Tältkåta

Re: Tinde 4

mattiasj; sa:
Hej,

Har slagit upp kåtan en gång till nu och
skärskådat sömmarna och det är inte Hillebergkvalitet... Måste sy om en söm i nederkanten ca 10cm inte imponerande. Tror inte man ska ligga på kalfjället med den...
Har bytt linor, skurit bort remmar som satt under kåtan tre st. Fattar inte vad de var till de möttes i centrum av kåtan, kunde inte börja elda med dem där så det blev kniven. Bytte även tältspiken från stål till alu.
Vikten minskade till 4987gram vilket är 1435gram lättare än när jag startade (6422gram).

Raskesven hur ser den där eldspisen ut isärplockad ?
Skulle vara kul att se hur de har konstruerat den.
Rostfritt ?, godstjocklek ?

/Mattias
Jag såg några remmar på fotot i ditt album och tänkte fråga vad de var till för. Är det dem du skurit bort?

Eldspisen plockas inte isär, den fälls smidigt ihop. Bottendelen består av två halvor som fälls upp och in i spisen längs med långsidorna vid ihoppackning. Då har man en låda utan botten. Därefter viks kortsidorna in som ett dragspel och spisen fälls ihop till en platt tingest som teoretiskt går ner i en djupare benficka. Ett metallspröt högst upp håller formen på spisen när den är uppfälld, och fungerar som kastrullstöd. Två andra metallspröt håller spisens botten stängd och fungerar som stöd att ställa spisen på klabbar eller stenar. Alla metallspröten får plats inne i den ihopfällda spisen.

Det är tunn plåt som rostar ihop direkt om den lämnas ute och står blöt. Men det är ytlig rost som lätt gnids bort. Jag brukar skölja av den och torka av den hemmavid efter vandringar, men inte göra något med den under vandringens gång. Tänkte göra vissa förbättringar med hjälp av en kamrat som har en liten mekanisk verkstad. Men plåten var för tunn för hans grejer så det fick vara. Den är enkel och fungerar bra.

Raskesven
 
Liknande remmar finn s på Hillebergstälten. De är för att man inte skall dra isär bottencirkeln/duken för långt. Dock funkar det inte. I så fall borde det varit åtta stycken.
mvh
ht
 
Jaaa!

Så har jag till slut blivit ägare till en kåta. Först och främst vill jag tacka alla som skrivit om kåtor i denna och i andra trådar -era tips och erfarenheter har varit till mycket stor hjälp! Kiitos, grazie, shukran, takk.

Mitt val föll (efter långvarigt velande) på en Tentipi tåpp varrie 5 b/p, samt ett golv till denna. Eldspis inhandlades på Naturkompaniet i Gävle eftersom Tentipi inte hade dessa kvar i lager. Tydligen hade tillverkningen upphört av någon anledning, och de trodde inte att de skulle inte få in någon ny variant förrän till hösten.

Jag sitter nu här och studsar eftersom jag inte får tillfälle att testa kåtan skarpt förrän om två veckor... Hrmmmpf! Däremot ska den sättas upp ikväll och synas i sömmarna, och samtidigt får jag lite häng på uppsättningen.

See ya out there!
 
Tack, jag får ringa runt och se om det finns på Naturkompaniet i Stockholm, i annat fall kanske de kan skicka den från nån annan butik.
 
Fint att det löste sig.

Ni som kör bil till era baslägerplatser kan ta med en fälg utan däck.

Detta är en fin eldstad.

Lämna den sedan på platsen.

Detta är inte nedskräpning utan det är naturvård.

Jag hade en traktorframfälg som eldstad i en månad när kåtan stod på samma plats.

Lev väl!

Patrik
 
Re: Jaaa!

Punkarn; sa:
Så har jag till slut blivit ägare till en kåta. Först och främst vill jag tacka alla som skrivit om kåtor i denna och i andra trådar -era tips och erfarenheter har varit till mycket stor hjälp! Kiitos, grazie, shukran, takk.

Mitt val föll (efter långvarigt velande) på en Tentipi tåpp varrie 5 b/p, samt ett golv till denna. Eldspis inhandlades på Naturkompaniet i Gävle eftersom Tentipi inte hade dessa kvar i lager. Tydligen hade tillverkningen upphört av någon anledning, och de trodde inte att de skulle inte få in någon ny variant förrän till hösten.

Jag sitter nu här och studsar eftersom jag inte får tillfälle att testa kåtan skarpt förrän om två veckor... Hrmmmpf! Däremot ska den sättas upp ikväll och synas i sömmarna, och samtidigt får jag lite häng på uppsättningen.

See ya out there!
Ett gott val tycker jag;)

En väldigt praktisk grej som du kanske vill skaffa är den lilla mojäng, chuck, som Frisport säljer, som träs på mittstången och används för att hänga upp lykta, kastrull, kaffepanna mm. Kompass, klocka, diodpannlampa ja allt möjligt som kan hängas brukar hamna där:

kaffeknekt.jpg


http://www.frisport.no/?side=EkstraUtstyr&Meny=lavvu

Det finns fyra stålspröt, men vi använder bara ett. Torklinor används för torkning. Mojängens innerdiameter är lite för stor för femmans mittstång, men man behöver bara byta till en längre skruv.

Det ska bli intressant att få reda på lite om förändringarna på Varrie relativt min Jakt när du använt den ett tag. Jag är avundsjuk på inluften i din kåta. Skulle vilja ha den konstruktionen, fast jag undrar om tre stycken behövs. Ska bli intressant att se vad du tycker. Jakt har en inluft, motsatt dörren, och den konstruktionen är idiotisk. Används dock sällan. Blir oftast bra genomdrag med ventilmössa och dörr öppna.

Det är inte ofta jag sett Moskosels b/p-variant på vandringar, utöver min egen. Bara en gång i Sarek och en gång i norra Jämtland tror jag. Känns som en syster när jag ser andra än min:)

Raskesven
 
Har en fråga.

Tilluften, den saknas på min kåta funderar på att
använda skiss från andersj:s webbsida är den bra, var placerar man, hur många, myggnät ?

---
Det blir nog att elda lite i spisen ikväll för att se om den specar, det blir nog utmärkt att ha med den då man vill köra "stealth camping" och inte grisa ner, torde väl bara bli lite aska under.
---




[Ändrat av mattiasj 2005-05-19 kl 16:07]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.