utan tält, sovsäck och madrass.

il C.
 
överblivet

ser att jag missade ett par frågor.

Sovsäck. Man tältar knappast på mer än 2.300
meters höjd. För mig har alltid Haglöfs LIM, komfort +2
räckt. Vad som händer vid en katastrof, som den 1996
(snö, åtskilliga minusgrader) vet jag inte, då låg jag i stuga
i Aigues Tortes.

Snö. Det är längesen snöfritt till 2.500 m hljd och
mer. Om du inte bestiger toppar eller går över Coll
de Mulleres (2.900 möh) kommer du knappast
högre än 2.700 möh och snö kan väl då förekomma
i skuggiga lägen och på nordsidor. En klar och kall natt kan räcka för att göra sådana sluttningar
nästintill omöjliga utan stegjärn, som jag alltid
har med i Pyreneerna. De behövs kanske en gång, men
då desto mer.

il C.
 
Ja, svaren kom lite sent men tack ändå. Jag kom precis hem. Vattnet var det inga problem med. Vi gjorde en (bemannad) stugtur denna gång.
Vi hade "Stockholmsvinter" några dagar och snö kom det faktiskt så lågt som 2200 och låg kvar några dagar. En dag var det tjock dimma med bara 15 meters sikt. Att följa en snötäckt stig var då aningen lurigt och vi fick gräva fram alla våra begränsade orienteringstricks. Som tur var hade vi då redan passerat Coll de Molieres och gjort de mindre avancerade toppturer vi ville (utan stegjärn eller yxa). Håller med om att stegjärn lär vara användbart om man ska gå mycket tid över 2700. Vi klarade oss som sagt denna gång utan utrustning men hade nog fått avbryta turen över Coll Molieres om vi varit där två dagar senare.
Jag håller dock inte med om att man inte tältar över 2300. Vi hittade många jättefina tältplatser runt 2500 och även högre. Hade nog valt att tälta på sådana ställen om vi haft tält mm med oss och därmed tagit risken för kyla och blåst.
Till nästa gång tar vi med oss att vill man gå oledat krävs säkerhetsutrustning pga de extrema branterna. Och, att om det blir dimmigt och snö så är det väldigt svårorienterat (=ligga still eller bara följa de välmarkerade lederna). I svenska fjällen är det ju bara att köra på kompassriktning mellan landmärken men i Pyreneerna riskerar man ju då att trampa rakt nerför ett överhäng. Dessutom uppfattade vi inte vår karta (editorial alpina) scm särskilt korrekt vilket gjorde orientering svårare.

hursom, tack för tipsen

/D
 
då finns det nåt som jag inte vet

Jag gick senast förra året, 19 dagar
plus en magsjuk dag, och hade vackert
väder 15 dagar i sträck. Sen kom det en del regn
och en gång hamnade jag mitt i ett rasande åskväder.
Men jag slapp snö. Detta var 18/6-7/7 och jag gick från östra änden. På 60 vandringsdagar, 95-96 och 01,
har jag haft dimma EN dag. Gissar att dina
ovädersdagar sammanföll med en period av dåligt väder
i hela sydeuropa, den som fick mig att
avbryta min alptur.

Terrängen på 2.500 meters höjd kan givetvis vara väldigt olika; men eftersom den är svår att bedöma
på kartan tar jag 2.200 - 2.300,
vatten och glesa höjdlinjer, som riktmärke.
Jag kan nog ha tältat högre än så. Det är också
en fråga om hur kallt man vill ha det.


Du har gått över Mulleres:

http://www.terra.es/personal2/galobe/mulleres.htm

(tredje bilden)

och är då en erfarenhet rikare än jag.

1995 gick jag från Lescun till Espot, också 19 dagar,
och avråddes då att gå över Mulleres (där man isåfall
går NED på ett brant ställe). Jag gick istället
söder om Anetomassivet, jeepväg, vilda och fina trakter
(men stora block) och
sist en fasansfull brant nedstigning i björkskog
mot Vielhastugan
där jag fick hålla mig i träden. Mulleres
är kvar på önskelistan (österifrån, säkert lättare)
så jag är nyfiken på din värdering av detta
pass (i vackert väder), eftersom jag
räknar med Pyreneerna nästa år (iår blev det Korsika
16 dagar och Havsalperna 8). Hittills har allt jag bävat
för i praktiken visat sig ofarligt, möjligen me
undantag av Col du Palas i Atlantpyreneerna,
med snö och ostadiga block i brant utförsbacke.

Så är jag nyfiken på vilken rutt du gick i grova drag.
Mina långturer finns beskrivna
http://www.mai.liu.se/~pehaC/2001.html

il C.
 
orientering

Om orientering i Pyreneerna gäller samma regler som i Alperna. Det är svårt utanför lederna eftersom terrängen ofta i kritiska delar är skymd.
Särskilt goda skäl att lämna lederna finns inte - det går där de bör oftast. När jag tappar bort leden
spanar jag och undrar var jag själv skulle lägga
stigen, då brukar jag få syn på den igen.
Kompassriktning kan också hjälpa, men inte
säkert.

Ett orienteringsbekymmer i Pyreneerna är förstås kartorna,
inte bara de spanska där icke existerande leder finns inritade, viktiga leder saknas och folk verkar måla färgklickar
och bygga rösen utan egentligt syfte. På Alpinakartorna
är leder ofta fullkomligt fel inritade, fel sida om vattnet, på icke befintliga stränder, osv.

Det svåraste området, där MÅNGA gått vilsa är i Andorra
och väster därom, kring den franska Val Soulcem.
Det har t o m drabbat mig två gånger, 96 och 01,
första gången i rätt dåligt väder. Andra gången kunde jag resonera mig fram men förlorade tid, och därmed mat. Speciellt i öst skulle jag aldrig VÅGA
vandra utan tält!

il C.
 
Vår tur var inte så lång utan vi gjorde mest dagsturer utgående från stugorna. Detta mest pga att vi hade relativt mycket oanvändbar packning då vi skulle surfa en vecka på baskiska kusten. Allt fick dock plats i en ryggsäck var.
Så här såg den ut i grova drag, har ej kartan här så jag kommer inte ihåg alla namn.

-3 dagar med dagsturer utgående från Refugi de Renclusa(upp till glaciären ovanför, Pic Alba och lite till småkrafs)
-1 dag från Renclusa till Hospital de Vielha över Coll (och Tuc) de Molieres. Första halvan upp till passet var snäll med bara få korta partier där händer användes. Det enda luriga var att på ett ställe ville stigen gå över en glaciär. Där fanns en tydlig bäck/ström under och vi litade inte på snöbryggan och valde att gå vid sidan vilket blev lite bökigt men ej svårt, jag blev dock förvånad över vägvalet som enligt min erfarenhet var onödigt riskfyllt om man inte har yxa, järn och rep. Jag var nervös över hur det skulle gå vid själva passagen av passet då jag läst att det skulle vara brant och att det haglade och regnade vid tillfället. Detta var dock inget problem. Visserligen var det ca 70-80 grader lutning i 5-10 meter vilket kan känns läskigt (och eftersom vi kom västerifrån - neråtklättring) men greppen var väldigt bra för både fötter och händer trots att det var blött. Alla grepp var inåtlutande och stora så det kändes säkert. Jag bar ca 15 kilo och blir många gånger lite höjdrädd. Är man lite van vid vandrig och klättring så ska inte detta vara något problem. Det kan tyckas lättare att komma österifrån (från Hospital de Vielha) och få klättra uppåt istället. Jag håller dock inte helt med då passagen inte är lätt att se då. Där vi kom fanns ett litet röse och man kunde då avgöra om det var lämpligt att klättra ner eller ej. Men kommer man från andra hållet är stigen väldigt dåligt markerad och man ställs på håll inför en 30 metersväg som är 100-200 meter bred. Någonstans finns ju det lättklättrade partiet men man löper risken att gå upp på fel ställe och få problem att klättra ner. Så valet är mellan risken att klättra fel och att få det aningens svårare klättermässigt. Ingetdera tror jag vållar några omöjliga bekymmer även om en repsnutt för för firning av ryggsäck mm kan vara skönt för den nervöse. Väl förbi passet var det en lång nedstigning i en jättevacker dal med somliga lite luriga och klart utsatta partier som kanske t o m var farligare. Det blev en hel del armar stundtals. Från Coll Molieres till Tuc Molieres (toppen ca 3000 möh) är det bara 10 minuter enkel klättervandring över block.
-1 dag Hospital de Vielha till Refugi de la Restanca på GR11. Väldigt lätt och välmarkerad led.
-1 dag dagstur runt Restanca i snö.
-1 dag Restanca till Hospital Vielha förbi sjöarna söder om GR11 leden. Detta skulle tydligen varit jättevackert. Men med tjock dimma, regn och snö på marken borde GR11 med fördel valts då vi hade, som redan nämnts, klara orienteringsproblem.

Wow, en halv uppsats blev det

/D
 
äntligen en vettig beskrivning,

tack för den. Det framgår också av
den spanska texten till
länken jag gav; man får speja efter rösen och
det är svårt i stenig terräng. Men det gick ju för honom. Klättring 30 m låter förstås drygt,
på Korsika nyss handlade det om 5-7 meter
vid ett par tillfällen, i vackert väder och med lättare
packning än den jag brukar bära i Pyreneerna.

il C.
 
Det är inte klättring i 30 meter. Väggen ser på håll ut att vara lodrätt i 30 meter, vilket gör det svårt med vägvalet. Det är klättring av svensk klättergrad 2 (om det ens finns en sån grad) i ca 5-10 meter. Resten är sicksack och traversering med vissa inslag av händer. Jag upplever i och för sig sicksackandet som värre i och med att risken att halka på småsten finns. Denna passage är inget att vara nervös över för en van vandrare/klättrare även om man så klart bör vara försiktig och noggrann med fotsättningen och så.

Har du själv gjort några toppförsök i pyreneerna? Har du några sträckor eller toppar att rekommendera? Jag skulle gärna återvända dit men med lite mer utrustning för att göra svårare grejer, kanske Pic Aneto el dyl.

/danielski
 
toppar?

jag tar ytterst sällan toppar, mest bara om de ligger i vägen (jag har t ex *vandrat* över Piz Boe i Dolomiterna, 3150 möh), jag är utpräglad vandrare.
Jag tål enstaka klätterpartier i kontinental
II (dvs. trepunktsklättring, ingen utrustning)
om de är nödvändiga för att komma fram och jag slipper
söka grepp.

Sajten jag länkade till har flera toppförslag (om du förstår spanska). De lättaste kända topparna
är annars Canigou längst i öst (en promenad, ungefär
som Helags) och Carlit lite längre inåt fastlandet,
den senare i verkligt vackra omgivningar.

Aneto är ju populär för att den är högst. Den är vad
jag vet inte speciellt teknisk men man ska över en glaciär. George Verons guide över HRP (finns
på franska, spanska, engelska) har rätt detaljerade
anvisningar för bestigningen - man får börja tidigt
och sannolikt lönar det sig att bivackera på de
härliga fuktängarna en bit upp från Renclusastugan.
Posets ska nog inte var så besvärlig, ligger
därtill i mycket vackert område. Mer tekniska är
nog Vignemale och Pic du Midi d'Ossau i Västpyreneerna.

Jag vet att Besiberri i Aigues Tortes
är populär; den fyller Ventosa-stugan en solig helg
och ligger i otroligt vackra omgivningar.
Ja, sen finns ju Perdido och en del andra toppar i
Ordesaområdet, återigen rätt tillgängliga.

Undras om inte Kev Reynolds' bok
på Cicerone har en del förslag.

il C.
 
Canigou

Hej,

Tänkte ta mig upp till Canigou i Maj, har du/ni några tips, böcker eller kartor att rekommendera. Vi bor i Ceret och kommer att utgå därifrån.

Tack
 
Re: Canigou

Dannerup; sa:
Hej,

Tänkte ta mig upp till Canigou i Maj, har du/ni några tips, böcker eller kartor att rekommendera. Vi bor i Ceret och kommer att utgå därifrån.

Tack

IGN har ju en serie kartor i skala 1:50 000.
Tyvärr har jag bantat min egen, men jag tror den
med Canigou har nummer 9. Du bör rimligen kunna få tag i den
nånstans i Perpignan. HRP går från Amélie-les-Bains
och GR10 från Arles-sur-Tech upp till Cortaletstugan,
som troligen inte är öppen i maj (kolla CAFs sidor).
Den kanske har vinterkvarter, bör också framgå.
En länk till lite snödjup i Frankrike finns
på min hemsida http://www.huthyfs.com
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
z95nida Löpning Pyreneerna Trekking 1
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 1
M.G. HRP Vandring i Pyreneerna Trekking 7
monnes GR11 Pyreneerna. Hjälp! Trekking 17
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
Fabian90 Vilken sovsäck i Pyreneerna? Trekking 2
mbergqvist Pyreneerna - guide på plats Trekking 1
camoscio Sensommar i Pyreneerna? Trekking 0
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 9
camoscio Tältregler i Pyreneerna. Trekking 0
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
trolljohn Skor för pyreneerna? Trekking 6
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
arfsnarf Vandringstips centrala Pyreneerna, tack! Trekking 0
Gejdersson Vandring i Pyreneerna Trekking 0
camoscio Pyreneerna 07 Trekking 0
camoscio Pyreneerna 07, preliminär rapport. Trekking 0
Gohan Tälta i Pyreneerna Trekking 16
larkar Pyreneerna -GR11 kontra HRP mm Trekking 9
jenzoo Pyreneerna från Girona Trekking 2
ingka Vandra i Pyreneerna Trekking 1
Avslutat medlemskap Pyreneerna 2005 - preliminär rapport. Trekking 6
jonnylocktong GR 10 - pyreneerna Trekking 12
amontan Trekking i Pyreneerna Trekking 6
mardh Någon som vandrat GR11 i Pyreneerna? Trekking 7
gunillae73 Vandring i Pyreneerna Trekking 6
tocar Snö i Pyreneerna Trekking 0
mcbain Pyreneerna: Pic d'Aneto? Trekking 8
dangermouse Tältsäkerhet och gas i pyreneerna Trekking 6
beo Vandring i Pyreneerna Trekking 9
hakanharr Pyreneerna Trekking 0
Kalle E Aigües Tortes - Pyreneerna Trekking 1
FLJE filtrera/rena vatten sydamerika Trekking 5
joanna Vatten i Pyrénéerna Trekking 22
Avslutat medlemskap väder, vind och vatten Trekking 2
mikaalien Att dricka vatten i Nepal Trekking 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.