Tältplatser i Jotunheims natur

Hejsan, jag har tidigare fjällvandrat och tältat i Jotunheimen, då tältade vi dock vid fjällstationerna där, i sommar har vi däremot tänkt tälta utanför de här inhägnade områdena och undrar därför om någon har några bra tips på tältplatser?

Tar tacksamt emot alla tips i hela Jotunheimen då vi återkommer dit, just rutten i sommar kommer preliminärt ske i området kring Gjendesheim-Glittertind-Memurubu, och där ska vi hitta våra "sidospår"

Fridens!

I de områden du skriver finns det överlag gott om tältplatser både på och utanför lederna. Tänker ni gå på glaciär så finns det gott om släta glaciärer också som bjuder på finfina tältplatser.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Korr

Om jag omformulerar mig lite så var inte frågan om det generellt fanns tältplatser, jag var mer ute efter var "guldkornen" fanns och ville gärna ha tips om dessa platser.

en fin tältplats..

Hejsan.

Jag har vandrat och tältat ett gäng gånger i Jootunheimen. Nu är det ju alltid lite svårt att definiera vad som är verkliga guldkorn, men jag tänkte i alla fall bidra med ett par platser som jag minns (förhopppningsvis med bil, om jag lyckas med detta konststycke....)

Mitt första tips är vid Leirungstjönnin's östra strand, en liten bit upp från sjön, som ligger längst upp i Leirungsdalen. Se bilden nedan (hoppas jag :)

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=12330&stc=1&d=1359039747

/ Stefan

Bilagor

• taltplats_1.jpg
    taltplats_1.jpg
    76.7 KB · Visningar: 1,630
Mina sista små tips är i Memrudalenområdet. Där har vi dels tältat uppe vid Hesttjönne (bra utgångspunkt för att knata upp på Surtningssue) vid en plats som jag minns som mycket fin. Sen vet jag att vi vid ett tillfälle hittade en helt osannolik plats längs upp mot Vestre Memurubrean precis ovanför en av sjöarna (det västra krysset i bilden nedan). Men jag är inte 110 % säker på att det var just där jag satt krysset, men det är min bästa gissning. Mycket cool tältplats var det hur som helst.

I övrigt är min övriga "guldkorn" från vintertältning, så de vet jag inte hur bra de är på sommaren....

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=12332&stc=1&d=1359040805

Ha en trevlig tur!

/ Stefan

Bilagor

• taltplats4_5.jpg
    taltplats4_5.jpg
    65 KB · Visningar: 1,498
Hejsan, jag har tidigare fjällvandrat och tältat i Jotunheimen, då tältade vi dock vid fjällstationerna där, i sommar har vi däremot tänkt tälta utanför de här inhägnade områdena och undrar därför om någon har några bra tips på tältplatser?

Tar tacksamt emot alla tips i hela Jotunheimen då vi återkommer dit, just rutten i sommar kommer preliminärt ske i området kring Gjendesheim-Glittertind-Memurubu, och där ska vi hitta våra "sidospår"

Fridens!

Kolla http://www.huthyfs.com

t ex turen 2002. Speciellt minnesvärt var lägret i Fleskedalen.

Även turerna 01, 03, 06 och 10 har en del etapper i Jotunheimen, med lägerbilder.

So far

Hej och tack för alla svar, tar till vara på varenda tips till framtida besök i Jotunheimen. Med den planerade rutten i åtanke så gav huthyfs en bra överblick (just för att Hackman varit runt på så många ställen). Russvatnet ska tydligen vara ett fint ställe att tälta på och bilderna gav mersmak. Har tidigare läst om just detta ställe på en annan hemsida. Tar tacksamt emot fler tips!

Söder/väster om Glittertind

I juli bär det av! Ett frågetecken som kvarstår är då vi befinner oss vid Glittertind. Vi ska bestiga Glittertind från öst till väst men vill inte gå hela vägen till Spiterstulen då vi dagen efter ska ta turen precis söder om Glittertind tillbaka till Glitterheim. Vi har därför tänkt tälta väster om/ sydväst om Glittertind i närhet till leden. Finns det några hinder mot en bra tältupplevelse där? Må väl!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips