Tältkåta

.....
Kta-6.jpg


Kta-7.jpg


Observera att jag gjorde skuvöglorna, 3 st uppe, 3 st nere, som håller skyddet från röret för korta. De är nu ersatta med längre öglor.
Jag började liksom du med 3 skruvöglor nere och 3 uppe på mitt skydd av ståltrådsnät, svetsduk och brandbeständigt tyg. Har dock ändrat till 4 skruvöglor uppe och nere, då skyddet för lätt halkade i kontakt med det heta rökröret och luftspalten uteblev på en sida. 4 öglor håller undan totalt.

Raskesven
 
Då var det i princip klart.

Värmeskyddet består av ett 80cm långt spirorör med dimensionen 120mm. Mitt rökrör är koniskt och är som mest 85mm under värmeskyddet, så det blir en lagom luftspalt.
Som distanser sitter 3st M5-bult med bricka och låsmutter från varje håll både uppe och nere på skyddet. Totalt 6st bult alltså. Med mutter från både utsida och insida kan man reglera distanserna enkelt.
Då jag inte hade kåtan med mig valde jag att göra skyddet långt. Att döma från bilder och filmer från Tentipi är deras egna värmeskydd ungefär så långt, så jag chansade på det.

Jag har även satt en "huv" ovanpå värmeskyddet. Det är tänkt att denna ska fylla två funktioner. Huvudfunktionen är att bromsa läckaget av varmluft som annars smiter ut genom luftspalten. Den andra funktionen är att förhindra snö/regn från att ta sig in. Om det egentligen behövs återstår att se, men man får ju funktionen på köpet =)
Det var tänkt att klippa ut en snygg plåtbit som skulle sänkas in i värmeskyddet, men jag hittade ett substitut som erbjöd minimal arbetsinsats. Det är ett luftfilter med vatten/oljeavskiljare som ska hålla bromsluften ren på traktorer mm (ser ut som ett stort oljefilter till bilen). Kapa av och gör ett hål (med marginal så att litet luft kan ta sig ut) så är det klart. Går säkert att få tag i gratis på lämplig verkstad som reparerar anläggningsmaskiner.

Kvar att göra är att linda ett varv värmetålig textil (svetsfilt/brandfilt) runt skyddet. Det behövs troligtvis inte, men jag kör på det ändå då:
det utgör ett skydd så man slipper bränna sig när man hänger upp kläder på tork.
det skyddar tältduken från eventuell missfärgning från spiroröret.
det minimerar vassa kanter på spiröröret.
det ger extra värmeskydd om min "huv" håller kvar mer varmluft än vad som är tänkt.
Kommer en bild på det också när det är klart.


Nu ska jag bara montera kaminen i kåtan och justera in höjden på värmekyddet =)


EDIT:
Den nuvarande längden och positionen på värmeskyddet gör att det börjar ca 5 cm ovanför kåtans topp, och slutar någonstans 40 cm nedanför topphattens nedre kant. Det är det som ska bli spännande att se =)
Spirorör verkar ju pålitligt. Anledningen till mitt val av svetsduk och jakt på lätt bra kamin, är att jag vill kunna bära på grejerna. Men för ett basläger där man bara stånkar fram och tillbaks under två dagar spelar det ju mindre roll, eller pulka på vintern. Men vad väger din lösning med skyddskåpa av spirorör?

Under mitt letande efter bra kamin över jordklotet, har jag fått infon att ett kaminrör bör vara koniskt, men avsmalnande neråt, inte uppåt som jag förstått är fallet på på din skorsten? Ska bli intressant att få vetskap om ifall det har någon praktisk betydelse. Mitt kaminrör är också koniskt, men avsmalnande neråt.

Har du gnistskydd? Det finns på mina ultralätta kaminer från Kifaru, men inte på min bästa kamin från Fourdog. Där verkar dock flamdämparen ta hand om de värsta gnistorna. Kanske din baffelplåt också gör. En fara utan gnistskydd, när det är rejält kallt, är att glödande bitar snabbt kyls av och kan dimpa ner på kåtan, De är då dock inte tillräckligt avkylda för att inte ge brännhål. Trådstartaren fick det problemet. Men lätt att lösa med ståltrådsnät.

Jag håller med Kvarnträsk om att din "huv" nog kan vara lite farlig då den hindrar den luftcirkulation som ska isolera från hettan. Jag har aldrig märkt att värmeläckage den vägen är något problem. Tror inte du kommer att använda den under eldning. Däremot verkar en dylik huv bra, plus något över rökröret, när man inte eldar och det snöar eller regnar. Tex under en dagstur från baslägret, så man slipper en massa snö eller vatten som letat sig in.

Raskesven
 
Raskesven:

En liten undran.
Visst hade du en mittstång från en 7a, och den var 35mm i diameter och 1,5mm i godstjocklek?
Ja jag skaffade en til 7:an. Mätte den precis för att vara spik säker. 35 mm i diameter och 1,5 mm i godstjocklek är den. Det är deras äldre modell, utan förstärkningar vid skarvarna. Vet inte om det är samma dimensioner på de nya. Kapade ner varje stångdel 8 cm så den blev 230 cm hög.

Raskesven
 
Spirorör verkar ju pålitligt. Anledningen till mitt val av svetsduk och jakt på lätt bra kamin, är att jag vill kunna bära på grejerna. Men för ett basläger där man bara stånkar fram och tillbaks under två dagar spelar det ju mindre roll, eller pulka på vintern. Men vad väger din lösning med skyddskåpa av spirorör?
Jag ska bara ha kaminen under snösäsong (skid- och skoterpulka), så jag har valt mer gods för att få bättre värmebuffert. Dessutom hade jag ett spirorör liggandes =)
Spiroröret (125mm x 79cm) väger in på 1100g, kaminen och röret på 15-20kg. Brandfilten tillför väl en 20g.

Inget lätt ekipage, men effektivt =)

Under mitt letande efter bra kamin över jordklotet, har jag fått infon att ett kaminrör bör vara koniskt, men avsmalnande neråt, inte uppåt som jag förstått är fallet på på din skorsten? Ska bli intressant att få vetskap om ifall det har någon praktisk betydelse. Mitt kaminrör är också koniskt, men avsmalnande neråt.

Det har väl med massflödet att göra. Likt ett vattendrag med konstant volym vatten beror flödeshastigheten på vattendragets bredd. Samma sak gäller ju för ett rökrör.
Om vi bortser från stigningseffekten av värmen är det vinden som är motorn i rökrörets drag/flöde.
Smalt nedtill och grövre upptill bör ge vinden större "driv-yta", och därmed bättre sug än omvänt. Avsmalningen vid kaminen leder till högre flödeshastighet där jämfört med vid rörets topp, vilket bör ge mer fart i kaminen och förmodligen även ett jämnare sug.
Dessutom är det inte omöjligt att rökgasernas minskande hastighet högre upp i röret minskar mängden glödande partiklar som "rymmer". I ett omvänt rör (smalt uppe) accelererar ju alla rymlingar och kommer ofrånkomligt smita ut i toppen.

Att koniska och teleskopiska rökrör traditionellt är smalast i toppen beror kanske på att det konstruktionsmässigt är stabilare med grövre rör nederst (där all vikt samlas), samt att röret blir lättare ju längre upp man kommer (mindre vingligt).

Det här är bara några hypoteser, och jag utger mig inte för att vara någon expert i ämnet =)

Har du gnistskydd? Det finns på mina ultralätta kaminer från Kifaru, men inte på min bästa kamin från Fourdog. Där verkar dock flamdämparen ta hand om de värsta gnistorna. Kanske din baffelplåt också gör. En fara utan gnistskydd, när det är rejält kallt, är att glödande bitar snabbt kyls av och kan dimpa ner på kåtan, De är då dock inte tillräckligt avkylda för att inte ge brännhål. Trådstartaren fick det problemet. Men lätt att lösa med ståltrådsnät.

Ja.
Jag har, av ren bekvämlighet, satt mitt gnistskydd i toppröret. Jag har klippt ur två rektangulära bitar av ventilationsnät (maskor på 5x5mm), klippt upp halva längden på vardera, samt satt ihop dem till ett "kors". Det som ännu inte är gjort på bilden är:
Jag har vikt ut de fyra "benen" åt olika håll så att nätet täcker hela rökrörets yta. All rök måste alltså ta sig igenom nätet, och ingen rök kan gå vid sidan av.
Ben A och B är vikta åt vänster på bilden, och C och D åt höger. Det blir en spiralliknande historia, och genom att ha lutning på nätet minskar även mask-storleken för röken.
På den ena biten har jag även gjort öron, som jag vid montering hänger på rökrörets kant så att det omöjligt kan ramla ner.


Jag håller med Kvarnträsk om att din "huv" nog kan vara lite farlig då den hindrar den luftcirkulation som ska isolera från hettan. Jag har aldrig märkt att värmeläckage den vägen är något problem. Tror inte du kommer att använda den under eldning. Däremot verkar en dylik huv bra, plus något över rökröret, när man inte eldar och det snöar eller regnar. Tex under en dagstur från baslägret, så man slipper en massa snö eller vatten som letat sig in.

Raskesven

Initialt gjorde jag en luftspalt på huven (ca 1cm) för att enbart bromsa värmeläckaget, och inte stänga av det helt. Av en anledning som jag avhandlat tidigare bestämde jag mig dock att strunta i huven, då luftspalten kring rökröret blev mindre än väntat.
Tanken var då att sätta huven någon decimeter ovanför (regn-/snöskydd), men det måste jag också skita i då huven är så pass mycket större i diameter än spiroröret att den i så fall måste sättas på ovanifrån. Så lång är jag tyvärr inte =)



Ja jag skaffade en til 7:an. Mätte den precis för att vara spik säker. 35 mm i diameter och 1,5 mm i godstjocklek är den. Det är deras äldre modell, utan förstärkningar vid skarvarna. Vet inte om det är samma dimensioner på de nya. Kapade ner varje stångdel 8 cm så den blev 230 cm hög.

Raskesven

Lustigt.
Jag är ganska övertygad att min kåta är någon slags prototyp.
Min mittsång är 30mm, och jag tror den är något tunnare än 1,5mm. Den är blank till ytan, och skarvarna ser ut som på bilden, d.v.s. rörbitar med mindre diameter som är punktsvetsade i de längre bitarna.
Så ser inte mittstängerna ut nu enligt Tentipis hemsida, fast de heter ju iofs Mittstång Pro.

Dessutom har jag en absidkoppling på min kåta, något som (enligt Tentipi) inte ska finnas på kåtor äldre än 2012. Min kåta är från 2010.

EDIT:
Mitt spirorör är 125mm, inte 120mm.
 

Bilagor

  • 2012-08-09 20.21.18_gnistskydd.jpg
    2012-08-09 20.21.18_gnistskydd.jpg
    90.2 KB · Visningar: 2,169
  • mittstang.jpg
    mittstang.jpg
    26.8 KB · Visningar: 1,632
Senast ändrad:
Jag hade ett par frågor som säkert behandlats tidigare, men den här tråden börjar verkligen bli otympligt stor (främsta frågan var egentligen hur ni delar upp vikt med dem ni går med och hur ni gör när ni vandrar själva).

Så det slog mig att det kanske skulle finnas vinst i och intresse av att sätta upp en wiki om det här med kåtor och allt som kommer med eldrörsisolering, spisar, impregnering, spänning av duk, transport, rökflöde, lagning/förstärkning, etc.? Kanske dock inget projekt jag skulle vilja vara ensam att ägna mig åt, speciellt som jag har väldigt begränsad erfarenhet ännu (att sköta mjukvarubiten är ju dock sånt som jag får betalt för om dagarna).

Känns det som en bra eller överflödig grej att sätta upp, och om det förra så finns det folk här som kan tänka sig bidra med sin tid och kunskap att hålla den uppdaterad?
 
@Skogsbaronen. Alt. 1: Gul, baffelplåt. Alt. 2: Grönt, upphängning. Svart, spjäll. Rött, fästpunkt. Grå, reglage (ten/pinne).
 

Bilagor

  • en masse.png
    en masse.png
    9.7 KB · Visningar: 1,938
Så det slog mig att det kanske skulle finnas vinst i och intresse av att sätta upp en wiki om det här med kåtor och allt som kommer med eldrörsisolering, spisar, impregnering, spänning av duk, transport, rökflöde, lagning/förstärkning, etc.? Kanske dock inget projekt jag skulle vilja vara ensam att ägna mig åt, speciellt som jag har väldigt begränsad erfarenhet ännu (att sköta mjukvarubiten är ju dock sånt som jag får betalt för om dagarna).

Känns det som en bra eller överflödig grej att sätta upp, och om det förra så finns det folk här som kan tänka sig bidra med sin tid och kunskap att hålla den uppdaterad?

Det skulle säkert vara bra, men frågan är hur det skulle fungera rent praktiskt.
Jag tror det skulle krävas någon som leder och bestämmer vad som skall läggas in. Om ett tiotal personer bara skriver utan ledning blir det nog lika rörigt som den här tråden. Alternativt någon som tar på sig att renskriva författarnas tankar till en mer sammanhängande text.

Nu vet jag inte riktigt hur en wiki brukar vara uppbyggd, men det brukar väl vara olika kapitel/avsnitt/rubriker(?).
Exempelvis:
*Allmänt om kåtor
-Vindtålighet/placering
-Eldning i kåta
-Diverse tips om transport etc.

*Sommarbruk och vinterbruk
-Tätning mot insekter
-Uppsättning på snö
-etc.

*Lagning/förbättring
-Impregnering
-Etc.
*Kaminer
-Olika kaminer
-Värmeskydd


Fyll på så ser vi vart det barkar =)
 
Det skulle säkert vara bra, men frågan är hur det skulle fungera rent praktiskt.
Jag tror det skulle krävas någon som leder och bestämmer vad som skall läggas in. Om ett tiotal personer bara skriver utan ledning blir det nog lika rörigt som den här tråden. Alternativt någon som tar på sig att renskriva författarnas tankar till en mer sammanhängande text.
[...]
Fyll på så ser vi vart det barkar =)

God lista. Jag vet inte om en wiki är bästa lösningen, men jag är ganska övetygad om att en enda lång bautatråd är ganska svår att få en överblick av specifik information i. :)

Möjligen så stödjer Utsidan ytterligare nivåer av underforum så det skulle kunna finnas Bo och Sova > Tältkåtor där man kan indela lite bättre och ha en tråd sticky som länkar till relevanta trådar. Bara en sån sak som att ha en tråd för nya kåtaägare med lite grundläggande information samlad.
Kanske tältkåteägarna är aktiva nog att få sitt eget subforum under Utrustning annars?

Det vore kanske bättre alternativ för att hålla allt här, då kan de som brinner för eldning i kåtan se till att det finns en grundtråd för det, men folk är fria att skapa nya trådar om spisar, precis som det kommer upp tjugo nya sovsäckstrådar varje månad.

Jag tycker i.a.f. det är synd att så mycket information är begravd i en helt ohanterbart lång tråd.

Ska fundera lite på din lista och framförallt se om någon annan har synpunkter på det här eller om man är hemmatama här i den här tråden. :)

Edit: Ser att hammockägarna är på väg åt precis samma håll, jag som skulle köpa en till våren, tills dess har jag nog 350 inlägg att gå igenom för att få en översikt, eller hitta svar på specifika frågor. :)
 
God lista. Jag vet inte om en wiki är bästa lösningen, men jag är ganska övetygad om att en enda lång bautatråd är ganska svår att få en överblick av specifik information i. :)

Möjligen så stödjer Utsidan ytterligare nivåer av underforum så det skulle kunna finnas Bo och Sova > Tältkåtor där man kan indela lite bättre och ha en tråd sticky som länkar till relevanta trådar. Bara en sån sak som att ha en tråd för nya kåtaägare med lite grundläggande information samlad.
Kanske tältkåteägarna är aktiva nog att få sitt eget subforum under Utrustning annars?

Det vore kanske bättre alternativ för att hålla allt här, då kan de som brinner för eldning i kåtan se till att det finns en grundtråd för det, men folk är fria att skapa nya trådar om spisar, precis som det kommer upp tjugo nya sovsäckstrådar varje månad.

Jag tycker i.a.f. det är synd att så mycket information är begravd i en helt ohanterbart lång tråd.

Ska fundera lite på din lista och framförallt se om någon annan har synpunkter på det här eller om man är hemmatama här i den här tråden. :)

Edit: Ser att hammockägarna är på väg åt precis samma håll, jag som skulle köpa en till våren, tills dess har jag nog 350 inlägg att gå igenom för att få en översikt, eller hitta svar på specifika frågor. :)

Ja det är ju onekligen en lång tråd utan ordning, varpå folk tvingas fråga istället för att leta.
Detta är dock ett problem som förmodligen återkommer om man gör en ny forumdel.

Kanske är det bästa en stor (eller flera mindre) artikel som behandlar samtliga punkter, samt en forumdel med trådar (en för kamin, en för öppen eld, en för lagning, etc) där frågor kan ställas och diskuteras.

Då måste några stycken kunna tänka sig skriva artiklar som sak korrekturläsas och kompletteras fram och tillbaka några gånger

Frågan är alltså om intresset för kåtor är så stort att det är lönt att lägga tid på detta? Vi som är aktiva i den här tråden har i dagsläget inga problem att svara på de relativt få frågor som ställs.
 
När jag blir pensionär ska jag skriva en bok om att vandra med tältkåta. Det dröjer dock men då är jag extremt erfaren ;) Blir naturligtvis kapitel om lägerliv och hantering av tältkåtan hemmavid också.

Skogsbaronen; hur fäster du baffelplåten inne i kaminen?

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.