Som thureb skriver är det inte vanligt med öar som enbart består av berghällar, om man nu inte rör sig endast i ytterskärgården. Om du systematiskt, dvs. som standard kommer att ha lägret på kobbar i ytterskärgården, blir det mycket jobb att jämt säkra kåtans fästen med kilar och sten. Blir stora påfrestningar när vinden suger tag i duken. Men varför inrikta sig på berghällar? Någon gång går väl an. Några få gånger har jag slagit upp kåtan på berg, men undviker helst det. Ska du ut mycket i S:t Anna så finns det ju gott om platser med annat underlag än berg. Behöver inte vara så tjockt marklager att hela markpinnarna går ner, men säg att halva markpinnen går ner, då går det bra att säkra med sten. Liten sten mellan markpinne och markrem, stor sten som framifrån lutas på den lilla stenen. Det är bättre än att tjoffa dit en stor sten direkt på markremmen.
Jag brukar bara avråda folk från att satsa på en kåta under två omständigheter, den ena om man jämt och ständigt ska slå läger långt ut i ytterskärgården och som standard då på kobbar som består av endast berg, den andra om man jämt och ständigt befinner sig ovan vegetationsgränsen med bara sten som underlag. En stor vits med kåtan är ju dessutom eldning.
Om du nu skaffar en kåta och det händer att du slår dig ner på berg; angående eldning på berghällar (hej peter1959) får jag väl ta till en av mina käpphästar; stensätt marken så den skyddas och rigga en eldspis som Moskosels (Tentipis)på stensättningen. Oavsett underlag är stensättning bra. Både skyddar backen och får en bättre brinnade eld som syresätts bra.
Raskesven