Tältplats på Ahkka?

Jag gjorde en solobestigning av Akka 2005. Tyvärr var det så pass dåligt väder att jag bara hade ca50 m sikt. Uppfattade inte alls haket som på bilderna ovan - och tur var nog det för annars hade jag nog tvekat att ta mig över ensam och utan rep. Men jag kom över...och hem igen. (Har inte visat bilder på haket för mamma...)
Fy tusan. Passera haket utan att lägga märke till det! Respekt! :)

vandringsvg.jpg
Med en sådan karta... Du växer! :)

Tack för din information och fina bilder.

HåkanF

Fy tusan. Passera haket utan att lägga märke till det! Respekt! :)

Med en sådan karta... Du växer! :)

Tack för din information och fina bilder.

HåkanF

Mja, visst kunde jag ana att det var högt och visst fick jag klättra. Men jag såg aldrig hur högt det var. Jag tror att jag liksom höll mig med händerna på kanten och hasade mig framåt sidledes med ryggen ner mot glaciärerna i norr. Det finns ju som sagt en liten tanke med att jag inte har berättat det för mamma än. (Även fast man är vuxen så oroar de sig... Hoppas min grabb tar det lite lugnare ;) )

Jag måste åka upp igen verkar det som, jag missade ju en helt fantastisk utsikt...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mja, visst kunde jag ana att det var högt och visst fick jag klättra. Men jag såg aldrig hur högt det var. Jag tror att jag liksom höll mig med händerna på kanten och hasade mig framåt sidledes med ryggen ner mot glaciärerna i norr. Det finns ju som sagt en liten tanke med att jag inte har berättat det för mamma än. (Även fast man är vuxen så oroar de sig... Hoppas min grabb tar det lite lugnare ;) )

Jag måste åka upp igen verkar det som, jag missade ju en helt fantastisk utsikt...

Ja du missade en makalös utsikt. Eller, tja det beror ju på hur man ser det. Kanske missade du inget eftersom bilden visar den grövsta våldtäckten på den svenska naturen.

Bilagor

• PICT4925.jpg
    PICT4925.jpg
    43.2 KB · Visningar: 1,196
Ahkka

Ahkka är ju fint:
52e57640374d8a9a1d416a93aec3dda5.jpg

Toppkammen på Akka

413949cb3f9d8bfc8d613fb4dba9405a.jpg

Njiramjåhkå innehåller spännande passager men kan vara lite otäckt sent på säsongen när den börjar spricka upp.

Hur är det att komma upp på toppen sista veckan i Augusti, brukar det vara för mycket snö för en enkel topptur?
Ser ju väldigt brant ut, är det en svår topp för vanligt enkla folk som en annan?

Hur är det att komma upp på toppen sista veckan i Augusti, brukar det vara för mycket snö för en enkel topptur?
Ser ju väldigt brant ut, är det en svår topp för vanligt enkla folk som en annan?

Jag försökte bestiga Ahkka första gången 2012. Den gången ville inte molnen lätta och när vi kom en bit upp kunde vi konstatera att det troligtvis var snö på hela kammen så att det ändå inte hade varit möjligt att ta sig fram.
Ahkka2012.jpg

Bilden visar Ahkka från norr.

Den här sommaren gick vi från söder. Vi besteg Ahkka den 6 augusti. Då fanns det inte en gnutta snö kvar där uppe.

Ahkka2013.jpg
Tältplatsen söder om Ahkka.

toppar.jpg

Ahkkas toppar, med haket mellan.

När vi skrev in oss i toppboken var det ett sällskap före oss som skrivit in sig under 2013, under 2012 hade ingen skrivit in sig. Enligt stugvärden i Akka-stugorna som vi pratade med några dagar senare behöver det inte betyda att ingen hade varit uppe utan toppboken hade tydligen varit väldigt svår att hitta.

Jag vet inte om jag vill kalla toppturen för enkel. Det är brant och massvis med stenar. En topptur till Kebnekaise är en söndagspromenad i jämförelse.

Jag vet inte om jag vill kalla toppturen för enkel. Det är brant och massvis med stenar. En topptur till Kebnekaise är en söndagspromenad i jämförelse.

Jodå brant ser det ut som :)
Men är det svårt att hitta vägen upp?
Eller syns det tydligt hur man kan gå, alltså ingen stig men att det syns en naturligt vägval?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips