Tältet luktar illa

Hej,

Mitt tält är två år gammalt och yttertältet luktar illa. Jag tror det har legat fuktigt för länge. Jag har tvättat det i varmt vatten och såpa men det hjälper inte. Vad kan man göra?

Mögel

Du måste tvätta tältet upprepade gånger med tvättmedel. Låta det torka helt torrt därimellan och slutligen impregnera om det. Inte ens då är du säker på att du är helt av med lukten. Tyvärr.
Torkning direkt vid hemkomsten förebygger ditt problem!

Guest

Gäst
Tips: Torkning av tält

Man kan sätta öglor eller karbiner i taket på vinden så att man hänger tältet upp-å-ner. Då behövs inga bågar, eftersom gravitationen sköter uppspänningen. Man borstar ur skräpet med borste när tältet torkat.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.