Tälta med spädbarn?

Jag funderar på att sova i tält med min 2 mån gamla son - är jag galen eller kan någon rekommendera detta?
Temperatur runt nollan, men möjlighet att gå in om det kniper kommer att vara rådande omständigheter. Finns det någon viktig anledning till att jag bör undvika detta?
Har någon tältat med sitt spädbarn och har du iså fall viktiga erfarenheter och "bra att tänka på" att dela med dig av?
Tack på förhand!

Det gick hur bra som helst när vi hade en (EN!) liten. Lite knöligt att byta blöja med alla kläder och mamman tyckte det var lite jobbigt att amma sittandes i ett tält (vi hade ett som var ganska lågt i tak). Gott om kläder och filtar, och en strategi för amningen och ev. spyor och andra olyckor så går det nog bra.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej,
Funkar hur bra som helst, de sover nästan bättre än inne. Vi bar inte mellan platserna så hon fick sova i mjukliften till barnvagnen, det blir ombonat och varmt och man vet var man har dom.

Ren vandringssemester är nog inte att rekommendera, blir för mycket att bära för att det ska vara nöje.
mvh
David

En varm och gó åkpåse gör att även en bäbis sover gott i tält. En så liten behöver ju ligga ner längre stunder så jag skulle inte rekommendera långa vandringar.
Vi var ute när våra barn var bäbisar och det funkade toppen. Jag tog med en extra filt för amningen ylletröja och ylleinlägg i bh:n för att värma brösten....

Passa på innan bäbis blir alltför mobil- Det finns en ålder då man måste valla in dom eftersom dom roterar som propellrar i sömnen. Vi hade t.o.m resesäng inne i tältet ett tag, kräver stort tält.

Vi tog en kort tälttur förra sommaren, vår dotter var då 6 månader. Själva tältandet gick bra, men jag fick mjölkstockning av den tunga packningen (remmarna skar in) vilket ledde till feber och allmän sjukdomskänsla. Så tält med spädbarn- kör på, men se till att inte bära för tungt och fel bara. Mjölkstockning är aldrig roligt men framförallt inte när det drar ner intrycket av en annars härlig tur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips