Tältkåta

Citat:
Ursprungligen postat av Baslägerliv
Hej alla tältkåtefantaster!

Nu när det börjar närma sig vintertid på riktigt funderar jag på hur jag bör göra vid uppsättningen när det är vitt på marken.
Tentipi skriver själva att det enklaste är att sätta upp kåtan direkt på snön.
Spontant tycker jag att det borde bli blött och att marken skulle sjunka när jag väl börjar elda.
Dessutom är jag sedan tidigare van vid att gräva ned större tält, dels för att få vindskydd men även för att inte sjunka ned i snön.

Någon som har erfarenhet av bästa tillvägagångssätt?


Vad som är bäst beror på hur mycket snö som ligger. Upp till kanske en halvmeter så skottar jag bort snön, annars trampas snön till och kåtan sätts direkt på snön. På vintern är det bra med en aluplåt under eldspisen, och ett stort mittkryss under mittstången. Stannar du flera dygn på samma ställe bildas till slut ett islock av snön från värmen.

Raskesven


Tipset är alltså att sätta upp kåtan direkt på tillstampad snö om det är "för mycket för att skotta" samt att ha plåt under spis/kamin och kryss under mittstången.
Min plan är att ta med en ugnsplåt att ha under kaminen, men vad brukar ni använda som mittkryss till stången?

Vad har ni att säga om tältpinnar för snö?
Har läst i inlägg om snötältpinnar för ""vanliga" tält, att de skall vara ganska stora typ 35 cm långa och 5 cm breda. Och att man stoppar ner dem i snön horisontellt och sedan stampar till ytan ovanför.

Men vad bör jag använda till en tältkåta? (jag har en Tentipi Varrie 7 bp)
Funkar det med pinnar beskrivna enligt ovan, eller behöver de vara större?
Tips på var jag kan hitta enkla och billiga, alternativt tillverka själv?
Bör jag ha samma typ av pinnar både till stormlinorna och markremmarna?
Skall de "apteras" på något särskilt sätt?

Har ni även några tips för hur man skall göra för att inte få det alltför blött inne i kåtan när kaminen är tänd? Grop för smältvatten kanske?

MVH
Henrik
 
Senast ändrad:
Citat:
Ursprungligen postat av Baslägerliv
Hej alla tältkåtefantaster!

Nu när det börjar närma sig vintertid på riktigt funderar jag på hur jag bör göra vid uppsättningen när det är vitt på marken.
Tentipi skriver själva att det enklaste är att sätta upp kåtan direkt på snön.
Spontant tycker jag att det borde bli blött och att marken skulle sjunka när jag väl börjar elda.
Dessutom är jag sedan tidigare van vid att gräva ned större tält, dels för att få vindskydd men även för att inte sjunka ned i snön.

Någon som har erfarenhet av bästa tillvägagångssätt?





Tipset är alltså att sätta upp kåtan direkt på tillstampad snö om det är "för mycket för att skotta" samt att ha plåt under spis/kamin och kryss under mittstången.
Min plan är att ta med en ugnsplåt att ha under kaminen, men vad brukar ni använda som mittkryss till stången?

Vad har ni att säga om tältpinnar för snö?
Har läst i inlägg om snötältpinnar för ""vanliga" tält, att de skall vara ganska stora typ 35 cm långa och 5 cm breda. Och att man stoppar ner dem i snön horisontellt och sedan stampar till ytan ovanför.

Men vad bör jag använda till en tältkåta? (jag har en Tentipi Varrie 7 bp)
Funkar det med pinnar beskrivna enligt ovan, eller behöver de vara större?
Tips på var jag kan hitta enkla och billiga, alternativt tillverka själv?
Bör jag ha samma typ av pinnar både till stormlinorna och markremmarna?
Skall de "apteras" på något särskilt sätt?

Har ni även några tips för hur man skall göra för att inte få det alltför blött inne i kåtan när kaminen är tänd? Grop för smältvatten kanske?

MVH
Henrik
Mittkryss: mina mittkryss består av rektanglar sågade ur en ugnsplåt, ihopskruvade så de går att fälla ihop. Stora på vintern, mindre övrig årstid. Alu böjer sig lite men är lätt att böja tillbaks.Plyfa eller trä går också bra. Snön måste stampas, packas hård och bredden på krysset får inte vara för liten.

Underlag för kamin: Mina kaminer har varit av annan konstruktion än din, med 20-30 cm avstånd till marken. En plåt eller brädlapp under räcker för att isolera, ocjh som laminen samtidigt kan stå på. Med eldspisen använder jag vid snö två klabbar som eldspisen ställs på, och en aluplåt under eldspisen. Snö smälter mer med eldspisen än de kaminer jag använt. Men det är inte så farligt om man sjunker ner lite. Efterspänn kåtan. Blir att det rinner lite vatten från under eldspisen, som sedan fryser. Under din typ av kamin skulle jag också testa med en plåt. Kanske träslanor runt kaminens ben längst ner.

Tältpinnar i snö: Du kan använda de du nämnt. Stampa till och vänta och låt snön frysa innan du spänner kåtan hårt. Kan bli besvärlig om det blåser. Bättre då att avvakta med att resa kåtan tills pinnarna frusit. Och bättre än de pinnar du nämnt är större grenar, ruskor, som trycks ner liggande i snön och får frysa. Eller tillverka snötältpinnar i trä, lite större än alusnöpinnarna. Man tager vad man haver. Samma till markremmar och stormslingor fungerar. Du kan också prova (jag har inte testat till kåtan) större packpåsar som du fyller med snö och gräver ner. Vad du än gräver ner som "pinne", så stampa till och låt frysa innan du spänner kåtan. Lägg lite ris eller dylikt om du tycker smältvatten komer olämligt, men det brukar inte vara ett problem i kyla. Snö smälter, och fryser. Värre när det är mycket snö och bara någon minusgrad eller rentav plusgrad, men inte ens då har jag känt behov av grop för smältvatten. Det ordnar vattnet självt. Det blöta, den fukt jag velat bli av med är den kondens som bildas längst ner på stormmattan, syntetduken. Fint att där lägga granris/ris så är man av med det problemet.

Är det inte för mycket snö så skotta bort den och använd grova stålspikar i tjälen, gärna med stora huvuden eller brickor eller dylikt som huvuden, så går det lättare att sedan dra upp dem. När de ska upp, knacka till dem lite så de lossar och dra sedan upp dem. Får bra tag om markrem/stormlina och spikhuvud.

Vore intressant med en rapport hur allt går:)

Raskesven
 
Safir 5 är som jag förstår det identisk med Varrie 5, nytt namn bara och alltså 8-hörnig. Var har du fått det ifrån att Safir skulle vara fyrkantig, alltså 4 hörn? Det skulle verkligen påverka vindstabiliteten negativt, men jag kan inte se att den skulle gjorts fyrkantig.

Raskesven
 
På bilderna i nya Tentipi katalogen ser den definitivt fyrkantig ut. Det finns dock ingen planritning, så jag kan inte vara 100% säker :-s Antar att man kommer till klarhet när dom har fått upp dom nya modellerna på websajten..

EDIT: Du ser en Zafir 5 i bakgrunden här:
http://www.tentipi.com/
 
Dom har bara bytt namn på dom och konstruktionen är exakt samma. För övrigt så stod dom uppställda på frilufsmässan med dom nya namnen så jag var tvungen att fråga vad som skiljde. Svaret var namnet och inget annat.
 
Må så vara - Men titta i katalogen (finns som pdf fil på www.tentipi.se) Alla bilder på Zafir 5 visar en fyrkantig kåta (det finns hyffsat många bilder på den), däremot verkar Zirkon 5 samt Kvarts 5 fortfarande vara 8 kantiga :-s
 
Dem har klistrat in samma safir i flera bilder i katalogen.
Det ser ut som att dem har spikat den i fyra av hörnen så att den blir fyrkantig :)
Bilden är ju tagen i USA så..

Appråpå galna amerikaner så står det "not for highway use" på hjulet till min skottkärra..
 
Baslägerliv;321594 sa:
Intressant för er som har köpt Tentipi kåtor i år!

Har varit i kontakt med Tentipi angående mitt läckage i tältduken, fick följande svar;

"Vi har i år sålt ett antal tält som haft samma fel som du tydligen har på
ditt tält.
Felet är att det finns tvättmedels rester kvar i stormlinor och i vissa fall
även i tråden på tältet, detta förstör inte impregneringen men gör den
försvagad, det positiva är att tvättmedelsresterna går att skölja bort.

De impregnerings försvagade ytorna uppträder som "vita fläckar" på insidan
tältet när det blir blött.

Spolar man stormlinor "vita fläckar" och sömmar noga med vanligt vatten och
vattenslang så kommer problemen att upphöra, ibland kan man dock vara
tvungen att tilläggs impregnera vissa fläckar samt sömmarna på tältet."[/I

Så där var lösningen på det problemet! Tentipi var naturligtvis även öppna för att åtgärda problemet själva!

Må väl!
Baslägerliv


För er som har hängt med i tråden sedan tidigare och kommer ihåg att jag hade problem med min läckande kåta enligt ovan kan jag nu informera om att kåtan fortsatte trots tentipis omimpregnering att inte vara helt tät. Efter ny kontakt med tentipi och fotografering av läckaget fick jag direkt en helt ny kåta. Deras bedömning var att min kåta drabbades väldigt hårt av det beskrivna problemet och de ansåg det som onödigt att omimpregnera igen.

Sammanfattningsvis fick jag ett gott bemötande och en god service ifrån tentipi!

/Henrik

PS. Raskis, jag har fixat till lämpliga snöpinnar till kåtan men fick aldrig med mig någon som ville följa med norrut, jag får testa kåtan i snön nästa år... Som vanligt, tack för dina råd och tips! DS.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.