Tältplatser vid Grövelsjön?

Hej

Jag ska upp och vandra med min syster i området kring Grövelsjön i slutet av augusti. Kan någon tipsa om bra tältplatser runt omkring sjön Grövelsjön (både på norska och svenska sidan)?

Vi har vandrat i Keb och Sarek tidigare men vi har inte mer än fyra dagar att vandra på. Vi planerar att åka bil dit från Mälardalen. Något vi bör tänka på?

Tack!
 
Ett fantastiskt ställe att tälta på är vid Fosksjöarna, 9 km nordost om fjällstationen, precis nedanför Storvätteshogna. Vid Övre Fosksjön finns en liten udde som går ut mitt i sjön, och alldeles intill finns en liten sandstrand(!). Platsen är känslig för vind, eftersom det är så öppet, men vid lugnt väder (som vi hade sommaren -04) är det ett underbart ställe att tälta på!
 
Var vid Grövelsjön tidigare i sommar, på den Norska sidan.
Hade en jättefin tältplats några kilometer från Grövelsjön mellan Salsfjellet och Sjöhögda, vid en liten bäck nära stigen. Blev extra fint med två stora regnbågar som utsikt! :)
Låg nog ca 1,5km från den svenska gränsen.
Hade även en fin tältplats vid Rönsjöen. :cool:

Jag kan rekommendera att gå på den norska sidan, blir lite tråkigt när stigarna hela tiden är grusade på den svenska sidan.

Ha en trevlig tur!!

//Gustav\\
[Ändrat av Keras2006 2006-08-11 kl 01:34]
 
om ni går via hävlingen så ta med pengar till stuga, tältmöjligheterna är dåliga och myggen många, annars trevligt med stuga och fiske från båt.
 
Ett par tre förslag

Vid utloppet av Rönsjöen ovanför Sylen finns på norra stranden fin tältplats, där Linnéstigen passerar Grövelåa finns fina tältplatser, längs Grötåa i Grötådalen finns tältplatser, vid Grötåas utlopp ur Grötvallssjön finns tältplats.
 
svukuriset

om ni går till/från svukuriset och väljer att gå över rønsjøen bör ni antingen tälta knappt 1 km öst från den punkt vid Revlingsjøarne där leden delar sig. Här finns kullar att ställa tältet på och ett bra vattendrag at hämta vatten ur.

F.ö. är det dåligt med vatten mellan svuku och rønsjøen.
 
Hej

Jag bumpar min egen gamla tråd (jösses, har det redan gått 10år!).

Den här gången är det inte syster som ska med utan de två barn som hunnit komma under de här åren... Jag tänkte först åka upp bara med grabben (har skrivit om det i en annan nyligen aktiv tråd om Grövelsjön) men det verkar som att jag får med mig även dottern upp (alltså en sjuåring och en fyraåring). Med bara en vuxen som kan bära "det mesta" så är jag nu på jakt efter tältplatser på en sådär max 3-4km från P-plats vid Grövelsjön. Tältet är ett Kaitum 3GT och vi behöver således en del markyta. Vi kommer att åka upp andra veckan i augusti. Jag är van fjällvandrare och barnen har en 5-10 tältnätter sedan tidigare men då har vi inte vandrat särskilt långt innan vi slagit läger (max 1,5km).

Första frågan: finns det ok tältplatser vid fjällstationen? Första kvällen när vi kommer upp så hinner vi nog inte komma iväg så långt. Tänkte tälta vid stationen och kanske gå "Trollstigen". Det är ok att betala serviceavgift om det finns ok tältplatser...

Andra frågan: kan man tälta i närheten av Silverfallet? Barnen älskar vatten och ett vattenfall skulle vara magiskt. Har försökt titta på bilder från fallet och det ser ut att vara en del vide och stenar. Jag kan ju dock inte vara den första som har liknande planer så någon plats borde det väl finnas...eller?

Tredje frågan: kan man tälta vid Grövelsjöns norra strand i närheten av där båten lägger till? Det är alternativet om vi hinner med sista båten första kvällen. Ser på kartan att det verkar vara en del skog, men hur är det ex vid stranden - finns det tältplats och får man tälta där?

Fjärde frågan: Trollstigen, Jakobshöjden, båttur och Silverfallet tänkte vi försöka ta oss an. Flygplansvraket är barnen nog inte så intresserade av. Kanske ett besök hos samerna för att klappa ren. Några fler tips?

Och så sista frågan; inte är jag väl tokig som vill upp och tälta ensam med barnen? Tältplatserna jag frågar efter ligger ju inte i värsta ödemarken där inga passerar. Jag tänkte lämna meddelande på fjällstationen om vart vi tar vägen respektive dygn. Sen kan man ju alltid göra illa sig och så men till Silverfallet och Jakobshöjden borde vi väl inte vara helt ensamma om att gå?

Tacksam för svar!
 
Google är din vän...

Från grovelsjon.com

"Tälta i Grövelsjön
I området finns flera platser att välja på.
Vid Grövelsjöns södra strand, här finns även ett vindskydd och en toalett vid P-parkeringen.
Vid STF Grövelsjöns Fjällstation finns möjligheter att sätta upp tält, mot en dagavgift får man nyttja deras faciliteter som bastu och gästkök.
Vill man tälta lite mer avsides, men ändå nära till fjällstationen kan man ta leden som går upp mot Jacobshöjden, efter ca 1,5km på Långfjällets sluttning, strax vid trädgränsen kan man hitta trevliga tältplatser och fjällbäckar. "

Vad gäller Silverfallet så har vi tältat en bit nv om fallet på svenska sidan. Flera små åsryggar som ger lite lä och insynsskydd.

Hälsningar,
Mikael
 
Från grovelsjon.com

Vad gäller Silverfallet så har vi tältat en bit nv om fallet på svenska sidan. Flera små åsryggar som ger lite lä och insynsskydd.

Hälsningar,
Mikael

Tack. Google har jag hittat...och de få bilder som finns. Det jag sökte var lite egna upplevelser och inte "brosyrinformation". Men tack ändå.

Låter bra med Slverfallets tältplatser. Tack
 
Hej Karolina,

bifogar några bilder från tältplats Silverfallet 2014.
 

Bilagor

  • IMG_2943.jpg
    IMG_2943.jpg
    73.7 KB · Visningar: 1,935
  • IMG_2946.jpg
    IMG_2946.jpg
    49.1 KB · Visningar: 1,942
  • IMG_2956.jpg
    IMG_2956.jpg
    58.6 KB · Visningar: 1,898
  • IMG_2960.jpg
    IMG_2960.jpg
    68.7 KB · Visningar: 1,815
  • IMG_4158.jpg
    IMG_4158.jpg
    133.8 KB · Visningar: 1,792
  • IMG_4164.jpg
    IMG_4164.jpg
    89 KB · Visningar: 2,000
Tältplatser

Kika på min blogg så finns en turbeskrivning där. Kanske finns nåt ställe där som passar in etappmässigt. God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Mackan1 Tältplatser i Finsetrakten? Fjällvandring 17
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
ekonom Tältplatser Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 6
majjen "Nya" tältplatser i Sarek? Fjällvandring 23
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.