Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen?

Jag åker på fredag upp för en helgtur till Helags via Ljungdalen. Vi kommer att komma fram först runt 19-snåret, dvs. då det börjar bli mörkt. Jag vill ogärna behöva traska iväg i mörker så därför undrar jag om det finns godtagbara tältplatser i omedelbar närhet av parkeringen vid Kläppen.

Alternativt undrar jag om vinterleden över Torkilstöten är användbar som sommarled eller om det är för blött. Samma problem som ovan gäller även här: Finns det godtagbara tältplatser i närheten av skidliften eller måste man uppför backen först?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Var uppe i mitten på augusti och kom upp till Kläppen vid kl 21.30 då det redan var mörkt och ösregnade.

Gick ett par hundra meter från parkeringen på vägen mot Helags och hittade en OK tältplats på högersida av vägen. Inget jättebra men funkade för en natt, du hittar nog nått som funkar :)

Vinterleden via Torkilstöten fungerar utmärkt och är mycket fin. Inte alls blöt. Rekommenderas! Tar du dig upp för slalombacken så går det nog bra att hitta tältplats också.

Jag har följt vinterleden uppför slalombacken flera gånger på tidigt 90-tal. Fina tältplatser vid Stortjärnen.

HåkanF

Det där är ett härligt koncept! Man kan dra mot fjällen efter jobbet och kommer iväg på vandring redan i ottan. Sist testade vi de lättare sovsäckarna för att se om de höll tillräcklig värme. Det finns många fördelar med att tälta första natten vid bilen.

Vi gjorde samma sak för ett par år sedan och slog upp tältet alldeles vid parkeringen på Kläppen innan ens leden börat. Där finns tältplats.

Det finns några, för mindre tält utefter leden, dessa ligger rätt exponerat...dvs har du långa linor till tältet är risken stor att någon vandrare snubblar på dem :)
Bäst är att gå upp utefter vinterleden, man får en väldigt fin start på dag#2. Det kan vara lite blött på något ställe, men i stora drag är det finpromenad in till Helags fjstn

// Pzon ..

Jag och lillflickan tältade precis bredvid den eldstad som finns direkt vid parkeringen. Den ser ut som ett avanserat vindskydd. Gick alldeles utmärkt.
Man kunde sitta vid elden och njuta en stund (finns ved) innan man lade sej.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips