Skor för pyreneerna?

Hej!
Ska till pyreneerna i sommar men undrar vad man ska för typ av skor som är lämpligast?
Kommer bo i ett hus på franska sidan, västra delen av bergskedjan och det är dagsvandringar som står på dagordningen.

någon som vart där? Något man absolut inte får missa i området? och som sagt vilken typ av skor är lämpliga?
 
Fundera själv på inköp av nya skor inför sommarens vandringar. Jag tror generellt att många rekommenderar "för kraftiga och för tunga skor" för alpvandringar (gäller då även Pyreneerna)
Om man inte behöver stegjärnsfasta skor för glaciärvandringar så funkar jympaskor bra även i bergen. För via Ferrator så är det dock bra med en lite hårdare sko.
 
Lätta trekkingskor

Nja, lätta trekkingskor eller trailrunning-skor är att föredra. Det blir väldigt varmt när man går upp i bergen. Då är det skönt att slippa gå i stora kängor. Eftersom det handlar om dagturer så räcker det väl och långt med approachskor, trailrunning-skor. Själv har jag använt sådana typer av skor i Alperna och Pyrenéerna på vandringsturer.
 
Allmänt kan man väl säga att kängor med skaft uteslutande hör hemma i brant terräng. För mig som
har problem med ena hälsenan är de väsentliga. Det är dock inga pansarpjuck, de väger 1024 gram. Annars finns ju låga vandringsskor, ofta med likartad sula som kängor, och de väger kanske 800 gram och är ofta stadiga, sköna och svala att gå i. På många dagsutflykgter går man knappast i någon terräng att tala om och då är säkert löpardojor tillräckliga (i brant terräng kan de vara väl lätta att trampa ur).

Betr. förslag på utflykter är det svårt att ange några när man inte vet var du är stationerad och vad du har för transportmöjligheter. Jag nöjer mig med att räkna upp några platser som nås lätt från olika dalorter:
Ibon de Acherito (från Lescun) - sjön ligger i Spanien.
Oulettes de Gaube (vid foten av Vignemale)
Refuge Wallon i Marcadaudalen
Cirque d'Estaubé och Cirque Troumouse nära Gavarnie
Pic du Midi d'Ossau (tur runt berget).

(reservation för de rätta namnen, om det ska vara ett "de" eller "du" med, t ex)
 
Tack för snabba och informativa svar!
Kan exempelvis Haglöfs Crag eller Salomon Techamphibian 2 vara lämpliga val?
Tycker det är lätt att virra bort sig i approach/trail running/hiking skors jungeln, även om man bör lägga mer tyngd vid skornas egenskaper än vilket fack tillverkaren placerar skorna i.

Kommer att bo i närheten av Pau och kommer ha tillgång till bil.
har redan spanat in mig på Pic du Midi d'Ossau turen.
Ska bli riktigt kul att komma iväg! Det är första turen till pyreneerna och förväntningarna är höga!
 
Pyreneerna är verkligen inget ökenområde. Speciellt i Västpyreneerna är klimatet mycket omväxlande.

Safari är dessutom rätt tung; mid-varianten väger 1300 gram. Haglöfs Crag väger 1020 gram, vilket är rätt mycket för en så låg sko. Mina Keen-kängor väger 1024 gram! Så, om man litar på sin balans och sin fotstyrka, och vill köra med låga skor (vilket kanske även jag skulle göra på dagsutflykter)
borde en lättare sko kunna fungera. T ex Keen, igen, samma sula som mina kängor, väger c:a 800 gram.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Urbanlookout Bärstol bärteknik o skor? Trekking 4
Dagsvandraren Sköna skor för dagsvandringar under hösten Trekking 6
HannahL Val av vandrar kängor / skor Trekking 3
ravus Känga/skor till Latinamerika Trekking 0
monicanagano skor till kili Trekking 1
elohim Bra skor i Peru? Trekking 9
richardm Incaleden under sommaren - vilka skor? Trekking 1
z95nida Löpning Pyreneerna Trekking 1
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 1
M.G. HRP Vandring i Pyreneerna Trekking 7
monnes GR11 Pyreneerna. Hjälp! Trekking 17
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
Fabian90 Vilken sovsäck i Pyreneerna? Trekking 2
mbergqvist Pyreneerna - guide på plats Trekking 1
camoscio Sensommar i Pyreneerna? Trekking 0
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 9
camoscio Tältregler i Pyreneerna. Trekking 0
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
arfsnarf Vandringstips centrala Pyreneerna, tack! Trekking 0
Gejdersson Vandring i Pyreneerna Trekking 0
camoscio Pyreneerna 07 Trekking 0
camoscio Pyreneerna 07, preliminär rapport. Trekking 0
Gohan Tälta i Pyreneerna Trekking 16
larkar Pyreneerna -GR11 kontra HRP mm Trekking 9
jenzoo Pyreneerna från Girona Trekking 2
ingka Vandra i Pyreneerna Trekking 1
Avslutat medlemskap Pyreneerna 2005 - preliminär rapport. Trekking 6
jonnylocktong GR 10 - pyreneerna Trekking 12
amontan Trekking i Pyreneerna Trekking 6
mardh Någon som vandrat GR11 i Pyreneerna? Trekking 7
gunillae73 Vandring i Pyreneerna Trekking 6
tocar Snö i Pyreneerna Trekking 0
mcbain Pyreneerna: Pic d'Aneto? Trekking 8
dangermouse Tältsäkerhet och gas i pyreneerna Trekking 6
beo Vandring i Pyreneerna Trekking 9
dangermouse Pyreneerna - vatten mm Trekking 15
hakanharr Pyreneerna Trekking 0
Kalle E Aigües Tortes - Pyreneerna Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.