Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tältkåta
- Trådstartare chinerunner
- Start datum
-
- Taggar
- kåtaälskare spatiös tungpackning
Helsport Varanger Camp 4-6 eller 8-10
Hejsan!
Väldigt trevlig tråd detta, blir väldigt sugen på en kåta tille familjen istället för ett "vanligt" tält!
Just nu har XXL 25% rea om man prenumererar på deras nyhetsbrev och då de säljer Helsports kåtor funderar jag på att slå till.
Den jag tittat mest på är Helsport Varanger Camp, men min stora fundering är om en 4-6 skulle vara stor nog eller om man behöver gå upp till en 8-10 storlek.
Vi är en familj på två vuxna och två barn, samt en mellanstor hund och kåtan skulle mest användas till kortare övernattningar, 1-2 nätter i Smålands och Östergötlands skogar.
Vad tror ni?
Allt gott!
Hejsan!
Väldigt trevlig tråd detta, blir väldigt sugen på en kåta tille familjen istället för ett "vanligt" tält!
Just nu har XXL 25% rea om man prenumererar på deras nyhetsbrev och då de säljer Helsports kåtor funderar jag på att slå till.
Den jag tittat mest på är Helsport Varanger Camp, men min stora fundering är om en 4-6 skulle vara stor nog eller om man behöver gå upp till en 8-10 storlek.
Vi är en familj på två vuxna och två barn, samt en mellanstor hund och kåtan skulle mest användas till kortare övernattningar, 1-2 nätter i Smålands och Östergötlands skogar.
Vad tror ni?
Allt gott!
Om de har samma syn på storlek som kifaru så är 4mans för 2, 6mans för 3, osv. Med tanke på hund och utrustning så hade jag tagit 8-10.
Vi får plats med 2 vuxna och två barn + kamin m,m utan problem i vår 6-man seekoutside....hund skulle nog gå in med
20160326_173127.jpg by Rickard Andersson, on Flickr
DSC09851.jpg by Rickard Andersson, on Flickr
20160326_173127.jpg by Rickard Andersson, on Flickr
DSC09851.jpg by Rickard Andersson, on FlickrHar precis köpt och provat min Helsport Pasvik 4-6 kåta och jag är riktigt nöjd. Det skulle nog inte vara några problem att sova två vuxna och tre barn i den trots att den bara är den lilla modellen 4-6.
För att lyxa till det lite extra så köpte jag även en Heat Pal kamin och den är även den till full belåtenhet. Ingen rök eller glödsprätt och med barnbarnen i kåtan så känns den riktig säker, vi fick upp temperaturen en bit över 20 grader så sovsäckarna kändes överflödiga.
För att lyxa till det lite extra så köpte jag även en Heat Pal kamin och den är även den till full belåtenhet. Ingen rök eller glödsprätt och med barnbarnen i kåtan så känns den riktig säker, vi fick upp temperaturen en bit över 20 grader så sovsäckarna kändes överflödiga.
Bilagor
Den ser rymlig och fin ut! Jag kan tycka att det inte är kul ligga för nära väggen ibland pga kondens. Skaffade en liner som tog bort det problemet helt.
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Så många sidor här, så jag kan ha missat det jag letar efter.
Gäller golv. Tänkte hitta på nått själv med lite dragkedjor/kardborre osv för att kunna öppna för kamin bla.
Men vad för material? Skall inte bäras med mankraft, så vikt är någorlunda ovidkommande.
Nån skrev om betongtäckmatta tidigare i tråden men fick inget svar. Nån som kör me de? Hur skarvar man bäst?
Gäller golv. Tänkte hitta på nått själv med lite dragkedjor/kardborre osv för att kunna öppna för kamin bla.
Men vad för material? Skall inte bäras med mankraft, så vikt är någorlunda ovidkommande.
Nån skrev om betongtäckmatta tidigare i tråden men fick inget svar. Nån som kör me de? Hur skarvar man bäst?
http://www.extremtextil.de/catalog/Groundsheet-Nylon-PU-coated-10-000mm-90-g-sqm::2869.html
Tror Tentipi använder sig av 120 grams tyg, nen den verkar vara slut för tillfället.
Hilleberg harnog denna variant i vissa modeller.
Beställ hem ett golv från en butik, veckla ut och ta mått.
Skicka tillbaks. Gjorde jag, men jag blev lat så det slutafe med att jag behöll den.
Tror Tentipi använder sig av 120 grams tyg, nen den verkar vara slut för tillfället.
Hilleberg harnog denna variant i vissa modeller.
Beställ hem ett golv från en butik, veckla ut och ta mått.
Skicka tillbaks. Gjorde jag, men jag blev lat så det slutafe med att jag behöll den.
Såg nu efteråt att vikten var ovidkommande. Fanns en 150 grams väv.
http://www.extremtextil.de/catalog/Groundsheet-Nylon-PVC-coated-150-g-sqm-2nd-choice::2835.html
http://www.extremtextil.de/catalog/Groundsheet-Nylon-PVC-coated-150-g-sqm-2nd-choice::2835.html
Nu till vintern så köpte jag en kamin och det är till riktigt bra pris. Packade upp den och brände ur den i trädgården och vilken grej, det kommer bli rena bastun i kåtan. Eftersom jag har en 4-6 kåta så behöver jag inte alla skorstensrör vilket spar plats och vikt.
http://www.skittfiske.se/avdelinger/friluftsliv/talt-and-lavvo/kator2/high-peak/high-peak-lavvu-ovn-f%C3%A5-behagelig-temperatur-p%C3%A5-kalde-dager-138682-p0000121997
http://www.skittfiske.se/avdelinger/friluftsliv/talt-and-lavvo/kator2/high-peak/high-peak-lavvu-ovn-f%C3%A5-behagelig-temperatur-p%C3%A5-kalde-dager-138682-p0000121997
kaminfråga
Jag har precis byggt ihop min första kamin.
När jag laddar på rejält i kaminen så var det närmare 17-18 grader en bit in i tipin när det var -5 ute, är detta bra för en kamin?
Hur mycket höjer era kaminer tempen förresten?
Jag undrar över en annan sak också. När jag laddade på rätt bra så kommer eld ovanför rökröret, det kändes inte helt optimalt ur säkerhetssynpunkt.
Skall det vara så?
En tanke är att bygga en slags värmesköld, typ en vinklad plåt innan början på rökröret och att det kunde minska "eld flammorna" högst upp. Kan det hjälpa tror ni?
Tips emotses varmt!!
Här är några bilder som visar.
Jag har precis byggt ihop min första kamin.
När jag laddar på rejält i kaminen så var det närmare 17-18 grader en bit in i tipin när det var -5 ute, är detta bra för en kamin?
Hur mycket höjer era kaminer tempen förresten?
Jag undrar över en annan sak också. När jag laddade på rätt bra så kommer eld ovanför rökröret, det kändes inte helt optimalt ur säkerhetssynpunkt.
Skall det vara så?
En tanke är att bygga en slags värmesköld, typ en vinklad plåt innan början på rökröret och att det kunde minska "eld flammorna" högst upp. Kan det hjälpa tror ni?
Tips emotses varmt!!
Här är några bilder som visar.
Bilagor
Liknande trådar
- Svar
- 26
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 3
- Visningar
- 1 K