Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej, ska ut på min första fjällvandring i jämtlandsfjällen nu i sommar och skulle vilja ha lite hjälp att hitta ett tält.
Gärna ett större 1 manna eller ett 2 manna som inte är överdrivet stort eller väger för mycket.
Har en budget på 2500-3000:-
Undervärdera inte begagnademarknaden, det finns många bra tält som går runt till realistiska pengar.
En yngre bekant åkte till 15 återbruk och fann hela grundfjällutrustningen för under 1000lappen.
go tur
Det är nog samma längd som på Compact light 3 (pga samma längd på stångsektionerna), men betydligt kompaktare i diameter pga bara två stänger och ingen GT absid. Compact light 3 är ca 35 cm i längd (stångsektionerna är 30cm) och kring 25cm i diameter, så gissningsvis samma längd och drygt 15cm i diameter for Compact light 2 (Bergans Compact light tält brukar levereras i ett kompressionsfodral som medger viss komprimering av diametern).
Kolla med TROY GARNER här på Utsidan, tror han har ett Compact light 2 och kan hjälpa dig med exakta mått.
UTAN TVEKAN BERGANS 2 manna!(light) 3500:-.
Vill du komma ner i pris ännu mer så kolla på Ferrinos light tents. lite dragiga men fullt dugliga och pallar regntrycket ganska bra till priset Har själv ett Ferrino light tent 2 1500:- och är mycket nöjd.
Måste slå ett slag för MSR. De ligger helt utanför din prisbild i vårt land men jag har tidigare handlat från funktionelles.de med goda erfarenheter och de har fantastiska priser på just MSR.
Hubba NX, perfekt om du är ensam, 1.12 kg. 314 euro.
Nook, palats ensam, funkar för två, 1.56kg. 279 euro.
Hubba Hubba HP, lyxigt för två, 1.56kg. 329 euro.
Ser ingen anledning att kånka runt på det extra kilo som bergans väger, även om det säkert är ett fint tält.
Finns massa info på youtube om dessa alternativ. Jag stod mellan dessa val med samma budget och slog till på Hilleberg Anjan istället bara för att addnature råkade dyka upp med sin 3 för 2 kampanj.
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
5 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer