Tälta på Mt Blanc??

Vi är 3 st som ska uppför Mt Blanc i augusti, är det någon som har erfarenhet av detta, är det tillåtet att tälta? hur högt är lagom att tillbringa sista natten innan toppen och hur kallt är det?

En annan sak jag funderar över är utrustningen, vad för slags klätterutrustning behövs för att ta normalleden, finns det några alternartiva rutter med färre besökare och i så fall, vilken typ av utrustning behövs då?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Lite ringrostig info...

Jag var uppe på Mt Blanc för ca 10 år sedan längs normalvägen. Då tar man tåg, bergbana upp så högt man kan. Kommer inte ihåg vad stationen heter (inte Aguille de midi iallafall). Sen gick man upp till en refuge där man kunde tälta. Tror inte vi betalade något för det. Finns även sovsalar där men det kan nog vara tokfullt...
Det finns ju ett "Maison de montagne" i Chamonix som har special info för klättrare. Det var dit vi gick för att fråga hur man skulle göra. Vi var nere i Frankrike för att sportklättra så vi hade ingen utrustning för en alpin bestigning. Det var därför vi gick normalvägen. Utrustningen hyrde vi. Mitt råd är: Åk dit och gå upp. Krångla inte till det...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips