Tälta på vintern.

Hej, skulle behöva tips och råd. Behöver hjälp med vad för utrustning jag behöver utan att behöva dö på kuppen.

Tänkt dra till Norge och jobba och funderar på att tälta tills ja har råd med husvagn. Runt oslo området. Jag är inte en jätte van tältare, tältade 85 dagar i sträck i Tromsö 2010 samtidigt som jag arbetade, regnade 7 av tio veckor. Inte känslig av mig, hyfsad sömn och slippa dö på kuppen.
5000kr i tak.

Tacksam för svar.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Du behöver en snöspade för att skotta tältplatsen och en borste för att borsta bort snön på dina kläder samt ett underlag till ditt fotogenkök. En större gryta med lock för att smälta snö till vatten.
go tur
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Har vandringsryggsäck, en bra sovsäck men kedjan är sönder, tror dock inte den är för vinterbruk.
Hade tänkt tälta i naturen, Mat, och duscha på jobbet.

Jag är dålig på uppskatta komforttempen när man lägger en säck i den andra, men om du lägger din "trasiga" innuti en tjockare kanske det räcker som lagning att tråckla igen dragkjedjan och sätta dit en par tre knappar sista halvan. Alpkit har riktigt prisvärda dunsäckar .

Ska du ha tältet på samma ställe i naturen kan du "bädda" med granris (kanske) och på så sätt få lite markisolering. Annars fungerar det bra/ok att sova på två lite tjockare cellplast-liggunderlag, fast det är kanske segt i längden. En sån här syn/downmat är sjukt skön och varm men rätt kostsam.

Kanske behöver du inte nåt värsting-tält om du ska tälta i skogen där det förhoppningsvis blåser mindre än kalfjäll. Northstar har några rätt prisvärda tror jag.

Saker tar ju rätt mkt plats på vintern så ett lite större tält är nog inte helt fel. Har du tänkt lämna det uppslaget eller packa ihop det varje morgon? En sak som man lätt glömmer är att det blir mörkt :) Även där har alpkit funkis lampor till bra priser.

Lycka till
 

29351

Avslutat
Glöm inte att fråga markägaren om lov att stanna så länge...

En presenning som du kan spänna upp över tältet, bra om det snöar eller regnar...


Mvh troswe
 
Hej, skulle behöva tips och råd. Behöver hjälp med vad för utrustning jag behöver utan att behöva dö på kuppen.

Tänkt dra till Norge och jobba och funderar på att tälta tills ja har råd med husvagn. Runt oslo området. Jag är inte en jätte van tältare, tältade 85 dagar i sträck i Tromsö 2010 samtidigt som jag arbetade, regnade 7 av tio veckor. Inte känslig av mig, hyfsad sömn och slippa dö på kuppen.
5000kr i tak.

Tacksam för svar.


Om du har tälta 85 dagar i sträck,det får ju inte ens dom flesta vadrarna ihop på 5år så borde du ha hyfsad erfarenhet av det och koll vad du kan tänka dig behöva för utrustning..

Men få tips på bra utrustning som funkar är ju aldrig fel..
 
En tältkåta kanske. Det kan man få för ett par tusenlappar. Ståhöjd och rätt gott om plats.

Vanliga cellplastunderlag plus en uppblåsbar madrass ex. Intersport är varm och bekvämt.

/Roy
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.