Tälta på vintern.

Hej, skulle behöva tips och råd. Behöver hjälp med vad för utrustning jag behöver utan att behöva dö på kuppen.

Tänkt dra till Norge och jobba och funderar på att tälta tills ja har råd med husvagn. Runt oslo området. Jag är inte en jätte van tältare, tältade 85 dagar i sträck i Tromsö 2010 samtidigt som jag arbetade, regnade 7 av tio veckor. Inte känslig av mig, hyfsad sömn och slippa dö på kuppen.
5000kr i tak.

Tacksam för svar.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Du behöver en snöspade för att skotta tältplatsen och en borste för att borsta bort snön på dina kläder samt ett underlag till ditt fotogenkök. En större gryta med lock för att smälta snö till vatten.
go tur

Har vandringsryggsäck, en bra sovsäck men kedjan är sönder, tror dock inte den är för vinterbruk.
Hade tänkt tälta i naturen, Mat, och duscha på jobbet.

Jag är dålig på uppskatta komforttempen när man lägger en säck i den andra, men om du lägger din "trasiga" innuti en tjockare kanske det räcker som lagning att tråckla igen dragkjedjan och sätta dit en par tre knappar sista halvan. Alpkit har riktigt prisvärda dunsäckar .

Ska du ha tältet på samma ställe i naturen kan du "bädda" med granris (kanske) och på så sätt få lite markisolering. Annars fungerar det bra/ok att sova på två lite tjockare cellplast-liggunderlag, fast det är kanske segt i längden. En sån här syn/downmat är sjukt skön och varm men rätt kostsam.

Kanske behöver du inte nåt värsting-tält om du ska tälta i skogen där det förhoppningsvis blåser mindre än kalfjäll. Northstar har några rätt prisvärda tror jag.

Saker tar ju rätt mkt plats på vintern så ett lite större tält är nog inte helt fel. Har du tänkt lämna det uppslaget eller packa ihop det varje morgon? En sak som man lätt glömmer är att det blir mörkt :) Även där har alpkit funkis lampor till bra priser.

Lycka till

Glöm inte att fråga markägaren om lov att stanna så länge...

En presenning som du kan spänna upp över tältet, bra om det snöar eller regnar...

Mvh troswe

Hej, skulle behöva tips och råd. Behöver hjälp med vad för utrustning jag behöver utan att behöva dö på kuppen.

Tänkt dra till Norge och jobba och funderar på att tälta tills ja har råd med husvagn. Runt oslo området. Jag är inte en jätte van tältare, tältade 85 dagar i sträck i Tromsö 2010 samtidigt som jag arbetade, regnade 7 av tio veckor. Inte känslig av mig, hyfsad sömn och slippa dö på kuppen.
5000kr i tak.

Tacksam för svar.

Om du har tälta 85 dagar i sträck,det får ju inte ens dom flesta vadrarna ihop på 5år så borde du ha hyfsad erfarenhet av det och koll vad du kan tänka dig behöva för utrustning..

Men få tips på bra utrustning som funkar är ju aldrig fel..

En tältkåta kanske. Det kan man få för ett par tusenlappar. Ståhöjd och rätt gott om plats.

Vanliga cellplastunderlag plus en uppblåsbar madrass ex. Intersport är varm och bekvämt.

/Roy

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips