Tältkåta

Hej
Vet inte vad den väger. Får kolla när jag får hem fiskevågen. Efter läst vågdiskussionerna här på forumet "vågar" jag inte använda vågen vi har hemma.

Jag köpte med stålstången för att den borde vara mera slitstark. Oftast är man ju bilburen på läger och nyttjar vindskydd när vi vandrar.

mvh
ht
 
Skaderapport

Jag börjar detta inlägg med att klargöra något som samtliga tillverkare av enstångskåtor upplyser om:
"Man skall inte lämna en enstångskåta obevakad vintertid."

Det nyckfulla vintervädret i år har skördat två kåtor till. Anledningen är stora mängder blöt tung snö som överbelastat konstruktionernas maximala hållfasthet.

En moskoselare blev av med mittstången.
För Raskesven och andra som är intreserade av vart, så är det under andra skarven uppifrån.

Min venor havererade även den av samma anledning, men på annat sätt. Duken på framsidan skörade ändå upp till bandet runt rököppningen och även på tvären längs detta band. Detta var tillräckligt för att kåtan skulle lägga sig. Jag hade en del brännhål i duken från kamineldning utan gnistskydd. Om detta kan man läsa tidigare i tråden. Jag kommer att syna skadorna noga innan lagning för att se om ett sådant hål var start för sköret.
Om så är fallet så kommer uppmaningen att laga även små hål för att inte inbjuda till dukhaverier.

Det som var lite roligt var att mittstången var lika hel som dag 1 :)

Kåtan kommer att gå att laga och får då ett utseende som vittnar om erfarenhet i strid. :)

Men för att åter upprepa vad jag tidigare sade: Detta är felanvändande av produkten och avråds från att följa. En enstångskåta skall ALDRIG lämna obevkad i snöväder. Det finns traditionella kåtor som är avsedda för detta.

Jag lägger upp bilder innan jul om någon är intreserad av att göra skadebedömningar.

Lev väl!
/Patrik
 
För jäkligt chinerunner. Men som du skriver, enstångskåtor är inte konstruerade för att klara sådana påfrestningar, i synnerhet inte den enligt min erfarenhet alltför veka orginalmittstången till Moskosels minsta varianter, femman (numera ska de ha de en ny konstruktion där skarvarna är förstärkta. Men jag tog och skaffade den grövre stången för sjuans modell och kapade ner den till 230 cm höjd. Ungefär samma dimensioner i diameter och godstjocklek som till din Venor).

Från tråden "Om konsten att förbruka mittstänger" ( http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24403 ):) :

"tredje natten började lugnt, tills halv fyra på morgonen, när vi väcks av att kåtan säckat ihop över oss. "Vad fan är det som händer" gastar jag, när jag fattat att mittstången är knäckt, denna gång i tredje skarven nerifrån, och kravlar upp ur sovsäcken, medan den ettårige schäfern har helkul åt vår nya lek. Jag pallar inte att lyfta mittstången utan måste ut, och ser orsaken; tjockt med tung kompakt blötsnö hade under natten fallit tills kåtans mittstång inte orkat längre. Det var ingen snö när vi gick och lade oss, men nu låg 30 cm runt omkring oss. "S*atan, vintertid ska du ju daska till duken när du vaknar under natten" tänker jag. Men det var ju som höst när vi anlände på annandagen.

Nåväl, jag borstar bort snön från kåtan så polaren kan resa den. Sen får han stå där och hålla i mittstången medan jag kapar första bästa träd i lagom storlek, bidde en svag björk, och tryckte dit den som mittstång så vi kunde sova vidare tills det var ljust. Därefter införskaffades en trygg pålitlig gran. Den hade vi under hela återstående veckan. Fortsättningsvis blir det alltid en gran vinterid."

Tredje skarven nerifrån är samma som andra skarven uppifrån på Moskosels mittstänger, som består av fem sektioner.

Min nya mittstång pallar blötsnö under en natt. En gran pallar säkert ännu mer, så det går att lämna kåtan uppe för dagsturer. Men det verkar bäst att fälla kåtan, bara låta kanske två sektioner av mittstången hålla uppe den om man ska lämna kåtan längre tid än så. Då slipper man finna kåtan söndersliten eller med knäckt mittstång när man kommer tillbaks. Värst vore ju om man har en kamin med ett kaminrör uppe, som också går åt h-e om mittstången knäcks.

Lägg gärna in foton chinerunner, och skicka gärna ett mail till mig. Har försökt nå dig men det funkar inte.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2006-11-30 kl 00:23]
 
Jag uppdaterade min mailadress på min profil nu.
Jag ber om ursäkt för denna tanklöshet.
Det har gått 14 månader sedan jag flyttade.
Om någon mailat mig under denna tid så går det nu att försöka igen.

/P
 
Chinerunner?

Ursäkta att det inte har riktigt med tråden att göra men jag blev nyfiken på varför du Patrik valt "chinerunner" som signatur? Jag tror inte det är något vedertaget begrepp? Har du läst någon av Sven Yrvinds böcker där han beskriver segelbåtar utan köl (flatbottnade, men med "chinerunners" längs sidorna)? Jag är nyfiken på om fler har erfarenhet av detta och om det fungerar bra? Alltid kul med idéer som går tvärt emot gängse uppfattning om hur något SKA vara...
Mvh Bertil
 
Lavvu, båsgstångskåta eller tepee?

O kåtornas konungar?

Jag vill inte ha en lätt kåta med en stång och en kamin eftersom jag är en nostalgisk naturromantiker. Jag vill inte ha någon uppräkning av enstångskåtans fördelar eller nackdelar med en lavvu. Efter sommaren besök till Lainio älvens mygghelvete var jag övertygad om att jag ville ha en myggtät kåta med kamin men nu har jag bestämt mig.

Jag vill ha en kåta som reses på stänger med risat golv och öppen eld. Har kollat på Venor och NordCraf Att elda med öppen eldstad ger mer variationer av både ved, eld och rök än vad en kamin kan åstadkomma. Myggen klarar jag av med röken och ett sovtält när jag sover. Stänger tar jag på plats eller tar med mig beroende på vart jag skall. Har bara tänkt använda den vår, sommar och höst.

En bågstångs kåta har fördelen av att den blir lägre och är mindre vindkänslig än en lavvu men nackdelen är att man måste ha med sig bågstängerna hela tiden.

En teepe vore idalet. Ventilation, tilluft och justering av rökspjällen verkar vara väldig bra. Men jag ser horder av mygg komma in genom ventilationskanalen. Är det någon som provat med teepe i mygglandet.

Vad vet jag? Förutom att förr bodde man i kåta och inte var det skitdyra tentipis inte ...
 
Re: Lavvu, båsgstångskåta eller tepee?

Rungá; sa:
O kåtornas konungar?

Jag vill inte ha en lätt kåta med en stång och en kamin eftersom jag är en nostalgisk naturromantiker.

Jag vill ha en kåta som reses på stänger med risat golv och öppen eld.

Mmmm tänk en kåta dold för omvärlden (utom de kunniga man frågat om råd inför val av plats förståss) uppslagen vid en hemlig jokk. Ingen kamin, bara öppen eld. Så ett basförråd av torrskaffning så man överlever även om fisken vägrar föda en... inga konstigheter, bara ett tak och en värmekälla att återvända till efter dagens slut :)En sommar skulle man väl kunna få på en sådan plats, eller är det för mycket begärt?
 
Just ja!
Jag skulle ju undersöka och fota min havererade duk :)
Jag får lov att skotta mig fam till bodan där den ligger, för nu börjar jag bli sugen på att använda den igen.

Antingen får min kåta en brutal lagning så den ser ut som en ärrad veteran. Eller så får den som på naturfolkens vis, återvända till den stora anden, i det eviga kretsloppet, genom att brinna upp.

Ska i alla fall göra ett nytt försök till dokumentation och skadebedömning.

/Patrik
 
Lavvulight

Tjena!
Är det du som är ägare av ett Lavvulight?

Isåfall har du en del erfarenhet kring kåtan?

//Pelle i Boden
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.