tältplatser vid Sylarna mm

Tänkte gå från Ljungdalen till Sylarna första veckan I juli. Kan någon rekommendera några tältplatser vid Sylarna.
Tänkte tälta vid sjön Syltjörna för att gå upp till toppen. Ett bra val?

Kan det bli krisigt med mygg?

Finns det bättre kartor än 1:100000

Tack
Ola A.

Sylarnakartan

Det finns en karta som heter 'Sylarnakartan' 1:20 000 eller 1:25 000 tror jag den är. Hittar den dock inte på nätet, men antinegn STF eller kartcentrum bör kuna hjälpa dig.

Just tältplatser vid tjärnen vet jag inget om (är det den nedanför glaciären du menar?). Men jag tältade i norra änden på dalen mellan Vaktklumpen och Sylmassivet. Ensamt och fanns bra vatten. (tror den heter vaklklumpen, den är iallafall det östligaste av sylmassivet, jobbigt det här när man inte har kartan till hands). Frånd en platsen är det inte så lång anmarch till toppen.

mvh Christian

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
1:50000

Gröna kartan av sylarna är riktigt bra, än så länge. Sitter nämligen och planerar midsommar uppe på sylarna med sambon och ett par vänner. Någon som ska dit vid samma period?

Det finns bra tältplatser vid den lilla sjön nedanför kammen upp mot lill-sylen. Den du når när du går leden upp mot toppen. Ligger förhållandevis skyddat och inte så stenigt. Inga mygg heller. Var flera som tältade där förra året.

Skulle gissa att det är lite mer stenigt vid sylsjön.

Re: 1:50000

Boyracer; sa:
Gröna kartan av sylarna är riktigt bra, än så länge. Sitter nämligen och planerar midsommar uppe på sylarna med sambon och ett par vänner. Någon som ska dit vid samma period?

Jag funderade på att fira vid sylarnas fjällstation men åker nog upp efter midsommar. Har lite annat att göra. :(

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips