Tältproblem!!!???

I regn

brukar relativa fuktigheten vara tämligen hög, t o m över 100%.
Täta tält i långvarit regn med acumulering av utadningskondens, markkondens och ev kokkondens brukar tillsammans kunna bli rätt mycket i tält som sluter tätt utmed marken.
Är sömmarna tätade med silicon och det blir vått från insidan på yttertältet brukar det vara kondensspöket som är i farten. Ett par luftinsläpp nere vid marken och öppen toppventil tar inte bort problemet men gör det oftast mera hanterbart. Man får vid dylikt väder vara redo med weetexduken.
Rätt förståelse, rätt handhavande och rätt njutning brukar båda för glada tältare även vid nederbörd!
Go tur!
 
Jag har ett Genius 23. Dessa tält har snökjol och om man låter den ligga mot marken så blir ventilationen därefter. Dessa bör spännas upp om snö och stark vind saknas så ventilerar det mycket bättre.
 
Tältproblem

Det är alltid lite känsligt att som anonym (och bara varit medlem i 14 minuter) kritisera ett varumärke/produkt innan man har låtit tillverkaren/butiken bemöta kritiken. Känns lite som Aftonbladet när man inte låter företaget åtgärda felet innan man kablar ut nyheten. Dagens vävar borde inte läcka men det är tämligen vanligt att man som kund uppfattar det som regn när det i själva verket är kondens som droppar. Har aldrig sovit i ett Haglöfs tält men flera andra tält där man spontant tror att det regnar in trots att det bara varit kondens.

Jag trodde i min enfald att ett forum är en öppen plats att debattera, vara anonym om så önskas, ta upp problem mm som man haft utan att bli påhoppad av någon besserwisser som vet och kan allt.

Anonym
 
brukar relativa fuktigheten vara tämligen hög, t o m över 100%.
Täta tält i långvarit regn med acumulering av utadningskondens, markkondens och ev kokkondens brukar tillsammans kunna bli rätt mycket i tält som sluter tätt utmed marken.
Är sömmarna tätade med silicon och det blir vått från insidan på yttertältet brukar det vara kondensspöket som är i farten. Ett par luftinsläpp nere vid marken och öppen toppventil tar inte bort problemet men gör det oftast mera hanterbart. Man får vid dylikt väder vara redo med weetexduken.
Rätt förståelse, rätt handhavande och rätt njutning brukar båda för glada tältare även vid nederbörd!
Go tur!

"Word!" ;)
 
Jag trodde i min enfald att ett forum är en öppen plats att debattera, vara anonym om så önskas, ta upp problem mm som man haft utan att bli påhoppad av någon besserwisser som vet och kan allt.

Anonym

Skriv gärna sen vad du kom fram till....om det var nåt fel på duken..eller tokläckande sömmar..eller om det helt enkelt var kondensregn.:)
 
Jag trodde i min enfald att ett forum är en öppen plats att debattera, vara anonym om så önskas, ta upp problem mm som man haft utan att bli påhoppad av någon besserwisser som vet och kan allt.

Anonym

Men varför då inte ens försöka besvara de frågor som ställts till dig i tråden? Om du vill ha en seriös debatt så får du nog bemöda dig lite (anonym eller inte)
 
Jag trodde i min enfald att ett forum är en öppen plats att debattera, vara anonym om så önskas, ta upp problem mm som man haft utan att bli påhoppad av någon besserwisser som vet och kan allt.

Anonym
Numera tillåter visst Utsidan anonymitet, har för mig att det från början bara var riktiga namn som gällde (det var bättre förr). Nackdelen med anonymitet är att det är fler som skriver "skit" och inte vågar stå för det som de skriver. Jag står för det jag skriver och jag tycker det är tragiskt att man klankar ner på ett varumärke/produkt utan att man låter reklamationsprocessen ha sin gång. I rättsväsendet ska man betraktas vara oskyldig tills motsatsen bevisats.

Jag tycker att det är tragiskt mot Haglöfs i detta fall att få negativ kritik utan att de har fått möjlighet att besvara kritiken. Tips till alla är att försöka sätta sig in i motpartens situation. Om jag var företag skulle jag nog bli förbannad om anonyma medlemmar i ett forum skriver illa om mina produkter utan att jag hade en chans att försvara mg.
 
Jag är ett stort frågetecken nu!!!!!

Men varför då inte ens försöka besvara de frågor som ställts till dig i tråden? Om du vill ha en seriös debatt så får du nog bemöda dig lite (anonym eller inte)

Jag ställde en fråga och har fått de synpunkter jag behöver för att förstå vad mitt tältproblem består av. Det är verkligen inte min avsikt att sitta här och debattera när jag fått de svar jag behöver.

Avsikten att ha forum och debattsidor där man kan vara anonym är just att man kan vara det. Ett antal människor tror att det är viktigt att alltid vara namngiven och tror att det påverkar saker till det positiva. En av mina rättigheter är just att få vara anonym.
Det finns väl ca 9 miljoner människor i Sverige och jag ser inte vilken mening det skulle vara att uppge mitt namn. Vilken roll spelar det?
Att vi ev. skulle känna varandra är ju ganska osannorlikt, eller hur?

Mer anonym än tidigare
 
Man behöver inte uppge sitt namn för att undvika att vara anonym, man kan delta i sansade diskussioner tills de övriga forumdeltagarna har bildat sig en uppfattning om vem man är.

Folk som registrerar sig på ett forum och direkt börjar skriva starkt laddade inlägg med negativa eller positiva åsikter om något brukar i alla fall inte jag ta på allvar. Men det är klart att valet är ditt, vill du inte bli tagen på allvar så kan du ju fortsätta som du gör. Annars föreslår jag en lite ödmjukare attityd.


Sen undrar jag ju varför det bara är du som ska få svar på de frågor du har, varför ska inte andra få svar på de frågor de ställt i tråden?

Och du har väl heller inte fått svar på den fråga du ställde? Du frågade om de glömt impregnera tältet på fabriken. Nu är det så att moderna tält består inte av impregnerat tyg utan tyg som har en beläggning. Den får tyget redan när det tillverkas så det är inget som kan ha gått fel på fabriken. Däremot så blir det ju hål i sömmarna, och som jag tolkade andras inlägg så levereras det aktuella tältet med sömtätning som skall appliceras av användaren. Om du då inte har gjort detta så är det ju DU som gjort fel och inte Haglöfs. Men du har inte svarat på frågan om du har tätat sömmarna eller inte.
 
Jag ställde en fråga och har fått de synpunkter jag behöver för att förstå vad mitt tältproblem består av. Det är verkligen inte min avsikt att sitta här och debattera när jag fått de svar jag behöver.

Fine, var anonym, sug åt dig av andras kunskap och ge inget tillbaka. Du har förstått hur ett community fungerar. Jag lämnar nu denna tråd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalkyl Tältproblem Bo och sova 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.