Tältbågar till Fjällräven Pop Out?

Hej !

Jag har ett gammalt Fjällräventält som heter Pop Out och tältbågarna har gjort sitt så jag måste ha nya. Det är ett kupoltält, föregångaren till Sjangeli tror jag. Det är väldigt likt men dom tältbågarna passar inte till mitt gamla tält.
Har varit i kontakt med Fjällräven och dom säger att det finns inga kvar. Vad ska jag göra? tältet är fullt funktionsdugligt. Jag vill ju inte köpa nytt tält bara för att det inte går att få tag i tältbågar.
Är det någon som har tips om vad man kan göra eller om man på något sätt kan göra egna tältbågar?

Peter

bågar

Kanske Fjällräven säljer aluminiumbågar "på lösvikt". Då är det bara att lufsa iväg till butiken och handla så många rörsegment man behöver för att kunna pussla ihop dem till rätt längd. Går det inte jämt upp får man ta och kapa den yttersta rörstumpen så det blir lagom. Med bågfil eller kanske hellre en sån där rörkapare som rörmokare håller sig med så går det fint. Putsa änden med fil/slipduk så att du inte river upp tältets kanaler när du skjuter in dina nya bågar.

Tyvärr är jag rädd att det kostar en miljon om man går till någon lokal återförsäljare (tält"reserv"delar brukar kunna vara hur dyra som helst). Det är väl bara att ringa till Fjällräven och gråta ut om dina bekymmer. Annars har Hilleberg trevliga bågar tycker jag. Två olika dimensioner att välja på. :)

-Hoppas nån kommer med ett billigare alternativ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips