GR 10 - pyreneerna

Jag hade en insändare för ett halvår sen, vi tänkte ta gr 20 (korsika), men det verkar vara lite mycket folk och för jobbigt för oss.

Någon som har erfarenhet av centrala delarna av gr 10 -är det mycket upp och ner mm?

Är det någon som förövrigt har förslag på 2-3 veckors vandring i Europa som är vacker. Inte lika krävande som gr20, gärna med möjlighet att ta in på enklare pensionat typ varannan dag, och med blandad teränng, skogar och berg och inte för varmt (vi tänkte gå runt 23 juni och frammåt) . Alternativ som jag kan tänka mig är således att vandra i pyreneerna eller alperna, någon som har några tipps? Mycket tacksamm för svar.

MvH

Jonny
 
jonnylocktong; sa:
Någon som har erfarenhet av centrala delarna av gr 10 -är det mycket upp och ner mm?
Jag har inte gått de centrala delarna av GR10 (bara en del sträckor i Ariège) själv men GR10 (och till stor del även GR11) är ju dragen för att man ska gå igenom en hel del byar på vägen och det innebär i princip alltid att det blir mycket vandring upp och ner.
I Pyrenéerna tycker jag personligen att HRP är ett alternativ värt att beakta. Då den ligger kvar längs höjdryggarna i större utsträckning så blir det mindre vandrande upp och ner och därigenom snällare för knäna. Med varianter där man för vissa partier väljer andra vägar, t.ex. GR10 eller GR11, så går det att få en mer varierad vandring än om man blint håller sig till originalsträckningen som f.ö. innehåller ett par knepiga passager.
Generellt sett så finns det gott om leder i både Alperna och Pyrenéerna så det bör absolut inte vara något problem att sy ihop något som passar olika smakriktningar om man inte stirrar sig blind på att följa en enstaka led.
Refuges och Gîtes d'étape finns på många olika ställen så det går i princip att sova på ett sådant ställe varje natt om man vill det.
Marmotta kommer säkert att komma med mer tips vad det lider... ;)
En sökning på forumet ger, som vanligt, också en hel del...

Några guideboktips:
- Haute Randonnée Pyrénéenne av Georges Véron beskriver hela HRP med många varianter. Detta är den ultimata referensen när det gäller HRP och den uppdateras ganska ofta - ungefär vartannat år - utgående ifrån vad olika personer rapporterat in om sådant som ändrats. Den finns även i en utgåva på engelska men själv tycker jag att det är bra träning att köra med originalspråket. :)
- Trekking in the Pyrenees av Douglas Streatfield-James beskriver hela GR10 och stora delar av GR11. Till skillnad från de franska guideböckerna så får man dock nöja sig med handritade och ganska rudimentära kartskisser. Hursomhelst så täcker den in väldigt mycket.
- Walks and Climbs in the Pyrenees av Kev Reynolds beskriver den centrala delen av HRP och ett otal andra kortare vandrings- och (i viss mån) klätterturer.

FFRP, http://www.ffrp.asso.fr/ , har ett flertal guideböcker på franska om otaliga leder och vandringsområden i Frankrike med omnejd. Ledkartorna i dessa är i regel kopior från IGN:s originalkartor och tillsammans med texten så tycker jag att man får en väldigt bra beskrivning.
Cordee, http://www.cordee.co.uk/ , har massor med böcker - huvudsakligen på engelska - om allt möjligt när det gäller bl.a. vandring och klättring.
 
tack så mycket för svaret, problemet mer hrp verkar vara att det är lite mindre skog och mer av en bergsutlykt. Vi är sugna på lite mer blandning av naturen men inte upp och ner hela tiden i 2 veckor. Kan dock tänka mig att hrp inte är lika varm i juni - juli. Frågan är om det finns några specifika alternativ som någon har gått och som de tyckte var bra, i alperna eller pyreneerna, vi är öppna för allt. Dock vill vi inte (som gr 20 verkar vara) klättra i 3 veckor på stenblock eller bara springa runt i en skog. Vidare hade det varit nice om man ibland kan slagga i tält och ibland på enklare hotell. Gärna inte förmycket folk heller. Mycket tacksamm för förslag.

mvh

marcus.
 
jonnylocktong; sa:
Vi är sugna på lite mer blandning av naturen men inte upp och ner hela tiden i 2 veckor.
Mitt mest konkreta svar blir då att blanda sträckor från olika leder, t.ex. GR10 (mest i Frankrike), HRP och GR11 (mest i Spanien).
Franska turistbyrån är annars ett utmärkt ställe att vända sig till. Deras jobb är att locka oss att turista hos dem...
Innan webben kom så fick de göra "allt" jobb och de är fortfarande duktiga på det. :)
 
Nyfiken

Hej !
Jag fick en idé häromdan att efetrsom jag är ledig i början på sommaren så, istället för att åka till alperna, där snön ligger kvar länge. Så kanske det är bättre att åka till Pyrineerna ? Hur har det gått för er? Har ni fått bra info ? Har ni någon ny erfarenhet. Själv tämkte jag mig att vandra i tre veckor i slutet på juni.
Hälsn Anders H
 
jonnylocktong; sa:
vad jag tror så kan det nog vara ännu mer snö i pyreneerna, vi har tänkt gå i västra pyrenerna och där är det ca 2.5 - 3 meter snö nu. alperna verkar bättre om du inte vill ha snö, kolla in http://www.meteo.fr/temps/france/nivose/
Mycket hänger på var man går, både om man ser till höjd och läge. Västra Pyrenéerna får mycket mer nederbörd än de östra delarna vilket bl.a. gör att snön ligger kvar längre där. En intressant detalj i sammanhanget är att de östra delarna av Pyrenéerna saknar glaciärer och om man vandrar t.ex. runt Andorra i augusti-september så ser man knappt någon snö alls, inte ens på 3000m höjd.
 
Snö i pyrineerna

Hej 1
tack för svaret. Jag glömde att skriva att jag tänkte börja i östra delen och om jag blev sugen på strandliv, så kunde man bara ta bussen ner till beachen........
Jag har fortfarande inte hittat någon bra sida på engelska med bra kartor på de leder som finns i Spaninen! Jag vill hellre vandra där eftersom min spanska är ok men min franska är obefintlig.
Hälsn Anders
 
jonnylocktong; sa:
vad jag tror så kan det nog vara ännu mer snö i pyreneerna, vi har tänkt gå i västra pyrenerna och där är det ca 2.5 - 3 meter snö nu. alperna verkar bättre om du inte vill ha snö, kolla in http://www.meteo.fr/temps/france/nivose/

men jag är själv nybörjare på detta, så vad vet jag..

Jag reser till Perpignan den 13/6 och hoppas börja
vandra den 15. Snöläget i de östligaste delarna
ser ut att vara gott. I väst låg det i vintras som värst
450 cm nära Pic Anie, idag är det 80 cm. Fortfarande
mycket på denna beskedliga höjd. Bör vara borta om högst 2 veckor. Några pass i väst
har ALLTID mycket snö, t ex Grande Fache (lätt)
och Col du Palas (delikat).

Meteofrance ger ut bulletiner om snön
i Frankrike och Andorra ungefär var tredje
dag. Länkar finns från
http://www.huthyfs.com

Där finns också en berättelse från 2001, med en
del praktiska tips. Cicerone har nyligen gett
ut en illustrerad guide över HRP, av en holländare, vars namn jag glömt. det är väl bara att kolla på
cicerone.co.uk. Cicerone har även böcker om GR10
och GR11

GR10 (grande randonnee)
går HELT i Frankrike, GR 11 (gran recorrido)
helt i Spaninen. HRP är ett förslag, endast
längst i öst markerad som sådan. Varianterna
är otaliga. Man bör läsa på, en del är farliga,
det finns för det mesta alternativ.
 
Tack för all hjälp Peter, både på mail och via denna sidan. Snön verkar tina fort nu, så det bör nog gå rätt bra, vi räknar med att vara uppe på passen med snö om 3 veckor från nu så förhoppningsvis smälter det ner rätt mycket tills dess. hur är det med vatten i pyrennerna, måste man släpa runt på 3-4 liter varje dag eller är det någorlunda enkelt att få tag på? tänkte att när vi går bör det fortfarande finnas smältvatten.

marcus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
z95nida Löpning Pyreneerna Trekking 1
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 1
M.G. HRP Vandring i Pyreneerna Trekking 7
monnes GR11 Pyreneerna. Hjälp! Trekking 17
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
Fabian90 Vilken sovsäck i Pyreneerna? Trekking 2
mbergqvist Pyreneerna - guide på plats Trekking 1
camoscio Sensommar i Pyreneerna? Trekking 0
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 9
camoscio Tältregler i Pyreneerna. Trekking 0
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
trolljohn Skor för pyreneerna? Trekking 6
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
arfsnarf Vandringstips centrala Pyreneerna, tack! Trekking 0
Gejdersson Vandring i Pyreneerna Trekking 0
camoscio Pyreneerna 07 Trekking 0
camoscio Pyreneerna 07, preliminär rapport. Trekking 0
Gohan Tälta i Pyreneerna Trekking 16
larkar Pyreneerna -GR11 kontra HRP mm Trekking 9
jenzoo Pyreneerna från Girona Trekking 2
ingka Vandra i Pyreneerna Trekking 1
Avslutat medlemskap Pyreneerna 2005 - preliminär rapport. Trekking 6
amontan Trekking i Pyreneerna Trekking 6
mardh Någon som vandrat GR11 i Pyreneerna? Trekking 7
gunillae73 Vandring i Pyreneerna Trekking 6
tocar Snö i Pyreneerna Trekking 0
mcbain Pyreneerna: Pic d'Aneto? Trekking 8
dangermouse Tältsäkerhet och gas i pyreneerna Trekking 6
beo Vandring i Pyreneerna Trekking 9
dangermouse Pyreneerna - vatten mm Trekking 15
hakanharr Pyreneerna Trekking 0
Kalle E Aigües Tortes - Pyreneerna Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.