En kåtabild från julituren till Ikesjaure
![]()
Ögongodis på hög nivå!
En kåtabild från julituren till Ikesjaure
![]()
Mycket smart!
Då kan brandfilten hänga lite löst runt skorstenen så får Du aningen cirkulation. Perfekt. Lite extra brandfilt i toppen så kardborrbandet inte kommer för nära skorstenen.
Nyfiken på hur Du gör med sytråden. Special eller det blir inga problem?
Hoppas verkligen det funkar!!!!
Väntar med spänning på återkoppling!
Lycka till!
Hejsan
Det ser ju bra ut. På köpevarianten från Tentipi så ligger det ett "innertak" med öppning i motsatta änden öppningsluckan och skorstenen sitter ju ovan luckan. Du kanske har koll men ville bara upplysa.
Tänk att ett par centimeter kan göra sån skillnad. Coolt!
Som jag sagt tidigare, lycka till!!!![]()
Har du baffelpååt och ett traditionellt rökrör som inte kan glipa (som de rullförslutningsbara), ska det NOG ordna sig. Man kan flammor ta sig upp i röret är skyddet för klent, likaså vanlig sytråd. Du får inte mycket till marginaler. Vintertid kommer du att vilja få till stark hetta. Att Tentipis ligger dikt an mot karborren och ventilmössan vid öppningen, möjliggörs av den luftspalt där luft cirkuklerar och kyls. Det kommer inte att bli likadant med din duk.Ja det blir ju ca 1cm luftspalt mellan filt och värmeskydd.
Jag har inget extra lager filt vid kardborrbandet. Jag tror inte det blir så varmt att det behövs. Tentipis original-skydd ligger ju dikt mot kardborrbandet.
Jag chansar på vanlig sytråd.
Jag ska som sagt även knyta en slinga b/p-tyg längst ner på skyddet, vilken blir en indikator på om det börjar bli för varmt. Jag räknar även med lägre rökgastemperatur när jag kompletterar kaminen med en baffelplåt.
Det ska bli spännande =)
Har du baffelpååt och ett traditionellt rökrör som inte kan glipa (som de rullförslutningsbara), ska det NOG ordna sig. Man kan flammor ta sig upp i röret är skyddet för klent, likaså vanlig sytråd. Du får inte mycket till marginaler. Vintertid kommer du att vilja få till stark hetta. Att Tentipis ligger dikt an mot karborren och ventilmössan vid öppningen, möjliggörs av den luftspalt där luft cirkuklerar och kyls. Det kommer inte att bli likadant med din duk.
......................
Raskesven
Ahh, I see. Hade för bråttom igår. Trodde "filten" var enda skyddet. Men nu fattar jag. Verkar pålitligt.Jag tror du har missförstått min konstruktion =)
Runt mitt rökrör har jag ett värmeskydd av ett spirorör, som sitter med luftspalt.
Brandfilten sitter i topphattens kardborrband och hänger ner 40cm. Den hänger löst kring spiroröret och är bara en extra säkerhetsdetalj för myggnätet och genomföringen.
/Tomas