Tältkåta

ÄNTLIGEN!!

Nu har jag äntligen fått hem min kåta! Det blev efter många turer en Moskoselkåta Varrie 7b/p + tillhörande golv. Har nu en vecka kvar innan jag går på semester (mentalt sett är jag redan ute och tältar :) ) och ser då inte jobbet på 6 veckor utan har då som avsikt att leva "kåtaliv" så mycket som möjligt (om nu jag får bestämma och familjen inte har andra planer).

Dom två älsta barnen har redan tjatat om att få sova ute. Så möjligheten finns att det blir många nätter i det fria tillsammans med dom.

Ha det gott!!

Jocke
 
Välkommen i klubben!

Jag såg i din profil att du var vildmarkskock, så jag tar även tillfället i akt att gratulera dina barn som under sommaren får både natur- och matupplevelser. :)

Ska bli kul att höra vad du tycker efter att ha testat kåtan ett tag. Ha det gott ute i busken!

Hälsningar Punkarn
 
Danke schön!

Tack så mycket,,jo jag ska göra så gott jag kan.
Deras favorit för tillfället är Baconpannkaka.

Vi tar med pannkakssmeten i pet-flaska och steker i vildmarkspannan tillsammans med strimlad bacon och äter med lingonsylt och sedan intar vi ryggläge på filten i gräset en stund.

Har ni andra några utflyktsplaner i sommar? Och isåfall vart bär det av?

Ha det gott

"Campfire"
 
Även jag har blivit med kåta

Har i dagarna fått hem vår nyinköpta Helsport Varanger Lavvu. Köpet har inspirerats av er här på forumet och efter att ha provat en liknande kåta under en Mc-tur till Nordkap härom helgen, så slog vi till.

Att valet föll på Helsport berodde först och främst på den lösning med ventilation (tilluft) som den har. Även priset bidrog naturligtvis.

Ser med spänning fram emot kommande semesterturer på MC med kåtan i packningen. Den ska nu i första hand testas under en 2-veckors period runt omkring i Norden. Funderar skarpt på att även ta den med till fjälls till vintern.
 
Kåta för en - max två.

Hej kåtavänner!
Jag funderar på att skaffa mig en kåta i stället för mitt Hillebergare. Jag är för det mesta ensam men ibland får jag med mig frugan.
Ryms två personer med packningen under tak i Venors minsting (1- 3 personer)? Går det att elda i ett så litet tält om man väljer lättviktsmaterialet?
Det är svårt att föreställa sig hur stor del av ytan som är användbar eftersom det är lågt i tak i periferin.
Tacksam för svar
Kjell
 
Semester!

Sista rycket innan 6 veckors frihet! Går av sista passet kl 07.45 måndagmorgon 18/7 och sen kommer jag att leva i min kåta tills verkligheten och allvaret kommer ikapp nån gång i början på september. Ska introducera lilla Maja 14 månader i tältlivet med övriga familjen, utforska nya paddelvatten, fiska med sönerna och givetvis äta och dricka gott och sen när stämningen kräver det, röka en riktigt god cigarr.

Ha en fortsatt skön sommar, och bo i era kåtor!!

Vore kul med en kåtaträff....

Sommarhälsningar/ Jocke m fam :)
 
Nu har jag färdigtestat myggskyddet som gör att ventilmössan kan hållas vidöppen även i myggläge. Kardborre limmat runt om högst upp på kåtan, under ventilmössan. Maken till kardborren sydd på en cirkel av myggnät. Radien i myggnätet uppklippt och förslutningsbar med kardborre så mittstången kan kringgås. Fungerade ypperligt, enkelt, snabbt att få upp och ta ner, lätt och tätt:

cpic42e91d5a6f23b.jpg


Raskesven
 
Raskesven; sa:
Nu har jag färdigtestat myggskyddet som gör att ventilmössan kan hållas vidöppen även i myggläge. Kardborre limmat runt om högst upp på kåtan, under ventilmössan. Maken till kardborren sydd på en cirkel av myggnät. Radien i myggnätet uppklippt och förslutningsbar med kardborre så mittstången kan kringgås. Fungerade ypperligt, enkelt, snabbt att få upp och ta ner, lätt och tätt:

Raskesven

Ser mycket fint ut. Har du några nya speciallösningar för att täta mot mygg och myror etc som smiter in mellan botten och kåtans vägg?

Läste ditt inlägg i http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25703&pagenumber=2 2004-04-25 om ytterligare hålband. Hur långt upp har du satt dem? Har du gjort något ytterligare?

Funderar själv på en förslutning med kardborreband.

Thure
 
thureb; sa:
Raskesven; sa:
Nu har jag färdigtestat myggskyddet som gör att ventilmössan kan hållas vidöppen även i myggläge. Kardborre limmat runt om högst upp på kåtan, under ventilmössan. Maken till kardborren sydd på en cirkel av myggnät. Radien i myggnätet uppklippt och förslutningsbar med kardborre så mittstången kan kringgås. Fungerade ypperligt, enkelt, snabbt att få upp och ta ner, lätt och tätt:

Raskesven

Ser mycket fint ut. Har du några nya speciallösningar för att täta mot mygg och myror etc som smiter in mellan botten och kåtans vägg?

Läste ditt inlägg i http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25703&pagenumber=2 2004-04-25 om ytterligare hålband. Hur långt upp har du satt dem? Har du gjort något ytterligare?

Funderar själv på en förslutning med kardborreband.

Thure
Hej Thure.

Kryp; att få helt tätt under stormmattan går knappt, om man inte skyfflar sand över dem eller gör något dylikt, eller använder innertält. Tätning inåt, dvs. med stormmattan invikt och tätad med packningen från insidan är dock sämst. Om golvet zippades fast med en dragkedja, eller med kardborre runt om skulle det bli helt tätt. Stor operation dock. Bäst i nuläget, som standard, är om man kan få kåtan helt symmetrisk vid uppsättningen, dvs. samma radie till varje pinne från mittpunkten och samma avstånd mellan varje pinne. Bästa metoden för det tycker jag är snöret som mäter både radie och avstånd mellan markpinnarna, näst bäst metoden är den med t.ex en vaxduk (som nämnts tidigare i tråden)

Med kåtan symmetrisk kan du haka på alla 8 öglor som sitter i hörnen på stormmattorna på Moskoselkåtorna, nedan där markremmmarna sitter, på tältpinnarna och sedan markremmarna ovanpå öglorna på tältpinnarna. Då sträcks stormmattan ut och lägger sig plattare på backen, och det blir mycket tätare när stenar läggs på och det inte är en massa veck på stormmattan. Jag har ingen detaljbild men bilden nedan är tagen från en kulle, och man skönjer i alla fall hur platt och fint stormmattan ligger.

cpic42e91f5475988.jpg


Jag har kommit fram till att i storleksordningen 95 procent av de mygg som tidigare tog sig in i kåtan gjorde det från ovan, genom att krypa uppåt på kåtan, in under stora ventilmössan och sedan droppa ner som små bomber i kåtan. Övriga 5 procent är krypare som letar sig in under stormmattan. Men med stormmattan lite sträckt platt på backen kommer inte många myggor in den vägen.

Golvet knäpper jag fast i de extra hålband jag sytt dit, c.a. 10 cm ovanför de ursprungliga. Att få upp det från marken hjälper till i att hindra diverse krypande kryp, dessutom råkar man inte stena fast golvet med stormmattan. Tränger vatten in, eller om frusen kondens tinar på vintern, landar inte släppande droppar som nått sömmen mellan stormmatta och duk på golvet utan i glipan mellan golv och duk.

För en vecka sedan tillbringade jag två dygn i Tarradalen på väg till Kvikkjokk. Ena lägerplatsen var ett myggnäste. Stora ventilmössan var stängd eftersom det kom skurar då och då. På morgonen satt det hundratals myggor innanför ventilmössan, ovanför myggnätet, men i kåtan fanns max tre blodfyllda kräk. De hade krypit in under stormmattan trots att jag gjort det bästa jag kunde med att täta. Finns numera ingen annan väg in. Tre myggor är ju också försumbart. En markant skillnad med myggnätet i toppen av kåtan.

Andra obevingade krypare, som spindlar, myror etc. är svårare att hålla ute. Men även de minskar avsevärt i antal med lite tilltajtad sträckt platt stormmatta. Jag placerade en gång kåtan på en myrstig, vilket jag inte gör om. Kåta med enkelduk blir inte 100 procent insektstät, även om det går att förbättra läget avsevärt, så man får tänka sig för vid val av lägerplats.

Ytterligare hålband till kåtan har jag sytt på både nere vid golvet, så det kommer upp en extra bit som jag nämnde ovan, och till extra stormslingor. Den gången som vinden tog mittstången på min kåta, knäcktes stången i andra skarven nerifrån. Jag stod utanför kåtan, hade stenat markfästena, stormslingor och stormmatta. Jag såg tydligt hur magen på kåtan, några decimeter ovanför de då befintliga stormlinefästena, veks in, precis där kåtan är som bredast utan att vara förankrad i sidled, och jag kunde inte göra mer än vad jag redan gjort. Helt maktlös. Därför sydde jag på extra stormlinefästen 38 cm ovanför de ursprungliga. Ovanför dem smalnar kåtan raskt så vinden inte kan få samma fäste och tryck.

Nedan följer en liten sammanställning över de förbättringar och förstärkningar jag gjort på min Tåpp Jakt 5. Vissa saker har Moskoselkåtan gjort motsvarande förändringar på när det gälle Varrie jämfört med Jakt. Jag tar det uppifrån och ner.

Stora ventilmössan: Min första ventilmössa var för vid. Lät kapa en liten tårtbit och sy in den så den blev tajtare. Nu har jag en ny ventilmössa, anpassad för kaminrör, och den behöver inte tajtas till. Däremot har jag kompletterat de fyra resårlinor som sitter fästa på ventilmössan och som stänger den, med ytterligare fyra resårsnören mittemellan de gamla. Tidigare när det blåste relativt hårt, dvs. runt 12 m/s och mer, slet vinden upp ventilmössan där det inte satt resårsnören och regnet stänkte in. Det hade jag gjort på gamla ventilmössan. Hade hoppats slippa det till den nya, men lärde mig vid ett pass ovan Fierrovágge för 14 dar sedan att det var bara att kompletera den nya ventilmössan också. Har sett att Moskoselkåtan på Varrie kompletterat resårsnörena med snörlås så de kan tajtas till, men jag tycker det är bättre att komplettera med fyra resårsnören till.

Extra stormslingefästen 38 cm ovanför de ursprungliga.

Myggskydd: myggnätet i toppen och en myggdörr som också fästs med kardborre. Moskosel har en myggdörr på Varrie, min täcker dock hela kåtans dörr och inte bara den större delen av dörren som på Varrie.

Extra hålband för golvets knappar, 10 cm ovanför de ursprungliga.

Stålringar på spännremmarna. Ursprungligen fanns bara remöglor. På Varrie finns också stålöglor.

Mittstången. Jag använder numera mittstången till sjuans modell, nedkapad till 230 cm längd. Mycket stabilare än femmans stång.

Utöver ovan har jag kompletterat mittstången med en chuck, en kaffeknekt, och jag använder ett mittkryss utsågat från ugnsplåt i alu. Nästa sak jag ska försöka göra något åt är inluften Det är den stora förbättringen på Varrie jämfört med min Jakt, tycker jag. Men sedan kanske allt är klart (fan tro't:) )

Raskesven
 
Re: Semester!

Lägereld; sa:
....
Ha en fortsatt skön sommar, och bo i era kåtor!!

Vore kul med en kåtaträff....

Sommarhälsningar/ Jocke m fam :)
Instämmer, en kåtaträff vore kul. Kanske under hösten? Börjar ju bli en del folk som använder kåtor nu. Roligt att kunna kolla olika modeller, och olika lösningar.

Det finns förresten alldeles för få recensioner på kåtor i recensionsbanken;)

Raskesven
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.