Tälta med spädbarn?

Jag funderar på att sova i tält med min 2 mån gamla son - är jag galen eller kan någon rekommendera detta?
Temperatur runt nollan, men möjlighet att gå in om det kniper kommer att vara rådande omständigheter. Finns det någon viktig anledning till att jag bör undvika detta?
Har någon tältat med sitt spädbarn och har du iså fall viktiga erfarenheter och "bra att tänka på" att dela med dig av?
Tack på förhand!
 
Det gick hur bra som helst när vi hade en (EN!) liten. Lite knöligt att byta blöja med alla kläder och mamman tyckte det var lite jobbigt att amma sittandes i ett tält (vi hade ett som var ganska lågt i tak). Gott om kläder och filtar, och en strategi för amningen och ev. spyor och andra olyckor så går det nog bra.
 
Hej,
Funkar hur bra som helst, de sover nästan bättre än inne. Vi bar inte mellan platserna så hon fick sova i mjukliften till barnvagnen, det blir ombonat och varmt och man vet var man har dom.

Ren vandringssemester är nog inte att rekommendera, blir för mycket att bära för att det ska vara nöje.
mvh
David
 
En varm och gó åkpåse gör att även en bäbis sover gott i tält. En så liten behöver ju ligga ner längre stunder så jag skulle inte rekommendera långa vandringar.
Vi var ute när våra barn var bäbisar och det funkade toppen. Jag tog med en extra filt för amningen ylletröja och ylleinlägg i bh:n för att värma brösten....
 
Passa på innan bäbis blir alltför mobil- Det finns en ålder då man måste valla in dom eftersom dom roterar som propellrar i sömnen. Vi hade t.o.m resesäng inne i tältet ett tag, kräver stort tält.
 
Vi tog en kort tälttur förra sommaren, vår dotter var då 6 månader. Själva tältandet gick bra, men jag fick mjölkstockning av den tunga packningen (remmarna skar in) vilket ledde till feber och allmän sjukdomskänsla. Så tält med spädbarn- kör på, men se till att inte bära för tungt och fel bara. Mjölkstockning är aldrig roligt men framförallt inte när det drar ner intrycket av en annars härlig tur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Kornelia Tälta med nyfödd Allmänt om friluftsliv 13
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Angode Tälta - Utan camping Allmänt om friluftsliv 4
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
Thunder91 Tälta i Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 9
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
Perplex Tälta i björnrik terräng Allmänt om friluftsliv 8
filipjonsson Tälta sydöstra Skåne? Allmänt om friluftsliv 7
Still Alive Tälta i djup snö Allmänt om friluftsliv 4
Fabrikörn Straff för att tälta i naturreservat? Allmänt om friluftsliv 81
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
anders71 Tälta i Lysekil? Allmänt om friluftsliv 1
Nitsson Plocka blåbär och tälta söder om Vättern Allmänt om friluftsliv 7
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
blappobla Tälta nära bilvägar kring Sognefjorden? Allmänt om friluftsliv 5
Awe101 Skogsområden i Skåne för att tälta med eld och dyl Allmänt om friluftsliv 11
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
Escodobe Tälta på Gotland Allmänt om friluftsliv 2
Andersgustav Tälta i åskväder Allmänt om friluftsliv 34
AnteÅ Snorkla o tälta runt Härnösand Allmänt om friluftsliv 0
suzett85 Tälta kring linköping Allmänt om friluftsliv 5
miksjo Tälta på toppen av keb på vintern? Allmänt om friluftsliv 31
jessica hjelmhagen Tälta i Göteborgstrakten Allmänt om friluftsliv 2
miaz tälta i frankrike? Allmänt om friluftsliv 1
Anna86 Tälta på västkusten Allmänt om friluftsliv 4
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...