Tälta på toppen av keb på vintern?

Vid toppstugan - massor. På toppen - få, beroende på att om det blir riktigt jävligt väder då blåser du ned för ca400m stup.

Du har inte varit upp va?

Jag vet att folk har blåst fast över natten på nordtoppen, men det är nog det närmaste man kommer. Den är ju också en stentopp som man kan sitta på.

Det är väl en gränspuck om du över huvudtaget får plats med tältet. Ingen stor yta direkt. Kamikazeprojekt om du frågar mig.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Hörni, vad sägs om att vara lite snälla nu? ;)

Kebnekaises topp är en ganska liten plattform på toppen av en liten snöpyramid. Vill du tälta så lämpar sig nog det stora och ganska platta området precis nedanför toppen bättre.

//cake

Jag tror att de flesa kommentatorer höär tyckte nog att TS kanske skulle ha kollat lite fakta först, men visst, vi ska ge fakta, och det har han fått. på ettt ironikst sätt från ett antal.

här är en bild på den tänkta tältplatsen.
Keb_sydtopp_3.JPG

Går gör det väl men är väl ingen njutning att tälta där :) Skulle nog rekomendera att säkra dig där uppe för att slippa problemet med att vakna när du faller ner därifrån.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips