Tälta när det blåser

Jag var i Sarek och vandrade i början av augusti. Jag hade tur och lyckades pricka in några dagar utan regn, men däremot blåste det en hel del.

Vilka tumregler gäller för tältning i blåst? Exvis, hur ska tältet riktas?

Hur hård blåst klarar ett tält, exvis ett Hilleberg Nallo 2 GT?

Vad gör man om man befinner sig i fjällen, långt från stugor och fjällstationer, och det blir ordentligt oväder?
 
Min fjällerfarne kamrat brukar vid högfjällstältning dumpa tunga stenar längs duken och armera pinnarnas fastsättning med dito.

Ett uttalat fjäll/alpintält torde tåla rejält höga vindstyrkor och helt brutal töjning av stagen. Tillverkarna skulle ju riskera ett dåligt rykte annars. År 2006 låg jag ett par nätter strax ovanför Kuopervagge norr om kebnekaise, det blåste så hårt att stagen på ett Berguven Tunnel-4 böjde sig så mycket att tältets takhöjd blev halv, kanske t.o.m. mer än så. Det var en pärs men därefter gick vi till Tarfala i solsken...
 
Ingen egen erfarenhet av hård blåst, men har läst en hel del i andra trådar här på utsidan.

Sätter du upp tältet ordentligt (d.v.s. rätt) klarar det otroligt mycket, om inte vinden vänder sig nittio grader.
Duken går sällan sönder, det är bågarna som knäcks då de pressas ner i ansiktet på dig =)
( Ja en knäckt pinne kan säkert peta hål i duken så att den rivs upp. )
Dyrare tält brukar ha plats i bågkanalerna för dubbla pinnar.

Det ska framgå i instruktionerna vilken sida som skall riktas mot vinden. Mitt fjällräven skall ha fotändan mot vinden, och det har också dubbla stormlinor åt det hållet. Nackdelen är att duken pressas mot fötterna vid blåst.

Sen ska ju tältet vara spänt. Saker som fladdrar håller sämre. Om tältet inte går ända ner till marken kan det, vid supervindar, vara smart att bygga någon slags mur som bromsar vinden längs marken.
Se till att stormlinorna sitter ordentligt. Släpper dessa börjar det fladdra och det är inte bra. Säkra även dörren med ögglorna som är avsedda för detta. Om dragkedjan blåser upp kan man få en mysig ballong.
Läste även i en annan tråd att vissa tunneltält med dörren på kortsidan rekommenderas ha dörren mot vinden. Rent spontant känns detta olämpligt om det blåser riktigt hårt. Öppnar man dörren lär tältet landa x antal mil bort.

Vissa förespråkar att lägga sten direkt på duken. Jag har aldrig prövat detta, men det känns väldigt fel. Är duken rätt spänd belastas den jämt och på ett sådant sätt att den får maximal styrka. Det är konstruerat så. Att lägga stenar som stör detta, och kanske även är vassa, kan inte vara bra.

För att sammanfatta det jag lärt mig.
Givet att det är ett bra tält (icke 150kr på ÖB) som är rätt och ordentligt uppsatt klarar tältet otroligt mycket. Det håller mer än vad du själv tror, och kan du sova är det ingen fara. Börjar vi prata stormstyrkor (då går det tydligen inte att sova) verkar ett tips vara att hålla i pinnarna så att dessa inte pressas ner så långt att de går av.
 
Jag befann mig också i Sarek andra veckan i augusti och spenderade ett antal kvällar och nätter i betydande vind, ofta i kombination med regn eller t.o.m. snö. Kände mig trygg hela tiden i mitt Fjällräventält.

Tunneltält skall som sagt sättas upp parallellt med vinden. Se till att markpinnarna förs ned med ordentlig (~45°) vinkel och att de verkligen trampas ned i marken. Sedan är stormlinor A och O -- det är inte för inte de heter som de gör. Ett korrekt uppsatt fjälltält flyttar sig inte i första, andra eller ens tredje taget, men det kan låta och fladdra rejält. Hilleberg testar sina tält i vindtunnel och så länge allt är rätt utfört klarar de enligt Bo Hilleberg själv 25-30 m/s.

Vad gäller stenar brukar jag lägga några rejäla klumpar på stormlinornas pinnar och om det är väldigt kraftig vind även på duken längst ned vid fotändans hörn. Där, vid markpinnarnas ögelfästen, är den ordentligt förstärkt och håller för detta, men jag skulle aldrig placera något direkt på själva polyesterduken.
 
På tält med stormmattor brukar man nöja sig med snö på stormmattorna.
Min vän cirkusdirektören brukar sätta spetten normalt på 1/3 djup men är det vind på gång blir det 1/2vägs. Det är klart att hans tält är större och högre. 4 mastat.
Enda tältet som blåst från mig och inte bärgats var på hösten och det ändrade planerna en del.
På bomullstiden fegade vi och tältade intill videt, i låglinjer och bakom stora stenar, håller man sig undan vinden brukar sömnen vinna på det. I brist på stora stenar kan man bygga mur av mindre.
 
Så här gör jag

Rikta tältet i längsled mot vinden. Med fördel kan absiden gå mot vinden så slipper duken fotändan tryckas in. Lägg sten på pinnarns huvud. Brukar ta med några bredare V-pinnar som sättes mot vinden. Att lägga sten på duken är ett bra sätt att förstöra den.

/Örjan
 
Hillebergs demonstration av tältuppsättande i hård vind på fairenough vad intressant. De/Han använde ett Nammatj 2 vill jag minnas.

Fotändan från vinden, precis som det skrivits ovan, för att inte yttertältet skall tryckas mot innertältet.

Innertältet bör vara ihopkopplat med yttertält om det är riktigt hård vind. Innertältets stabilisering av hela tältet är betydande.

Stormlinor, självklart.

Om jag minns rätt så är även tumregeln för tunneltält (obs tänk på det där om forändan ovan) att den "branta" kortsidan ska stå mot vinden. (det var något med aerodynamiken/strömningslinjer vill jag minnas).

Absiden lite grand mot vinden gör att yttertältet "blåses upp" och man får god ventilation.

Själv tillbringande jag en hel del i tältet i Sarek första 1,5 veckorna i Augusti och fick också känna på hård vind, regn och snö. Riktigt imponerad av vindtåligheten i Laser Competition kan jag säga. Stormlinorna hade inte slackat en mm under en natt av hårda vindar.

Mvh
Peter P.
 
Jag var i Sarek första hälften av augusti och hade ibland litet blåsväder. Inte hård vind men byig. I byarna var den nog ibland nära hård men mestadels frisk.
Jag instämmer i vad Peter skriver. Jag sätter nog i regel upp mitt Nallo med absiden mot vinden. Ingen regel utan undantag dock. Ibland kan marken luta litet och då kan det avgöra hur tältet sätts upp. Ibland kan, i alla fall för mig, utsikten avgöra hur tältet sätts upp.
Hur Hilleberg rekommenderar att deras tält sätts upp framgår av deras instruktioner.
För Nallo säger de att det är lämpligt att sätta absiden mot vinden. Det kan även vara lämpligt att sätta fast innertältets fotända med separata markpinnar. Det gör faktiskt att i regel så ökar man avståndet mellan ytter- och innertält. Jag fäster i princip alltid innertältets fotända med två spik efter att först ha lossat det från yttertältet.
Har fungerat bra hittills.
Länk till Hillebergs uppsättningsinstruktion för Nallo : http://www.hilleberg.se/sites/default/files/usersmanuals/Hilleberg Nallo_user manual.pdf

/ Bertil
 
En annan sak att fundera på kan vara läget för tältplatsen. Vädrerförhållandena i våra fjäll är ofta mycket lokala. Vid riktigt kraftiga vindar kan t.ex vindsidan (!) av ett fjäll vara ett bättre val. Fallvinds effekter kan uppstå på läsidan. Vinden får "exta skjuts" ner för lä sidan ( likaså under en glaciär). I Tarfaladalen har sådana vindar mätts upp till 80 m/s. Ett av husen vid forskningsstationen slet sig trots att de är kraftigt förankrade med vajrar. Man hittade huset en km ner i dalen.
 
Ett bra tips är att sätta en karbinhake i den ändan av tältet som ska stå mot vinden. Packa tältet så attt karbinhaken är det första du får fram i påsen. Fäst haken i livremmen innan du börjar sätta upp tältet. På det sättet förhindrar du att tältet blåser iväg över fjället när du drar upp det ur påsen! Det samma gäller påsarna. Det är bra att kunna fästa dom i skärpet!
 
Ett bra tips är att sätta en karbinhake i den ändan av tältet som ska stå mot vinden. Packa tältet så attt karbinhaken är det första du får fram i påsen. Fäst haken i livremmen innan du börjar sätta upp tältet. På det sättet förhindrar du att tältet blåser iväg över fjället när du drar upp det ur påsen! Det samma gäller påsarna. Det är bra att kunna fästa dom i skärpet!

Jättebra tips! Jag brukar dock knyta en liten tunn lina i tältet och fästa karbinhaken i ryggsäcken. Dels slipper man rispa tältet med karbinhaken sedan så kan man röra sig lite friare när man inte sitter fast i tältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
Ralphandersson Tälta på toppen av Nuolja/Njullá Fjällvandring 5
Canutus_96 Tälta på Moskenesøya Fjällvandring 0
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
jooose Tälta på snö sommartid? Fjällvandring 5
rogga2 Lunndörrsfjällen - Finnångeltjärnarna, tälta? Fjällvandring 2
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
bombuspolaris Tälta i närheten av Abisko? Fjällvandring 2
labbman Japanska alperna - tälta? Fjällvandring 8
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
MikaelHassel Tälta under det mörka halvåret?? Fjällvandring 18
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
Mullvad Tälta på kebnetoppen? Fjällvandring 23
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
rödräven Lofoten - tälta? Fjällvandring 3
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
tobiasdr Tälta "inom" Ahkkamassivet? Fjällvandring 5
BjörnGBG Tälta på toppen av Storsnasen Fjällvandring 4
Wolf25 Tälta i Måndalen Fjällvandring 2
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
Pwe Tälta i Tronndalen? Fjällvandring 5
Niak65 Tälta på Ahkka? Fjällvandring 9
Akaren Tälta vid Kittelsjön, Kebnekaise Fjällvandring 11
afuecker Tälta på is Fjällvandring 12
alpros vandra/tälta i stockholms område Fjällvandring 17
Lisa A Tälta i kläppen Fjällvandring 5
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
kikkit Var får man tälta?... + andra nybörjarfrågor! Fjällvandring 21
pergit Tälta i Kaffedalen? Fjällvandring 5
niklas104 Tälta runt på kebne Fjällvandring 4
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
henrich Tälta vid Låktatjåkka? Fjällvandring 5
davnie Vandring i Norge, tälta Fjällvandring 3
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
donpedro tälta i snön Fjällvandring 1
pal2 Tälta i Koupervagge? Fjällvandring 12
vuogga Inte tälta i Abisko?! Fjällvandring 23
MimmiD Tälta på Lofoten? Fjällvandring 3
Vålnaden Tälta & vandra i jotunheim? Fjällvandring 4
b1ff tälta nära storsvuku? Fjällvandring 2
walkerboh Tälta i Norge Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.