HRP Vandring i Pyreneerna

Hej! Jag och en kompis ska vandra HRP i sommar. Nån som vandrat leden eller har några bra tips? Tex är det lätt att få tag på gas? Har även problem med att få tag på en av kartorna den som heter Pica d'Estats, Carte No.22 av Rando Editions den verkar vara slutsåld överallt. Så om nån har den så vore vi väldigt tacksamma om vi kunde få kopiera ledens sträckning.
Tacksam för alla tips!
//Magnus
 
Hej!
Jag vandrade HRP tillsammans med min hund förra hösten.

http://lina-hallebratt.blogspot.it/search/label/HRP

Jag hade en guidebok med mig, kommer inte ihåg exakt vad den hette men förlaget var cicerone. Har ni kollat om kompass har motsvarande karta? Om jag inte missminner mig så bytte jag ut den mot en från kompass,. Jag håller just nu på att vandra alperna från Triieste till Monaco och kan därför inte kolla bland mina kartor.
Jag hade aldrig några problem med att få tag i gas, (vissa "fjällstugor" sålde tom) men lite framförhållning fick jag ha nån sträckning. OBS! ha gärna ett kök typ primus easy fuel duo, som man kan använda fler typer av gastuber på, dock inte punkteringsgastuberna som oftast är allra lättast att få tag i..

//Lina
 
Tack för tipset! Hann dock inte se det innan vi drog men det löste sig iaf. Vi hade också guideboken från Cicerone. Köpte kartan som täckte området norr om 22:an istället och följde den väg som HRP var ritad på kartan istället för att gå enligt guideboken. Gas gick också bra att hitta iaf Campingaz och vi hade en adapter så den passade.

http://hrp-vandring-2014.blogspot.se/

Kul satt faktiskt just och läste om den vandringsleden men jag tror jag kommer ge mig på Te Araroa på Nya Zeeland först. Go tur!!
//Magnus
 
Imponerande långa etapper! Jag gick 2005 från Villefranche till Lescun, som för mig är ändpunkterna av de riktiga Pyreneerna, vilket tog 31 dagar, min särklassigt längsta vandring nånsin. Det blev en kombination av HRP (R:et betyder nog "route", förresten), GR10 och GR11.

Sista chansen att göra något så stort, tänkte jag, ty jag fyllde 61 senare den sommaren. De etapperna bör i snitt ha varit hälften av era!! Ändå hade jag vackert väder varenda dag (!!!), tältade fritt 17 nätter, OJMR. Idag är det knepigare med tält efter inrättandet av naturparkerna Alt Pirineu (Katalonien) och Posets- Maladeta (Aragón).

Men ni verkar ha tältat nästan varje natt och lagat eget. Lättvikt? Hur mycket bar ni?

På min tur stötte jag på en tysk som siktade på HRP på cirka 20 dar - han bar extremt lätt och var helt beroende av stugor (vilket garanterat ledde till långa etapper). Han undrade ibland om han hann uppleva särskilt mycket.

Har jag fattat rätt att ni valde GR 11 (VAllbierna) genom Aneto-området istf. HRP (Mulleres)?
 
Härligt! Ja det var verkligen en fin vandring. Uppskattade även dagarna närmare kusten, häftigt när allt börjar plana ut och man ser havet.

Jo det var ganska långa etapper men vi körde lättviktsstilen. Totalvikt på all utrustning var 6,6 kg per person och då tillkom mat, vatten och bränsle. Fast jag tror ändå vi hade gjort en lite felbedömning på hur mycket alla höjdmeter skulle dra ner hastigheten. Flyget hem var redan bokat så det var bara knata på. Det var därför vi valde GR11 genom Aneto, hade inte tid att bli inblåsta en dag eller två.

Det stämmer, vi tältade nästan varje natt, var bara en natt inomhus om jag minns rätt. Lagade även egen mat men passade på att lyxa till det med något extra när vi passerade en "fjällstuga". Gillar att inte vara beroende av stugor och vill kunna sätta upp tältet där man vill. Osäker om vi bröt mot något förbud men det ända skyltarna vi såg sa att tältning var förbjudet mellan vissa tider.
 
Då är inte min bas idag så mycket tyngre än eran, kanske 8 kg. Men 2005 hade jag stegjärn
(och därtikll härnade tunga kängor) som jag använde en enda gång (Col de la Fache, som är knepigare från öst till väst än tvärtom).
Dessutom ett tyngre tält än idag. Jag bar mat för upp till 7-8 dagar.

I de naturparker jag nämnde är regeln 20-8, i den franska nationalparken PNP 19-9 och i Aigües Tortes med perifer zon och allt är det totalförbud. De där tidsreglerna må gå an i sommarens början men är väldigt irriterande på sensommaren - hinner tältet torka?
 
Vårt grundupplägg var väckning kl 6, åt frukost och vandrade iväg kl 7. Tog ca 15 minuter rast varannan timme och runt en timme lunch mitt på dagen. Brukade försöka hitta en tältplats kl 20, äta middag och sedan somnade man gott kl 22 :) Gissar att vi snittade mellan 10 och 11 timmar effektiv vandringstid/dag.

Vi hade lite funderingar på det där med stegjärn och isyxa men det kändes inte värt att släpa på för de få ggr det kanske skulle behövas. Hade säkert lite tur men alla branta snöfält vi passerade var mjuka så greppet var inga problem. Var väl en tidig morgon vi fick ta en liten omväg för att snön fortfarande var som is efter en kall natt. Tycker även det funkar bra att få stopp med hjälp av stavarna om man ändå råkar kana iväg nerför. Men det är ju verkligen något man bör träna på för annars finns ju risken att kana ut för ett stup eller in i stenfält. Hörde en skräckstory av ett par varpå den ena glidit iväg okontrollerat en lång sträcka men som tur var fått stopp när det planade ut.

Blött tält på morgonen var det nästan varje dag, lite trist men vi brukade torka det på lunchen när det var bra väder. Vi bar mat för 5-6 dagar som mest men hade ofta en del kvar när vi kom till nästa affär. Svårt när man inte riktigt vet vad som finns i butikerna och det känns bättre att ha lite extra för säkerhets skull.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio "Min HRP" Trekking 1
larkar Pyreneerna -GR11 kontra HRP mm Trekking 9
Andreas123456 Vandring Sardinien Trekking 3
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0
pfrykman Vandring med familj runt Innsbruck Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.