Vandring i Pyreneerna

Vi tänker vandra i Pyreneerna i sommar (slutet av juni och början av Juli). Ordesa Nationalpark eller vid Pic du Midi D´Ossau är ett par förslag vi fått. Tacksam för synpunkter om detta samt förslag på en lätt - medelsvår vandring under 7 - 10 dagar. Man har sagt oss att det är nödvändigt med att förboka övernattningar speciellt i nationalparken. Stämmer det?
Flyg dig lämpligen till Toulose eller Barcelona?

Bengt och Sara
 
beo; sa:
Vi tänker vandra i Pyreneerna i sommar (slutet av juni och början av Juli). Ordesa Nationalpark eller vid Pic du Midi D´Ossau är ett par förslag vi fått. Tacksam för synpunkter om detta samt förslag på en lätt - medelsvår vandring under 7 - 10 dagar. Man har sagt oss att det är nödvändigt med att förboka övernattningar speciellt i nationalparken. Stämmer det?
Flyg dig lämpligen till Toulose eller Barcelona?

Bengt och Sara

Det är mycket snö i Pyreneerna iår, och troligen ligger den
ganska länge i väst. Pic du Midi d'Ossau passar
annars bra in på en vandring från Lescun till Gavarnie,
alternativt vidare eller på omväg in i Ordesa.
Enda svårigheten på den sträckan är Col du Palais
som är rätt brant med mycket block och snö.

Det normala är att man bokar från en natt till nästa
eftersom det är omöjligt att planera ett exakt tidsschema.
Glöm inte att Pyreneerna är yterst tältvänliga!
Själv skulle jag aldrig drömma om att gå där utan tält -
på min senaste tur låg jag 8 nätter i tält
och 2 i obemannade stugor (turen tog 19 dagar).

En relativt lätt vandring på tidiga säsongen vore
kanske från Odeillo, genom Carlit-området, vidare
över genom norra Andorra till Val Soulcem, därpå några dagar i Spanien, till Tavescan. Enda svårigheten, speciellt österifrån,
är orienteringen, felaktigt ritade kartor; ALLA går
vilse, men med lite fantasi, tält och proviant klarar man det.

Lite fler praktiska tips finns på


il C
http://www.mai.liu.se/~pehac/2001.html
 
bokning

Olika stugor är olika upptagna. Ligger stugan vid en hög topp är det nog bra att boka. Framförallt lördagar och söndagar. Vad jag förstår finns ingen rätt för vandrare att övernatta om allt är upptaget, som i Sverige. Alltså kan det vara smart att boka de mest efterfrågade stugorna de mest populära nätterna. Dessa ställen/nätter kan vara fullbokade veckor i förväg. Men ett tält ger ju alltid flexibilitet som Pehac skriver, dock ökar ju vikten markant vid ett sådant beslut.

/Danielski
 
Re: bokning

dangermouse; sa:
Olika stugor är olika upptagna. Ligger stugan vid en hög topp är det nog bra att boka. Framförallt lördagar och söndagar. Vad jag förstår finns ingen rätt för vandrare att övernatta om allt är upptaget, som i Sverige. Alltså kan det vara smart att boka de mest efterfrågade stugorna de mest populära nätterna. Dessa ställen/nätter kan vara fullbokade veckor i förväg. Men ett tält ger ju alltid flexibilitet som Pehac skriver, dock ökar ju vikten markant vid ett sådant beslut.

/Danielski

Man ska förstås känna till tältrestriktionerna, tex totalt förbud
i de spanska nationalparkerna, bivack 19-7 i Frankrike,
miljoners miljoner regler i Aragonien. Sen finns det ju också
gott om obemannade stugor, t ex den helt underbara Pujolstugan
i Katalonien eller de många i Andorra.

Jag hade som mest 20 kg på min senaste tur i Pyreneerna,
men sen dess har jag knappat in på rätt mycket. Klarar
jag 10 dagar i Norge med 17 kg klarar jag åtminstone sju
dagars proviant plus kartor plus stegjärn med samma vikt.
Min citerade sida har tips om proviantering.

Tät hör till! Speciellt i öst, men också ett par sträckor
i väst är det långt mellan stugorna. Tältet har
RÄDDAT mig när jag gått vilse eller på annat sätt blivit
fördröjd.

il C.
 
Andorra runt

Om man vill ta en vecka/10 dagars rutt och ej vill bära med sig tált kan man gà den markerade "Andorra runt". Beroende pà tid, ork och lust kan man ta hela varvet, eller bara en del. Rutten ár omväxlingsrik, ganska mycket upp-och ner, samt fri fràn vimlet i Andorras mer turist-táta omrâden. Dock är man aldrig mer en nâgon mil frân huvudvägen.

Andorra, som ju är et rikt litet land, har under de senaste âren byggt en mängd "Refugios de montaña", vilka oftast är fräscha och rena och dár det finns metall-vâningssángar (ej madrass eller filt!), bord, stolar, yxa och oftast ved. Alla utom Coma Pedrosa är obemannade, men Andorras turist-myndigheter har anstálld personal som àker runt och ser till att hytterna ár hela, rena och städade, samt fyller upp med ved.

Om man behöver ny utrustning börjar man lámpligen med att shoppa i nâgon eller nàgra av de drygt 100 (!) sport-affárer som ligger längs huvudvägen mellan Andorra la Vella och Pas de la Casa. Här finns i princip all márken representerade, och priser under de flesta lánderna i Europa.

Rutten (markerad röd/gul)börjar exempelvis med en första march om 4 timmar frân Les Escaldes (vid Andorra La vella) till första hyttan Refugio Riu dels Orris (höjdskillnad 1000 meter) och sedan dagsmarcher om 5-8 timmar mellan de olika hytterna tills man antingen kommer tillbaka till Les Escaldes "frân andra hâllet", alternativt bryter tidigare och tar bussen tillbaka.

Man behöver inte var avancerad alpinist för att klara av denna (trekking-)rutt, men däremot vara i nâgorlunda bra form: det är en hel del bestigningar att göra, och ryggan bör ju âtmindstonde innehàlla mat, kök, sovsäck, liggunderlag, piolet, eventuellt stegjärn samt ¨kláder för 1000 - 3000 meter ö.h.

Mvh / Mats
 
Re: Andorra runt

Jag har ju själv gått genom den norra delen, icke utan orienteringsbekymmer. Faktiskt försvann en stig från 1996 till 2001;
jag antar att den avmarkerades och fick förfalla, men den
är kvar på franska kartor (detta är i trakten av Val Incles).

jag har Alpina-kartan över Andorra; hur bra är den?
jag har kanske tänkt pröva en avstickare till franska sidan
över välkända men aningen dåligt utritade pass.








malindo; sa:

en sueco se dice "isyxa" :)

il C
 
Lämpliga kartor är de av Andorras regering (Gobern) utgivna:

Mapa Topografic Andorra 1:25.000

Mapa de Refugis i Gran Recorreguts d'Andorra 1:50.000

Kolla även deras turist-web. Bl.a en karta och beskrivning av deras 26 Refugios och tre G.R.s:

http://www.turisme.ad/ang/home/marc.asp?url=../OciEsports/quepotsfer.asp

Som du ser gâr GR P1 längs den "norra flanken"

Piolet làter väl även trevligare än isyxa? :)

Själv âker jag till Andorra pà imorgon kváll: dock ej för att vandra eller àka skidor, utan för att jobba.. kanske jag fâr lite tid över trots allt...

Mvh / Mats
 
Andorra

Kom nyss hem frân en veckas jobb i Andorra och här kommer lite ytterligare komentarer och rektifikationer:

- Andorra har ju framför allt lyckats locka folk för skidâkning och shopping. Dock har man ej lyckats fà sà mycket turister om sommaren, trots att man exempelvis iordningställt 26 fräsha övernattningshytter, samt gett ut diverse informations-material och kartor för att folk látt ska kunna hitta lámpliga vandringar och dags-rutter.

Denna brist pà turister om sommaren, vilken i mânga näringsidkares ögon är ett problem, gör dock att man fàr vandra relativt "ostört" i detta lilla land. Som bekannt är ju exempelvis de spanska Pyreneerna ganska fyllda med folk under sommaren.

- Tvâ GR gàr igenom landet under sina sträckningar mellan Spanien och Frankrike: GR 7, GR 11 (med avstickare GR 11.10) Dessa har röd/vit markering.

- man har dessutom en "egen" GR: GRP (Gran Recorregut País)som gâr "landet runt", frân Iuberri i södra delen (där den bildar an avstickare frân GR 7 som kommer in frân Spanien), och sedan i en cirkel motsols runt landet och âter till La Massana, ett par tre kilometer norr om Andorra La Vella/Escaldes. Denna rutt är röd/gul-markerad.

- Börjar man rutten vid Escaldes för att börja varvet motsols, sà màste man först ta GR 7 österut innan man tráffar pà GRP efter ca 5-6 km. Strax innan har även GR 11 kopplat pà, sà under första "vänsterkurvan" gàr alla tre GR parallelt. Man ska alltsà inte leta efter röd/gul markering i Escaldes, utan röd/vit (se foto):

cpic3e9a7161294c3_tn.jpg


cpic3e9a722e0a954_tn.jpg


Slutligen kan ja meddela att jag hade en eftermiddag ledig under den gàngna veckan, sà jag passade pà att bestiga Pic de Casamanya (2.740 m). Tyvärr kom det dâligt váder och började det bli i senaste laget nár jag bara hade sista branten kvar, sâ jag bestämde mig för att vända vid ca 2.700 m.
Det var lite jobbigt att gâ med all snö som fortfarande ligger kvar, sâ ett par snöskor hade inte varit fel under vissa partier. För den som vill se hur det sàg ut har jag lagt in nâgra bilder i mitt album.

Här kommer en link med ytterligare info:

http://andorramania.com/excursions.htm

Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-04-14 kl 12:40]
 
Mânga special-nummer om Pyreneerna just nu

Sà här àrs kommer det ut en mängd specialnummer om vandring i Pyreeneerna här i Spanien, sà kan ni spanska sâ kan ni ju köpa hem nâgra sàdana. Ett exempel är förlaget Desnivel, vars tidskrift Grandes Espacios nu har en special om Parque Nacional de Aigüestortes i Estany de Sant Maurici :

http://www.desnivel.com/revistas/object.php?o=7252

Pà ovan hemsida kan man även söka / köpa övriga tidskrifter och böcker med samma eller liknande teman.


Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-04-15 kl 09:33]
 
SUA Ediciones/ El Mundo de los Pirineos

För att spinna vidare pà matnyttig litteratur inför äventyr i Pyreneerna:

baskiska förlaget SUA Ediciones http://www.sua-ediciones.com/sua.cfm ger fr.a ut böcker och tidsskrifter som har med berg, vandring etc att göra, även en hel del roliga kartor i relief över exempelvis Pyreneerna.

De ger även ut tidskriften El Mundo de los Pirineos, vilket är den enda i sitt slag som enbart berör teman som har med Pyreneerna att göra:
http://www.elmundodelospirineos.com/inicio.cfm

Den är fylld med intresanta vandrings- och toppbestignings-tips, snygga foton etc. och väl vär att ta en närmare titt pâ om man är intresserad av dessa trakter..

Mvh / Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.G. HRP Vandring i Pyreneerna Trekking 7
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
Gejdersson Vandring i Pyreneerna Trekking 0
gunillae73 Vandring i Pyreneerna Trekking 6
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.