Hur skulle du fästa de olika alternativen. Svetsa?@Skogsbaronen. Alt. 1: Gul, baffelplåt. Alt. 2: Grönt, upphängning. Svart, spjäll. Rött, fästpunkt. Grå, reglage (ten/pinne).
Reglerbart känns tilltalande.
Raskesven
Senast ändrad:
Hur skulle du fästa de olika alternativen. Svetsa?@Skogsbaronen. Alt. 1: Gul, baffelplåt. Alt. 2: Grönt, upphängning. Svart, spjäll. Rött, fästpunkt. Grå, reglage (ten/pinne).
När jag blir pensionär ska jag skriva en bok om att vandra med tältkåta. Det dröjer dock men då är jag extremt erfarenBlir naturligtvis kapitel om lägerliv och hantering av tältkåtan hemmavid också.
Skogsbaronen; hur fäster du baffelplåten inne i kaminen?
Raskesven
Jag har inte stor erfarenhet av syntetkåtorna annat än att jag vistats i andras och sett flera efter några års användning, ingen alls av Onyx . Ingen erfarenhet av cylindrarna heller, så du får ta inlägget som mer att reflektera över;-)Hej
Har försökt bena igenom den här tråden för att bli klokare på kåtor och kaminer, inte helt enkelt.
Funderar egentligen på en sån lätt kåta som möjligt, tygkåtorna har ju som tidigare nämnts mer känsla men jag vill ha något som jag kan bära med mig på jakten,
Vad tror ni om tentipis enklaste onyx light, blir jag olycklig med öppen eld i en sådan? tyvärr vad man kommer att elda om man skall elda torr ved blir ju torrtallar med mycket tjärved.
Tittade lite på Kifarus sawtooth också men den ser ju inte lika rejäl ut och platsar nog inte i kåtatråden så vi håller oss till tentipin.
Vidare om vi går in på kaminfrågan har kikat på det som varit uppe tidigare i tråden Kifaru och cylinder stove från Titanium Goat, Kifarus ser ju rejälare ut, i alla fall får jag den uppfattningen.
Vad tror ni om de där cylinder spisarna räcker de för att värma en femma under oktober november månaderna? värmelagringen måste ju naturligtvis vara dålig på dem, törs man slänga in briketter i en sån där eller brinner det rätt genom plåten?
// Bosse
Hej
Har försökt bena igenom den här tråden för att bli klokare på kåtor och kaminer, inte helt enkelt.
Funderar egentligen på en sån lätt kåta som möjligt, tygkåtorna har ju som tidigare nämnts mer känsla men jag vill ha något som jag kan bära med mig på jakten,
Vad tror ni om tentipis enklaste onyx light, blir jag olycklig med öppen eld i en sådan? tyvärr vad man kommer att elda om man skall elda torr ved blir ju torrtallar med mycket tjärved.
Tittade lite på Kifarus sawtooth också men den ser ju inte lika rejäl ut och platsar nog inte i kåtatråden så vi håller oss till tentipin.
// Bosse
Tack för svar jag läser och tar till mig, just nu lutar det nog åt en lättviktare från vertex (titaniumgoat) med kamin, Vikten är viktig för mig om jag skall bära alltihopa på ensamjakt, egentligen så skulle man ju då välja ett lätt tält men torkmöjligheter väger tungt vid oktober jakt. Så mina förhållanden är ju jakt i skogsland insektsfria tiden, fort har man ju rätt mycket packning ändå i grundutrustningen, rygga sovsäck 3,5kg, bössa 4,0kg tält kamin 3-5kg kamera ca 1,3kg, redan där är man på hiskeliga 13 kg ungefär, till detta mat, skall man desutom råka ha 2 tjädertuppar och höna på säcken så är det minst 10 kilo till, därför går tygkåtorna bort, så antingen onyx med öppen eld eller en vertex med kamin, ca samma vikt och då kanske kaminalternativet är bättre? skulle jag däremot nyttja kåtan vid båtfärd och jakt från basläger då vre det naturligt med tygkåta bottenduk och tyngre kamin alternativt gasol eller fotogenvärmare. får fundera vidare men tar gärna emot goda råd.
Har inte provat någon av dem, men....Om inte vikten är nåt problem, vilken kamin borde jag köpa då? Har lånat en tentipi i svartplåt som jag tyckte var helt fantastisk. Men hittade ni Helsports kamin. 3 loppor för helsport eller 4 för tentipis, vad borde jag ha? Eller nån annan? Ktan är en safir 7a.