Tältplats mellan Abiskojaure och Vistasstugan

Hejsan,

Jag och min syster skall upp och vandra ca 10 dagar i sommar. Tanken är att vi skall ta oss bort från Abiskojaure och ner mot Vistasstugan med en övernattning emellan.
Jag tänkte höra med er om ni har några bra tips på tältplatser i dessa områden? När jag tittar på kartan och läser lite böcker så verkar det vara vackert kring Tatjajaurekåtan. Vet ni om det finns bra tältmöjligheter där? Har ni några andra förslag?
Min tanke är om vattennivån är OK att gå på östra sidan om Alisjarvi (vada över). Men om det är mycket vatten tar vi det säkert och går via Alesjaurestugorna. Därefter ner i Vistasvaggi och vidare mot Nallo...

Tack på förhand!

// Per
 
Vaden är nog inte lätta

Det är ett realistiskt avstånd du nämner eftersom det är två dagar mellan platserna oberoende av om man går Vistasvagge eller Unna Vistas.
Avståndet du nämner är väl långt för mig (även för 20 år sedan) men jag kan ju inte bedöma "ert skick".
Vaden du nämner har jag "tittat på" men aldrig vågat mig över. De har tagit flera liv (senast en "bekants bekant" för några år sedan).
Östra sidan Alesjaure är trevlig att gå och inte direkt söndertrampad. Tvärtom, det är inte många som går där pga deras otillgänglighet. Räkna med att östsidan kräver betydligt mer tid än västsidan även om den inte är "svår" om man väl kommer dit. Själv kom jag öster ifrån.

Det finns gott om möjliga tältplatser längs sträckan

mvh Björn
 
Om ni vill gå på östra sidan av Alesjaure och startar i Abisko tycker jag att ni ska gå i någon av dalarna Ballinvagge-Nissonvagge eller Lapporten och sedan följa leden mot Mårma tills ni kommer över ¨bron.Sen är det bara att följa sjösystemet söder/öster om sjösystemet.
Vill man vara i fred är det en bra sträckning.
Pär
 
Ytterligare alternativ

Jag har gått dessa tre dalar och det finns ytterligare ett bra val men då får man ta bussen till Kaisepakte.
Nu byter jag delsvis ämne från "tråden" men man kan också gå runt, dvs starta i Nikkaloukkta (där man lämnar ombyteskläder) och sedan ta sig via Mårma, gärna bakvägen. Mao inte över det berömda passet utan efter 13 km snedda över höjderna för komma fram i Leavasvagge (jag har testa bägge varianterna) sedan via Mårma och bort mot Alesjaure. Gå östra sidan och ned i Vistas.

mvh Björn
 

avslutad210712

Gäst
När det gäller vaden så har jag bara tittat närmare på det som är där Alesjaure rinner ut och det var i slutet av juli 2003 när det var riktigt torrt i fjällen och det vadet skulle jag inte vilja vada annat än om jag är i extremt behov av det. Däremot är det så att båten till Alesjaure-stugorna går därifrån så passar man på när båten går så kan han säkert skjutsa över för en liten ersättning. Går man över där så finns det hur mycket tältplatser som helst direkt på andra sidan. Finns även någon tältplats på den här sidan men det är inte alltför många.
 
Tack för kommentarerna. Det låter på flera av er att vadet är ganska krävande. Det är dumt att ens chansa så det blir att gå via Alesjaurestugorna. Det verkar dessutom som om det finns bra med tältplatser längs hela sträckan så det låter ju kanonbra. Det kanske blir för lång sträcka, men tänkte att man kunde ta båten på Alesjaure för att spara lite tid och steg... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
polarhund Tältplats mellan Katterjåkk - Unna Allakas vintertid Fjällvandring 2
Avslzyx Tältplats mellan Kaskasapakte/Kebnepakte/Drakryggen? Fjällvandring 16
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
annasi Tältplats nära Kaitum Fjällvandring 10
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Mpetts Tältplats i närheten av Västra Helagsskalet? Fjällvandring 4
Wishmazter Skarsfjället, tältplats? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
mb91a Sveriges dyraste tältplats: Abisko? Fjällvandring 52
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
seasteel Bra tältplats? Finntjärnen-Långbrottstugan Fjällvandring 2
jetoma Tältplats norr om Nallostugan Fjällvandring 4
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
majjen Tältplats på Ahkka? Fjällvandring 25
resomaja Tältplats på Ruotesmassivet? Fjällvandring 12
summe Tältplats i Kvikkjokk Fjällvandring 4
Dania att välja säker tältplats Fjällvandring 24
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
Daddy Tältplats i eller i närheten av Nikkaluokta? Fjällvandring 7
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
dako Tältplats nära Pielajåkka? Fjällvandring 3
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
Per Edvardsson Tältplats kebnekaise Fjällvandring 3
mspn Bra tältplats nära Storulvån? Fjällvandring 2
Netclown Tältplats vid Singijavrrit? Fjällvandring 5
emmis135 Tältplats nära Abisko? Fjällvandring 16
pjurka Tältplats innan Mårmastugan? Fjällvandring 8
fjelltur Tältplats vid Singijávrri Fjällvandring 2
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
PZON_390 TAXI mellan Funäsdalen och Ramundberget Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...