tältplatser vid Sylarna mm

Tänkte gå från Ljungdalen till Sylarna första veckan I juli. Kan någon rekommendera några tältplatser vid Sylarna.
Tänkte tälta vid sjön Syltjörna för att gå upp till toppen. Ett bra val?

Kan det bli krisigt med mygg?

Finns det bättre kartor än 1:100000

Tack
Ola A.

Sylarnakartan

Det finns en karta som heter 'Sylarnakartan' 1:20 000 eller 1:25 000 tror jag den är. Hittar den dock inte på nätet, men antinegn STF eller kartcentrum bör kuna hjälpa dig.

Just tältplatser vid tjärnen vet jag inget om (är det den nedanför glaciären du menar?). Men jag tältade i norra änden på dalen mellan Vaktklumpen och Sylmassivet. Ensamt och fanns bra vatten. (tror den heter vaklklumpen, den är iallafall det östligaste av sylmassivet, jobbigt det här när man inte har kartan till hands). Frånd en platsen är det inte så lång anmarch till toppen.

mvh Christian

1:50000

Gröna kartan av sylarna är riktigt bra, än så länge. Sitter nämligen och planerar midsommar uppe på sylarna med sambon och ett par vänner. Någon som ska dit vid samma period?

Det finns bra tältplatser vid den lilla sjön nedanför kammen upp mot lill-sylen. Den du når när du går leden upp mot toppen. Ligger förhållandevis skyddat och inte så stenigt. Inga mygg heller. Var flera som tältade där förra året.

Skulle gissa att det är lite mer stenigt vid sylsjön.

Re: 1:50000

Boyracer; sa:
Gröna kartan av sylarna är riktigt bra, än så länge. Sitter nämligen och planerar midsommar uppe på sylarna med sambon och ett par vänner. Någon som ska dit vid samma period?

Jag funderade på att fira vid sylarnas fjällstation men åker nog upp efter midsommar. Har lite annat att göra. :(

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips