Tältkåta

Golv?

Jag har precis skaffat en Arran 7 i bomull, och går och funderar på om det är värt att köpa till Tentipis golv för 1500 eller om man klarar sig med en presenning. Just nu är den bostad åt mig och mina två barn i en trädgård, och det har inte börjat rinna igenom vatten än, trots en natts regnande. Är golvet värt pengarna? Kommer det inte lätt smuts i dragkedjorna?

En annan fråga... Kan man använda trangiat inne med stängd ventilmössa?

/Jonas
 
Re: Golv?

kopano; sa:
Jag har precis skaffat en Arran 7 i bomull, och går och funderar på om det är värt att köpa till Tentipis golv för 1500 eller om man klarar sig med en presenning. Just nu är den bostad åt mig och mina två barn i en trädgård, och det har inte börjat rinna igenom vatten än, trots en natts regnande. Är golvet värt pengarna? Kommer det inte lätt smuts i dragkedjorna?

En annan fråga... Kan man använda trangiat inne med stängd ventilmössa?

/Jonas
Pressening eller regelrätt golv beror på, enligt min mening, hur ofta och mycket du tänker använda kåtan. Ofta behövs inte golv alls. Jag startade utan golv första åren med min kåta. Men nu använder jag golv eftersom jag vandrar mycket med kåtan. Skönt med en torr yta mitt i blötan.

Jag känner inte till golven med dragkedja, och hur det blir med smuts. Mitt golv, lite äldre modell, har knappar istället. Typ duffelknappar.

Att använda köket inne med stängd ventilmössa är ingen fara. Jag brukar låta mitt MFS stå på ibland om, det är kallt/ruggigt. Problemet med en kåta brukar inte vara att det blir för tätt, snarast får man jobba lite med att täta om det blåser eller är myggigt. Stort utrymme också. Dessutom blir förbränningen ren när ingen kastrull står på och man använder alkohol, gas eller Heptan.

Däremot är det livsviktigt, bokstavligt, att du inte stänger till ventilmössan, eller inluft/dörröppning längst ner, om du eldat, medan det finns något kvar som kan pyra.

Raskesven
 
Fråga: 30+ grader i bomullskåta?

Är det någon som har provat att sova i en bomullskåta (typ Varrie) när det är riktigt riktigt varmt? Är det lika mycket tältbastu som i ett HB-tält?
 
Re: Fråga: 30+ grader i bomullskåta?

^_^; sa:
Är det någon som har provat att sova i en bomullskåta (typ Varrie) när det är riktigt riktigt varmt? Är det lika mycket tältbastu som i ett HB-tält?
Min bomull/polykåta förvandlas lätt till en värmestuga fullt i klass med HB:s tält. Jag tycker att den vår/höst, när det inte är varmt i luften men solen värmer, blir varmare än ett tält.

Men, båda sakerna kräver att kåtans dörr, inluft och vemtilmössa är stängda. Öppnas dörr och ventilmössa, kanske inluft, sticker värmen direkt rakt ut och det blir ett bra drag i kåtan. Mycket bättre ventilation i tältkåtan än i de flesta tält. Om man kan tala om svalt vär det är 30 grader, är det svalare i tältkåtan än i tältet.

För att kunna ventilera på det viset krävs dock insektsskydd. En del tältkåtor har inte myggnät i toppen, eller ens för dörren. Min kåta saknade det, så efter första sommmaren sydde jag myggnät för både dörr och ventilmössa.

Raskesven
 
Re: Re: Fråga: 30+ grader i bomullskåta?

Raskesven; sa:
^_^; sa:
Är det någon som har provat att sova i en bomullskåta (typ Varrie) när det är riktigt riktigt varmt? Är det lika mycket tältbastu som i ett HB-tält?
Min bomull/polykåta förvandlas lätt till en värmestuga fullt i klass med HB:s tält. Jag tycker att den vår/höst, när det inte är varmt i luften men solen värmer, blir varmare än ett tält.

Men, båda sakerna kräver att kåtans dörr, inluft och vemtilmössa är stängda. Öppnas dörr och ventilmössa, kanske inluft, sticker värmen direkt rakt ut och det blir ett bra drag i kåtan. Mycket bättre ventilation i tältkåtan än i de flesta tält. Om man kan tala om svalt vär det är 30 grader, är det svalare i tältkåtan än i tältet.

För att kunna ventilera på det viset krävs dock insektsskydd. En del tältkåtor har inte myggnät i toppen, eller ens för dörren. Min kåta saknade det, så efter första sommmaren sydde jag myggnät för både dörr och ventilmössa.

Raskesven

Det låter bra. Jag såg ett Varrie på InterSport (helt otroligt dåligt uppspänd så man kunde knappt uppfatta hur stor den var inuti) och då noterade jag att den har en myggnätsdörr. Den ljusa färgen borde reflektera bort solljuset bättre än vad mörkgröna tyger gör.

Det vore skönt att slippa bli väckt av tältbastun klockan sju varje morgon på spelmansstämmorna. Då har man ju oftast bara sovit någon timme så det vore onekligen skönt att ha ett svalare tält.

Sen har ju tältkåtan tusen andra fina användningsområden också, mer än att vara ett campingtält. Jag ser det lite som att skaffa ett extra hus som man kan ta med sig vart man vill. Lite tungt att bära kanske, men jämfört med ett hus är det ju ganska lätt.
 
Jag har precis skaffat en Arran 7 i bomull, och går och funderar på om det är värt att köpa till Tentipis golv för 1500 eller om man klarar sig med en presenning. Just nu är den bostad åt mig och mina två barn i en trädgård, och det har inte börjat rinna igenom vatten än, trots en natts regnande. Är golvet värt pengarna? Kommer det inte lätt smuts i dragkedjorna?

En annan fråga... Kan man använda trangiat inne med stängd ventilmössa?

/Jonas

Jag har golv ett med dragkedjor i till Varrie , och visst kan det komma smuts i dragkedjorna när dom är öppna men det har bara varit att skaka ur. Ett tips är dock att vika det öppnade golvet så att det bildar ett uppocknedvänt V från ingången sett, då skyddar du dragkedjorna och får lite utrymme för skor, ved och annat som du inte vill ha direkt på golvet. Jag skulle säga att golvet är värt pengarna om man är ute mycket i fulväder och snö, men under barmarkssäsongen kör jag oftast utan och är nöjd med det.

Hälsningar Punkarn
 
Är det någon som har provat att sova i en bomullskåta (typ Varrie) när det är riktigt riktigt varmt? Är det lika mycket tältbastu som i ett HB-tält?


Jag har aldrig använt kåtan under extremtemperaturer åt något håll, men under ordentligt varma sommardagar upplever jag med min Varrie att det går att få ett skönt genomdrag med de tre inluftarna som dagens modeller har. Det är ju sällan luften står heeelt stilla, och om man öppnar upp ordentligt så blir det svalt och skönt.

(Nu har jag iofs inte använt kåtan de senaste 8 månaderna, men det beror på tillökning i familjen + införskaffande av stenhus -men näst helg bär det av ut i Tiveden! :))

Hälsningar Punkarn
 
Hatten...

Jag har börjat undra... Hur ofta använder ni andra topphatten på era kåtor egentligen? Är vi extrema som bara har haft den på en gång på säkert totalt en månad i kåtan? Vi tycker inte den behövs ens när det ösregnar, det är ju bara någon kvadratmeter i mitten som blir blöt! Nu är vår kåta stor, en Bison 8 till fem personer, så det är kanske därför , men det vore onekligen lite kul att höra hur användningsfrekvensen egentligen ser ut! Hälsar Anna
 
2 nätter på 3 år

Det ryker bara in och blir mörkt med den där dumstruten på :)

Förr använde man en jutesäck som man justerade med en pinne.

Men bäst är att ha öppet och elda, både regndroppar och mygg styrs undan av het rök.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...