Tältpinnar skillnad mellan olika?

Det finns enkla och billiga grövre tältpinnar i plast som är relativt böjliga som finns att köpa på Jula,
Biltema etc dessa kan med fördel användas när viss mark är lite vresig, priset avskräcker inte heller.
I de satserna brukar det väl ingå både uppdragningsverktyg och nedslagningsklubba också?

Annars så finns det ju tältpinnespikar i titan, avsedda/designade just för att slås ner i hård mark
med ett lämpligt fokuserat våld...

Enligt Hillebergs högskolekurs i tältpinne hantering rekommenderas att pinnen slås försiktigt ned med en näraliggande sten eller annat passande föremål i rätt vinkel

hqdefault.jpg

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
För pinnslagning i sand kan man bruka franska skruvpinnar i plast eller plastpåsar fyllda med sand.
Glöm inte sopborsten.

go tur

Sand?

Jag ska vandra Fjällräven Classic i Hongkong i år. En av nätterna måste vi tälta på en sandstrand.
Nu börjar jag fundera på om jag måste köpa in några andra tältpinnar för just sand.
Vad har ni för tips på lätta tältpinnar som passar bra i sand?

Jag ska vandra Fjällräven Classic i Hongkong i år. En av nätterna måste vi tälta på en sandstrand.
Nu börjar jag fundera på om jag måste köpa in några andra tältpinnar för just sand.
Vad har ni för tips på lätta tältpinnar som passar bra i sand?

Finns ju specialla snö och sandpinnar att köpa om du vill ha bättre tältpinnar för just löst underlag. De är dock ganska stora och klumpiga, så jag tycker vanliga Y-pinnar funkar ganska bra om det inte blåser för kraftigt.

Om det inte blåser alls fungerar det med vanliga pinnar.

Snö/sand-pinnar är bra, men de är skrymmande och tunga.
Hilleberg har en svindyr variant (över 100 kr/st), men det finns billigare. Jag köpte kopior på northstar.se för säkert 10 år sedan. Betydligt mjukare än hillerbergs aluminium, men de kostade 16-25 kr/st beroende på längd.

Gräva ner plastpåsar funkar också bra.
Vill man ha en mer "permanent" påse finns det sådana här:
https://www.addnature.com/exped-sno...IVA9-yCh2suwXgEAQYDCABEgJLyfD_BwE&ev_chn=shop

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips