Tälta på kebnetoppen?

Som du ser får du svar av folk som enbart ser risker och det negativa i allt. Självklart tältar du på toppen. Det jobbigaste blir antagligen att ta upp utrustningen men också sova, underlaget är rätt stenigt. Dock är det väl snö högt upp så du kanske ändå får det mysigt.

Väderprognosen tar du ju innan du går, det är inte direkt så att det går från 0ms till 45ms på en tusendel.

Att vända gör man även på Everest, att använda toppstugan som nödbivack är en bra idé.

De flesta bättre tält klarar det där utan problem.

Låter enligt mig som ett jätteroligt äventyr, har du seglat är du säkert också planerad och riskmedveten och kan då göra en bra analys.

Lycka till å posta gärna bilder.
 
Om du har inte så mycket erfarenhet lita på vad folk här säger.

Såklart är det möjligt att tälta där uppe, men att man kan göra nånting betyder inte att man skulle göra det.
Du sa att du hittade ingen information om tältning på toppen- om ingen gör det finns det väl en anledning för det?!

Att ha en 'basecamp' och gå på topptur är det som är logisk att göra.

Bära upp all din utrustning till toppen, sova på stenblocksterräng helt utsatt för vädret och har inget vatten (eller bära upp allt vatten) - varför?

Vem är du att ifrågasätta varför? Tämligen enkelt, för att han antagligen ser en utmaning i det.
 
Håller med föregående inlägg. Det är dock bra att folk tydligt visar vilka risker som finns, men det går absolut att genomföra.

Ingen kan lova något väder, men sommaren är statistiskt sett den lugnaste tiden med tanke på vind och temperatur.

De som fått stora problem med väderomslag och längre tid i tex. toppstugornna har i vissa fall gått sent på hösten och även bara haft dagstursutrustning. Detta gör att en längre vistelse(1-3dygn) i tex. toppstuga blir livsfarlig pga. vattenbrist och köld.

Du kommer ha med dig rubbet. Glöm inte kompass så att du inte valsar iväg åt fel håll i ev. dimma.

Det finns de som tältat i närheten av Kaskasatjåkkas topp och på Buchttoppen, vilket är fullt jämförbart med Kebnekaises topp-platå.

Lycka till :) - och glöm inte att träna lite ben, för det kommer kännas segt att ta med 10-20kg till toppen längs västra leden.
 
Och vatten finns vid toppen om det är varmt nog så att det smälter av temperaturen, annars får du smälta själv. I den s.k. Bär en flaska eller två från den s.k. Kaffedalen, det borde räcka.
 
Kommande vecka är vädervarsel - 2 till-4 på sydtopp. Vindar mellan 5 och 11ms. Självklart kan det dra till. Men jag tror inte vi skall försöka jämföra sydtoppen som något eget vädersystem..
 
Som du ser får du svar av folk som enbart ser risker och det negativa i allt.

Är det så konstigt med tanke på frågeställningen?

[...]eller om det är för stenigt, blåsigt eller dumt att göra av någon annan anledning?

Och nedanstående citat hissar i alla fall för mig en del varningsflaggor...

[...]eftersom jag inte tältat speciellt mycket tidigare.
 
Är det så konstigt med tanke på frågeställningen?



Och nedanstående citat hissar i alla fall för mig en del varningsflaggor...



Varningsflaggor? Han vill slå upp tältet runt sydtoppen, det är ingen arktisk expedition vi snackar om. Sluta förstora allt och problematisera, det går att bemöta en fråga på ett motiverande och positivt sätt. Jag ser inga problem alls med just detta. Som sagt, prognoser går att se, folk rör sig i området dygnet runt. Nästan skrattretande hur man går i kaosläge.

Jag sov ute på Keb i mars i - 30 med två sommarsovsäckar och tält. Skulle jag nämnt det här skulle nog fonus ringt omgående.
 
För min del var det en fråga, jag pekade på en del fakta, sen får han göra vad han vill. Jag skulle tänka en gång till, men det är jag.

Att fråga, få fakta, sen göra ett val, det är styrkan i ett forum
 
För min del var det en fråga, jag pekade på en del fakta, sen får han göra vad han vill. Jag skulle tänka en gång till, men det är jag.

Att fråga, få fakta, sen göra ett val, det är styrkan i ett forum

Håller helt med, därför är det viktigt att hålla sig till just fakta, och kanske mindre subjektivt tyckande. Väder beskrivs närmast som en tornado. Det pratas kanske inte om tillvägagångssätt, förslag och positivt pushade. Inte direkt första gången det händer, och det är rätt tröttsamt att se.
 
Som du ser får du svar av folk som enbart ser risker och det negativa i allt. Självklart tältar du på toppen. Det jobbigaste blir antagligen att ta upp utrustningen men också sova, underlaget är rätt stenigt. Dock är det väl snö högt upp så du kanske ändå får det mysigt.

Väderprognosen tar du ju innan du går, det är inte direkt så att det går från 0ms till 45ms på en tusendel.

Att vända gör man även på Everest, att använda toppstugan som nödbivack är en bra idé.

De flesta bättre tält klarar det där utan problem.

Låter enligt mig som ett jätteroligt äventyr, har du seglat är du säkert också planerad och riskmedveten och kan då göra en bra analys.

Lycka till å posta gärna bilder.

Härligt! Lite friska puckar i stället för problemfokusering och dryg attityd. Mer sånt på forumet!! :)
 
Tackar så mycket för alla bra svar!
Bra att få åsikter från lite olika infallsvinklar ;)
Jag får helt enkelt se hur jag gör och bedömer situationen på plats, men jag tror inte heller att det är så pass farligt som en del nämnt om man bara använder sunt förnuft.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Ralphandersson Tälta på toppen av Nuolja/Njullá Fjällvandring 5
Canutus_96 Tälta på Moskenesøya Fjällvandring 0
jooose Tälta på snö sommartid? Fjällvandring 5
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
BjörnGBG Tälta på toppen av Storsnasen Fjällvandring 4
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
Niak65 Tälta på Ahkka? Fjällvandring 9
afuecker Tälta på is Fjällvandring 12
niklas104 Tälta runt på kebne Fjällvandring 4
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
MimmiD Tälta på Lofoten? Fjällvandring 3
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
rogga2 Lunndörrsfjällen - Finnångeltjärnarna, tälta? Fjällvandring 2
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
bombuspolaris Tälta i närheten av Abisko? Fjällvandring 2
labbman Japanska alperna - tälta? Fjällvandring 8
MikaelHassel Tälta under det mörka halvåret?? Fjällvandring 18
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
rödräven Lofoten - tälta? Fjällvandring 3
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
tobiasdr Tälta "inom" Ahkkamassivet? Fjällvandring 5
tomhylsan Tälta när det blåser Fjällvandring 12
Wolf25 Tälta i Måndalen Fjällvandring 2
Pwe Tälta i Tronndalen? Fjällvandring 5
Akaren Tälta vid Kittelsjön, Kebnekaise Fjällvandring 11
alpros vandra/tälta i stockholms område Fjällvandring 17
Lisa A Tälta i kläppen Fjällvandring 5
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
kikkit Var får man tälta?... + andra nybörjarfrågor! Fjällvandring 21
pergit Tälta i Kaffedalen? Fjällvandring 5
henrich Tälta vid Låktatjåkka? Fjällvandring 5
davnie Vandring i Norge, tälta Fjällvandring 3
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
donpedro tälta i snön Fjällvandring 1
pal2 Tälta i Koupervagge? Fjällvandring 12
vuogga Inte tälta i Abisko?! Fjällvandring 23
Vålnaden Tälta & vandra i jotunheim? Fjällvandring 4
b1ff tälta nära storsvuku? Fjällvandring 2
walkerboh Tälta i Norge Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.