Tältplatser vid Grövelsjön?

Vid Hävlingen och de småsjöarna är det trevlig björkskog som är utmärkt att tälta i om det blåser eller inte är för mycket mygg. Sydväst om "korsningen" där stigen sista biten ner till Hävlingestugorna börjar såg jag flera bra tältplatser, en av dem utnyttjade jag själv, se bliden. Men det kändes som det skulle gå bra att hitta tältplatser på många andra ställen i skogen med. Man får hålla sig lite ovanför den storblockiga moränen som börjar i skogen, t ex nere vid Hävlingestugorna är det nog betydligt svårare att hitta en tältplats och säkert kallare och fuktigare dessutom.
 

Bilagor

  • aDSC_0248.jpg
    aDSC_0248.jpg
    108.3 KB · Visningar: 676
Hej och tack för tipset! Tyvärr är Hävlingen för långt bort för oss men kanske någon annan som letar tältplatser i framtiden får nytta av tipset.

//Karolina
 
Bumpar tråden lite jag med 😊
Ska till grövelsjön med familjen 2 vuxna, 3 barn (14,12 och 4,5) nu v28.
Jag ser mig själv som relativt van och kapabel men som familj är vi ändå ganska gröna och det här blir första gången till fjälls för barnen.
Så tanken är basläger i närheten av fjällstationen och sen dagsturer, lite olika beroende på om man får ta båten över sjön eller inte.
Men, nu till själva frågan: Hur är det egentligen med förutsättningarna för att få upp 2 tunneltält i området, om man räknar bort de iordningsällda som jag antar finns precis vid stationen?
Jag har kollat kartor/sattelitbilder och det känns lite knepigt. Helst vill man ju vara i hyfsad närhet till vatten men det ser ut att vara sankt längs med grövlan? Bättre att satsa på andra sidan vägen och istället packa med sig en större Vattendunk?

Lite "mesiga" frågor kanske men vill liksom ha en hyfsad plan klar när man kommer fram med barnen och inte behöva lägga allt för mycket tid på att gå o kolla på helt fel ställe.
 
Det finns tältplatser nere vid Grövelsjön om du tar vägen ner mot Sjöstugan, dass med vill jag minnas.
 

Bilagor

  • sjöstugan.PNG
    sjöstugan.PNG
    674.9 KB · Visningar: 103
Hej

Vid stationen finns en björkdunge som de hänvisar tältare till...
E9EC8285-4A4E-4A32-9B19-8FF91025F3EB.jpeg

Kaitum3GT fick man plats med på flera platser. Vi var där med ett och kompisarna med ett Exped Orion 3 extreme. Inga problem att få plats, fanns säkert utrymme för fem-sex till...

MEN!

Så sjukt mycket svi att det var svårt att andas utan att sätta i halsen! Inte en chans att jag tältar där igen! Detta var förra sommaren i mitten/slutet av juli. Då tror jag att jag hellre söker mig ner till sjön eller upp på fjället. Uppe vid fosksjöarna kunde vi några dagar tidigare ”softa” i shorts och T-shirt...
616F2B4C-3633-467D-A102-FDF1607157ED.jpeg


Har skrivit två blogginlägg om vår vandring;
Skicka gärna ett meddelande om du har fler frågor

Med vänlig hälsning,
Karolina
 
I höstas såg jag ett par tält på vänster sida vid sågbäcken när jag gick upp mot Hävlingen från länsstyrelsens parkering. Strax nedanför stigen från parkering gick ihop med stigen från fjällstationen. Kan det vara något?''

1624648439993.png
 
Tack för tips! Det ska kollas upp 👍

Blogginläggen är lästa både en och två gånger sen tidigare 😉

Väldigt tråkigt besked att det inte verkar bli någon dispens för att åka över till sylen och vandra tillbaka i år. Funderar på jakobshöjden istället. Och då skulle ju tältplats vid sågbäcken kunna funka alldeles utmärkt.

Tänkte att det skulle vara rätt illa med mygg även nere vid sjön men det kanske är att föredra framför knott och svi?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Mackan1 Tältplatser i Finsetrakten? Fjällvandring 17
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
ekonom Tältplatser Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 6
majjen "Nya" tältplatser i Sarek? Fjällvandring 23
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.