GR11 Pyreneerna. Hjälp!

Tjenixen.

Ska ner till Pyreneerna om ca 2 veckor och planerar då att vandra GR11 med start ifrån Andorra och gå västerut mor Baskien.
Vet dock inte mycket om rutten men den har andå fastnat för den. Har bara en mängd funderingar om den så hade varit väldigt hjälpsamt om nån med erfarenhet ifrån den eller någon annan av lederna kunde komma med lite tips och svar på diverse frågor.

Någon annan som börjat ifrån Andorra? isf är det smidigt att ta sig på leden därifrån?
Tips på kartor? Varifrån köper man dem? Kan man köpa dem på plats.?
Hur är vädret så här i september/början av oktober?
Hur mycket mat måste man bära med sig åt gången?
Är det lätt att hitta eller går man vilse lätt?
Hur är tillgången på vatten längs med leden?
Hur är trafiken? Mycket andra vandrare som går leden västerut eller bara vissa delar?
Något man inte får missa längs vägen?
Något annat specifikt man bör tänka på?

Man behöver ju inte svara på allt men grymt tacksam för all hjälp jag kan få

Tack på förhand!
 
Jag vandrade i Pyrenéerna några år sen. Tänk på att det är ganska höga berg så vädret kan vara nyckfullt, det betyder att du ska utrusta för det värsta.
Ingen allemansrätt som betyder att det inte bara är till att slå upp tältet där man känner för det. Det betyder heller inte att det automatiskt får konsekvenser, men kan få om markägaren tar illa upp. Stora delar (eller allt) är privat mark. Glöm inte att stänga grindar efter er, mycket betesmarker och jag vet inte om det är tjurar eller kossor!
 
När jag var i Pyrenéerna för några år sedan vandrade vi både på GR10 och GR11. Hade guideboken Trekking in the Pyrenees från Trailblazer och den tyckte jag var bra.
Kartor brukar jag beställa från http://www.stanfords.co.uk/ men det är säkert inga problem att få tag på när ni väl kommer dit.
Vi hade med vattenreningstabletter och drack vatten från bäckar. Sen fanns det fontäner att ta vatten från i nästan varje liten bergsby vi passerade och vid de stugor som passeras fanns möjlighet att fylla på vatten. Det finns säkert mer detaljerad information att hämta i guideböcker. Jag vandrade öster om Andorra så det är därifrån mina uppgifter kommer och kanske inte riktigt stämmer utmed andra delar av bergskedjan.
 
Tjenixen.

Ska ner till Pyreneerna om ca 2 veckor och planerar då att vandra GR11 med start ifrån Andorra och gå västerut mor Baskien.
Vet dock inte mycket om rutten men den har andå fastnat för den. Har bara en mängd funderingar om den så hade varit väldigt hjälpsamt om nån med erfarenhet ifrån den eller någon annan av lederna kunde komma med lite tips och svar på diverse frågor.

Någon annan som börjat ifrån Andorra? isf är det smidigt att ta sig på leden därifrån?
Tips på kartor? Varifrån köper man dem? Kan man köpa dem på plats.?
Hur är vädret så här i september/början av oktober?
Hur mycket mat måste man bära med sig åt gången?
Är det lätt att hitta eller går man vilse lätt?
Hur är tillgången på vatten längs med leden?
Hur är trafiken? Mycket andra vandrare som går leden västerut eller bara vissa delar?
Något man inte får missa längs vägen?
Något annat specifikt man bör tänka på?

Man behöver ju inte svara på allt men grymt tacksam för all hjälp jag kan få

Tack på förhand!

Börja mitt i september är förstås rätt sent, dagarna börjar bli korta och det kan bli rätt kallt.
Det är väl också ungefär vid den tiden som stugorna börjar stänga. Ett par avsnitt går genom Aigües-Tortes
nationalpark, där all bivack är förbjuden - stugor är alltså enda alternativet. Det går säkert att googla
fram öppettiderna. Mer om tält i Pyreneerna finns också på huthyfs.com. Den är lite inkomplett
när det gäller Ordesa, men det viktiga är att veta vad som gäller efter Añisclo.

Uganför nationalparkerna och de båda stora naturparkerna i Spanien är tältning relativt problemfritt.

Just genom Andorra och väster därom, fram till Aigües Tortes, är GR11 rätt tråkig; det finns flera alternativ,
bl a HRP (spanska: ARP).
Kolla min hemsida, http://www.huthyfs.com , under "Vandringsområden i Europa".

Köpa kartor på plats är en dålig idé. Inte säkert att det alltid finns inköpsmöjligheter
nära leden, kartor kan ta slut, och utbudet är i regel ytterst lokalt, dvs. framförhållningen
blir inte särskilt god. Min hemsida har adresser till diverse kartbutiker.

GR11 är extremt väl markerad, och kartorna är i regel lätta att följa.

Jag vet inte hur det är just den årstiden, men under högsommaren är vattentillgången god, och själv renar jag vatten endast i undantagsfall.

I ditt ställe skulle jag, så sent på säsongen, satsa på en kortare tur, t ex runt Andorra. Det finns förbluffande mycket att se i ett område ungefär dubbelt så stort som Stockholm.
 
Tackar för svaret. Känner verkligen för gr11 så blir nog det trots allt ändå.
Angående campandet så kan man väl bara avta från leden en rätt bra bit och vildcampa om nu stugorna skulle vara stängda. Verkar vara rätt svårt att googla fram öppettider.

Men ställer frågan återigen.. Ingen som verkar vara manad att svara på den.
Hur mycket mat måste jag bära med mig åt gången? Och hur många dagar på ett ungefär är det imellan varje by/stad där man kan fylla på.
 
Tackar för svaret. Känner verkligen för gr11 så blir nog det trots allt ändå.
Angående campandet så kan man väl bara avta från leden en rätt bra bit och vildcampa om nu stugorna skulle vara stängda. Verkar vara rätt svårt att googla fram öppettider.

Men ställer frågan återigen.. Ingen som verkar vara manad att svara på den.
Hur mycket mat måste jag bära med mig åt gången? Och hur många dagar på ett ungefär är det imellan varje by/stad där man kan fylla på.

I Aigües Tortes verkar stugorna stänga i slutet av september. Och, som sagt, all fri bivack är förbjuden. Åtminstone i de centrala delarna övervakas parken med helikopter; bötesbeloppet lär ligga på 2-300 euro plus tältet.

På min hemsida beskrivs åtminstone två fria möjligheter. Stängda stugor har ibland vinterkvarter.

I Andorra finns bara en bemannad stuga, Coma Pedrosa, men massor med obemannade. Officiellt får man bara tälta nära dem, med undantag av Sorteny, men jag har tältat på åtskilliga andra ställen.

Mellan Andorra och Aigües Tortes är GR11 så låg och civiliserad (medan HRP är hur spännande som helst!) att man nog är hänvisad till camping eller härbärgen av olika slag - om dessa är öppna.

Efter Aigües Tortes går man in i Posets-Maladetas naturpark där bivack är tillåten 20-08, precis som i Katalonien, med lite fler förbehåll (se hemsidan). Du lär bli tvungen att resa tältet efter solnedgången, vad jag kan förstå. Just i Aneto-området finns två utmärkta fria stugor, och strax efter finns Camping Aneto, där jag har provianterat med framgång ett par gånger.

Ingången till Ordesa, över Collado de Añisclo har jag aldrig provat, den är mycket brant.
Där gäller tältning nattetid vid Fon Blanca - obs. att den gamla, mer direkta, vägen mot Goriz är livsfarlig.

Vid Goriz gäller liknande regler som vid Fon Blanca. Obs. att tältning är tillåtet bara i dessa båda zoner och en eller två till.

Väster om Torla/Bujuarelo är det bekymmersfritt med bivack enligt min erfarenhet. Är det nysnö på Piedrafita-passet skulle jag tillråda en fransk omväg över Refuge Wallon i Frankrike och Col de la Fache,
som är knepig nog under sådana förhållanden.

Att ingen svarat på din sista fråga beror nog på att den är svår.
Det är t ex inte självklart att de butiker man handlat i är öppna på hösten.

Jag brukar ha proviant för sju dagar plus lite reserv (t ex skummjölkspulver) och fylla på till den nivån vid i stort sett varje tillfälle, utom på slutet, förstås.

Men i ärlighetens namn skulle jag aldrig drömma om att göra en så lång tur så sent med så lite förberedelsetid. Jag skulle gå igenom kartorna och någon guidebok för hela turen månader i förväg.
 
Jag vet nu inte hur du tar dig dit, via Toulouse? eller Barcelona? eller vad det kan vara, var du går in och var du köper kartor.

Det finns en fransk karta som täcker Andorra och det fina vilda området norr därom, Haute Ariège.
Lämpliga ingångar i dessa områden kan vara Merens-en-Vals och L'Hospitalet-près-l'Andorre, dit det går tåg från Toulouse. Man kan också gå in österifrån, från Ull de Ter och Núria - men jag vet inte hur man tar sig dit (antagligen från Barcelona) - till Núria vet jag att det går tåg, men jag vet inte varifrån. Jag har alltid gått in österifrån, från Carlit-området eller från de nämnda orterna.

Jag har köpt mina spanska kartor i Kartbutiken i Stockholm, de franska (IGN) har jag köpt i Frankrike
elelr Tyskland.

Det skulle vara ännu bättre om du också hade kartor över områdena närmast väster och öster om, i Frankrike och Spanien. Det finns också en spansk karta utgiven av Alpinaförlaget; den är som många spanska kartor färglagd efter höjd istf. vegetation, men ger rätt bra överblick över lederna.
Det finns en rundled som heter GRP, gran recorrido del país. Kombinerar man ARP (alta ruta), med GR107, Gr 11.10 och tar ut svängarna i norr (Rialb, Tristaina) får man ihop en skaplig rundtur. Man kan göra ännu vidare svängar om man tar med Haute Ariège, och områdena väster om Andorra, däribland Val Soulcem i Frankrike. Här behövs eget kartstudium.

Speciellt vackra platser i Andorra är Rialb, Tristaina-sjöarna, Coll dels Meners och Sorteny i norr,
Siscaro i öst, Montmalús och Pessons i syd. Fula är förstås skidstationerna av vilka Grau Roig och Arcalis är svåra att undvika. När jag provianterat i Andorra har det varit i Encamp som ligger vid den stora genomfartsvägen.
 
PS: Alternativet är förstås att gå bara en kortare bit av GR11. Nu vet jag inte hur du tänkt ta dig till Pyreneerna; komer du från Barcelona bör det fortfarande gå buss till Velha, isåfall kan börja direkt med Aigües Tortes, utgående från ex.vis Espot. Det skulle kanske ge dig nationalparken plus Aneto-Posets och ett stycke vidare. Svårt att råda, dock, när du är så sent ute.
 
Att bara vandra där är ju fantastiskt vackert, du behöver inte göra mer än det. Angående proviantering så kan det vara lite si och så med det. Affärerna är vanliga livs- och tobaksaffärer. Där vi vandrade var det dagsetapper mellan byarna (20-30 km) så jag tror att det är tänkt att man i stil med pilgrimsleden vandrar på dagen och äter och sover i byarna på kvällen - på restauranger och vandrarhem. I vissa byar finns det billigare alternativ. När vi var där 2005 var maten "billig" men dålig: pommes frites eller ris med en bit skosula; ingen sås ingen smak ingen kulinarisk upplevelse.
Tror det kan bli svårt att få tag i påsmat längs leden, även i byarna.
September är inte jättekallt, annat än på högre höjder och på nätterna. Vi var där i okt/nov och det var -2 på natten och 15 på dagen. Men vi hade inte kommit upp på de högre höjderna, kom aldrig så långt heller.

Hoppas det blir bra för dig.
 
Tänkt och tänkt. GR11 är en led för bergsvandrare, vilken förutsätter åtskilliga övernattningar ovanför trädgränsen. De högsta passen är på minst 2700 möh, men man passerar också en och annan by neråt 1000. Höjdskillnader på, säg, 1000 m under en dag är mycket vanliga.
En tysk som ofta bidrar på Trekkingforum har varit med om temperaturer nedåt -9
i september; säkert undantag, men man bör nog vara rustad för dessa också.

Jag är visserligen 69 år och börjar bli lite långsam i knölig terräng, speciellt utför, men
etapper på 20 km är mycket nog för flertalet, om inte packningen är väldigt lätt och/eller vandraren är väldigt vältränad och rörlig. 30 km är elitklass. Vill man få en uppfattning vad det handlar om kan man inhandla Paul Lucias guidebok på Cicerone.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
larkar Pyreneerna -GR11 kontra HRP mm Trekking 9
mardh Någon som vandrat GR11 i Pyreneerna? Trekking 7
tocar GR11 Trekking 2
z95nida Löpning Pyreneerna Trekking 1
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 1
M.G. HRP Vandring i Pyreneerna Trekking 7
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
Fabian90 Vilken sovsäck i Pyreneerna? Trekking 2
mbergqvist Pyreneerna - guide på plats Trekking 1
camoscio Sensommar i Pyreneerna? Trekking 0
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 9
camoscio Tältregler i Pyreneerna. Trekking 0
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
trolljohn Skor för pyreneerna? Trekking 6
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
arfsnarf Vandringstips centrala Pyreneerna, tack! Trekking 0
Gejdersson Vandring i Pyreneerna Trekking 0
camoscio Pyreneerna 07 Trekking 0
camoscio Pyreneerna 07, preliminär rapport. Trekking 0
Gohan Tälta i Pyreneerna Trekking 16
jenzoo Pyreneerna från Girona Trekking 2
ingka Vandra i Pyreneerna Trekking 1
Avslutat medlemskap Pyreneerna 2005 - preliminär rapport. Trekking 6
jonnylocktong GR 10 - pyreneerna Trekking 12
amontan Trekking i Pyreneerna Trekking 6
gunillae73 Vandring i Pyreneerna Trekking 6
tocar Snö i Pyreneerna Trekking 0
mcbain Pyreneerna: Pic d'Aneto? Trekking 8
dangermouse Tältsäkerhet och gas i pyreneerna Trekking 6
beo Vandring i Pyreneerna Trekking 9
dangermouse Pyreneerna - vatten mm Trekking 15
hakanharr Pyreneerna Trekking 0
Kalle E Aigües Tortes - Pyreneerna Trekking 1
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
Langoras Alperna * hjälp* Trekking 9
nyajasmine Hjälp! Malaysia, Philippinerna eller Indonesien? Trekking 1
vedi Europaled E1 hjälp! Trekking 5
musse592 Hjälp inför Everest Base Camp! Trekking 17
BeatriceK Hjälp mig skära i packlistan eller gå upp 24 kg i vikt på 30 dagar Trekking 25
splashmore Hjälp: Italien - Sicillien eller Amalfi Kusten? Trekking 1
Nybörjarper Scottland i februari!! behöver hjälp! Trekking 6
Sph1nx Hittat topparna, lite mer hjälp? Trekking 36
joakimr Alp-hjälp Trekking 1
plp Hjälp med Cinque Terre önskas Trekking 4
escalator HJÄLP!!!!!! _ TUPANGATO!!! Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.