Tältkåta

Litet test...

Jag har alltid varit ett fan av kåtor, mest för att vi alltid haft en Moskoselkåta inom familjen som varit med om flera fisketurer, den första runt mitten av 90-talet, som jag kommer ihåg. Så inget nytt tält men funkar än också.
Dock är den av syntetmaterial med golv och innertält så vi har aldrig eldat i den.

För något år sedan vann jag en auktion på en Rondane Lavvu, vet att det finns någon tråd om denna lavvu här på sidan. En billig norsk sak, utan innertält men dock tung ändå. Provade den under en älgjakt med en liten eld och en dålig sovsäck. Lämnade den i vår skogskoja som extra läger, plockar nog hem den med skotern till vintern.

Men förra året köpte jag en jänke kåta, en Sierra Design Origami 3. Rum för 3, vikt på drygt 1,5 kg. Enkelväv, mittstång, inget golv, tyvärr ej möjlighet att elda i, men det finns någon på nåt forum som fixat in en kamin i den.
Tog den på jungfrutur i torsdags kväll, skulle fiska och sedan sova i tält med hundarna. Tyvärr gick det åt skogen eftersom avsaknanden av innertält och golv gjorde så att myggen hade i princip öppen port till vårt blod. Vi kom överens, hade en mindre diskussion med hundarna :), att packa ihop och gå hem.
Ska köpa något för myggen till nästa gång.

Ville bara dela med mig av en kort historia och en bild:
9248953944_e5bbfffc52_c.jpg
 
Nu har jag slutat vela och köpt mig en Safir 7:a :)

Förhoppningsvis får jag den före helgen och då blir det ut och testa en natt!

En fråga bara hur har ni gjort med tältpinnar? Fungerar de som följer med tillräckligt bra för att spänna fast tipin? Och särskilt om man tältar på lite lösare mark, typ skogsmark med mycket sandinslag.
Grattis och välkommen till klubben för dem som verkligen förstått meningen med livet ;)

De 8st längre som medföljer duger utmärkt i de allra flesta jordarter, och du har alltid möjligheten att förstärka med stormlinorna om du är osäker. På gräsmatta sitter de medföljande som berget.
På sandstrand, utan armerande vegetation, duger de inte. Där krävs snö/sandpinnar om det inte är mycket lätt vind.


Och torkmöjligheter? Har ni köpt torkställning till eller gjort en egen lösning?

Jag har ett 2mm repsnöre med 6st billiga karbinhakar som torkställning högst upp (har lämnat två öglor där kaminröret går ut). Tyvärr blir denna övre torklina ganska liten. Jag har tänkt köpa tentipis eller bygga en kopia, men för tillfället känner jag mig nöjd med den jag har. Om vintern när kaminen går torkar man kläder mycket snabbt där uppe (det måste ju vara 60 grader där uppe när man eldar på), så man hinner torka det mesta under kvällseldningen.

I de nedre öglorna har jag en lina med 8st karbiner som löper runt hela kåtans insida. Torkeffekten där är sämre, men man slipper lägga kläderna på den betydligt fuktigare marken. Man kan inte hänga jättetunga jackor, men sockor och underställ går utmärkt.


Min jungfrutur blir över till Estland veckan därpå och vad tror ni om att komplettera gasolköket med en gasollampa som ger 80 - 200W. Klarar den av att driva ut eventuell fukt ur tält? Kommer att bo på campingar och där är inte öppen eld tillåten (och har inte köpt en kamin än).

-J
Nja. Viss effekt får du. En gaskykta som ger 80-100W ljus ger ca 300W värme, och det har ingen fantastisk påverkan i en så stor kåta. Sen är det även så att gasol ger mycket vatten i sina avgaser, så när du släcker lyktan och värmen sjunker så är fukten tillbaka.
Är vikten inget problem är det ur värme- och fuktsynpunkt bättre att köpa en liten fotogenvärmare. Går många timmar på en tank och kostar inte mycket i vare sig inköp eller drift. Tyvärr är det samma problem där, men när du väl drar igång en fotogenkamin driver du, till skillnad från en lykta på 300W, ut fukten snabbt. Jag förespråkar kvällsvärme med torkning och mys, följt av sömn utan värme, och avslut i form av morgon med värme.
Jag vill dock ändå rekommendera en gaslykta. Mycket mysigt och ger mycket ljus när det behövs =)

Har du en syntetkåta eller en bomull/polyester?
B/P-modellen blir i princip aldrig fuktig. Den andas otroligt bra, och om man dessutom öppnar lilla topphatten och ett par inluftar kan man sova torrt =)
 
Nja. Viss effekt får du. En gaskykta som ger 80-100W ljus ger ca 300W värme, och det har ingen fantastisk påverkan i en så stor kåta. Sen är det även så att gasol ger mycket vatten i sina avgaser, så när du släcker lyktan och värmen sjunker så är fukten tillbaka.
Är vikten inget problem är det ur värme- och fuktsynpunkt bättre att köpa en liten fotogenvärmare. Går många timmar på en tank och kostar inte mycket i vare sig inköp eller drift. Tyvärr är det samma problem där, men när du väl drar igång en fotogenkamin driver du, till skillnad från en lykta på 300W, ut fukten snabbt. Jag förespråkar kvällsvärme med torkning och mys, följt av sömn utan värme, och avslut i form av morgon med värme.
Jag vill dock ändå rekommendera en gaslykta. Mycket mysigt och ger mycket ljus när det behövs =)

Har du en syntetkåta eller en bomull/polyester?
B/P-modellen blir i princip aldrig fuktig. Den andas otroligt bra, och om man dessutom öppnar lilla topphatten och ett par inluftar kan man sova torrt =)

Jag har en B/P fanns som inget val tyckte jag :)

Hmm, kanske får kika efter en fotogenvärmare också. Nackdelen är att det blir ett till bränsle att dra med sig.

-J
 
Kör du själv med en fotogenvärmare och isf hur mycket ventilerar du? Öppen dörr eller bara öppet upptill och en av ventilationsluckorna?

-J

Inte längre, men jag har gjort det. Nu är det vedkamin på vintern och öppen eld resten av året.

På vintern kan man inte öppna i toppen. En fotogenvärmare ger, till skillnad från vedkamin eller öppen eld, ingen strålningsvärme, så om du öppnar toppen far all värme ut direkt.
Avgaserna är förmodligen inte helt ofarliga, men du märker inte av dem mer än att det luktar litet fotogen. Det är ju trots allt ganska få timmar om året man utsätts för dem, och det är knappast värre än att sitta i rök från vanlig eld under flera timmar (för att inte tala om hur mycket avgaser och partiklar vi utsätts för dagligen).
Visst kan man öppna toppen minimalt om man känner för att få ut litet avgaser, men jag kände aldrig något behov att göra det**.

På sommaren kan du ju öppna toppen och ösa på, men det går ju mindre bränsle om du stänger toppen och eldar lugnare. Ska du däremot torka blöta kläder är det en bra idé att öppna toppen något och släppa ut den extra fukt som härrör från de torkande kläderna, vilken annars kommer höja den relativa luftfuktigheten när du släcker kaminen och temperaturen sjunker. Förmodligen måste du öppna toppen om sommaren i vilket fall som helst, för annars lär det bli varmt :)


**Jag sover aldrig med värmekälla. Undantaget är kamin med skorsten (där avgaserna aldrig vidrör den luft jag andas) , vilken jag låter brinna ut medan jag somnar. Alla andra värmekällor släcker jag. Med värmekälla har jag alltid någon inluft öppen, för att säkerställa syretillförseln.
Vid användning av öppna lågor i slutna utrymmen skall man alltid beakta risken för koloxidförgiftning, och det ska man vara uppmärksam på även när alla är vakna. Släcker man värmekällan vid läggdags behöver man inte oroa sig över om man kommer vakna igen eller inte. Undantaget är glödande kol, vilken bör tas ut ur tältet om det inte rör sig om små mängder (även då bör man ha en öppen inluft under natten, för att vara på den säkra sidan) .
 
Första intryck och erfarenheterTentipi Zirkon 7bp.

Förutom att vi haft den på gården och eldat i där samt utan eld under midsommarhelgen så har vi nu sovit i skogskanten vid större sjö.
Bara att hitta en tillräcklig yta efter rensning av lite småbjörk etc...Knöligt;ändå få golvet tätt,mittstången fått en platå av stenar till lämplig höjd för att sträcka duken.En del jobb villsäga.
Sen väldigt mysigt för oss två och hundarna.
Eld i eldspis,verkar räcka gott med den enda inluftventilen på vår tältmodell..Myggdörren öppen,ventilhatten uppdragen på en sida. Inga rökproblem,förutom kortvarigt då vi inte dragit loss nävret från de björkklabbar vi medfört. Eldat torra tallpinnar samt faktiskt lite gran (jodå,lite sprätt).
En del torrsot att borsta ner med granruska på morgonen.
Har golv över halva ytan,helt OK.
Nu har vi kånkat upp vår portabla sommarstuga på ett berg;(i skogsterräng) där vi ska ha den ett tag.
En grym myggsommar är det.
Dock är det myggfritt inne;bara att ha stängt kåtan räcker långt.Sten/trägrenar + lite extra mossa tätar utifrån.
Och lite ölburk-värmeljus-spiratablett dräper otäckingarna snabbt.Liksom när vi eldar.
Så enbart yttertält + (golvet?) räcker långt.
Men att få rätt höjd i vår ojämna terräng är inte givet utan att bygga upp under tältstången.
 
Förutom att vi haft den på gården och eldat i där samt utan eld under midsommarhelgen så har vi nu sovit i skogskanten vid större sjö.
Bara att hitta en tillräcklig yta efter rensning av lite småbjörk etc...Knöligt;ändå få golvet tätt,mittstången fått en platå av stenar till lämplig höjd för att sträcka duken.En del jobb villsäga.
Sen väldigt mysigt för oss två och hundarna.
Eld i eldspis,verkar räcka gott med den enda inluftventilen på vår tältmodell..Myggdörren öppen,ventilhatten uppdragen på en sida. Inga rökproblem,förutom kortvarigt då vi inte dragit loss nävret från de björkklabbar vi medfört. Eldat torra tallpinnar samt faktiskt lite gran (jodå,lite sprätt).
En del torrsot att borsta ner med granruska på morgonen.
Har golv över halva ytan,helt OK.
Nu har vi kånkat upp vår portabla sommarstuga på ett berg;(i skogsterräng) där vi ska ha den ett tag.
En grym myggsommar är det.
Dock är det myggfritt inne;bara att ha stängt kåtan räcker långt.Sten/trägrenar + lite extra mossa tätar utifrån.
Och lite ölburk-värmeljus-spiratablett dräper otäckingarna snabbt.Liksom när vi eldar.
Så enbart yttertält + (golvet?) räcker långt.
Men att få rätt höjd i vår ojämna terräng är inte givet utan att bygga upp under tältstången.

Så roligt. Man får hemsk kåta-abstinens när man läser sånt =) Själv ska jag iväg med familjen och bo i kåtan på camping i ett par dagar. Blir inge eld, men man får vara nöjd ändå =)

Tyvärr är det ju så att kåtan tar litet plats. Kör man utan golv blir det inte lika noga, då det inte gör så mycket om man har en stubbe i kåtan. Snarare får man vara nöjd över att ha ett riktigt stabilt trä-bord i kåtan =)

I regel tycker jag det är bättre att ställa mittstången för högt, än att ställa den för lågt. Jag tycker den är i kortaste laget faktiskt, och står den i den minsta grop ligger inluftarna på marken.

Ett tips vad det gäller rök (kan ha nämnt det förut): Ha en rejäl bunt med fina kvistar i kåtan. Om det helt plötsligt börjar ryka in p.g.a. vindbyar e.d. slänger man på en näve, vilken då snabbt tar eld och sätter igång draget igen.
 
Ja i så fall har vi ju inte varit nybörjarklantiga,när vi pallar upp med sten under mitten där stången står,nåt man bör räkna med mestadels,bra yta för kaffepannan och kosan åt mej också.
 
Mittkryss

Jag använder ett mittkryss under mittstången. Räcker oftast med bara krysset. Verkligt mjukt så trycks en sten ner, sedan krysset på. Sågade ut två alurektanglar från en ugnsplåt, skruv och mutter i mitten så går det enkelt att fälla ut och ihop. När det böjt sig lite böjer man lätt tillbaks det.

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.