Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ?

Hej!

Jag och min sambo har just nu ett Hilleberg anjan 3. Vi delar det med vår schäfertik. Det är ett bra tält på många sätt, och vi har fått ett gäng fina nätter i det, både i hög- och låglandsmiljö. Dock känner vi mer och mer att det är lite trångt för oss.

Problemet är både att det är för trångt för oss alla tre i den breda delen av tältet, då hunden får minimalt med plats och därför lägger sig mot innertältet som då belastas och dras ner mot hennes sida.

Dessutom känner vi att det är ett problem att våra sovsäckar tar emot innertältet i fotänden där det blir ganska lågt. Det resulterar i att sovsäckarna blir fuktiga/blöta.

Av de anledningarna har jag kikat runt lite och fastnat för Tarptents stratospire 2 där vi kan köpa till deras sidecar. På så sätt får vi innertältet för oss själva och hunden får gott om plats i sitt eget lilla utrymme. Fördelarna jag ser är mer utrymme för alla och att vi slipper blöta sovsäckar. Dessutom så får jag för mig att sitthöjden lär vara trevligare i ett ryggåstält.

Nu undrar jag därför om det finns några alternativ till tarptent och deras sidecar. Jag skulle föredra att köpa något som produceras närmre än USA, både ur enonomi- och miljösynpunkt, men även andra amerikanska tält kan vara av intresse om de skulle passa bättre för vårt användningsområde.

Undrar även om någon har erfarenhetet att dela med sig av kring stratospire tillsammans med sidecar.
 
Dessvärre är ju fotändan på Stratospire så pass låg att om ni har tjocka madrasser så kommer sovsäcken ändå att bli blöt - i vart fall blir den det för mig som är 181 cm lång!
 
Okej, tack för informationen! Jag är samma längd som dig, så då lär det ju blir samma problem. Har du hittat något annat tält du tycker fungerar längdmässigt, eller kan det vara så att det helt enkelt är något man får acceptera när man vill bära ett tält på under 2kg som ändå är stort nog för 2 personer med hund, och samtidigt ha ett uppblåsbart liggunderlag? Fördelen jag isåfall ser med Stratospire gentemot Anjan är väl bredden i sida.
 
Okej, tack för informationen! Jag är samma längd som dig, så då lär det ju blir samma problem. Har du hittat något annat tält du tycker fungerar längdmässigt, eller kan det vara så att det helt enkelt är något man får acceptera när man vill bära ett tält på under 2kg som ändå är stort nog för 2 personer med hund, och samtidigt ha ett uppblåsbart liggunderlag? Fördelen jag isåfall ser med Stratospire gentemot Anjan är väl bredden i sida.
Det finns nog inget som slår Stratospire när det gäller vikt kontra rymlighet. Absiderna är suveränt stora. Dessutom är dom ju anpassade för vårt klimat eftersom dom finns med "solid walls". Det viktiga för att slippa blötan är att kortväggarna är så raka som möjligt och där har Big Agnes flera tält som är skapligt formgivna men då har dom ofta små absider och innertält helt i nät. Kanske någon annan som ser det här har något bra förslag!
 
Har ett TT Stratospire 2. Är supernöjd! Använder en relativt tjock madrass på 7 cm men är bara 175 så upplever inte riktigt de problemen som beskrivs längre upp. Är även ett relativt stort mellanrum mellan yttertältet och innertältet så har hitills inte upplevt några blöta innerväggar ... även efter en blöt vecka i Sarek.

Bor du i närheten av Växjö så får du gärna sätta upp vårt för att få en känsla av storleken!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Matthias87 Tälta i Island - håller vårat North Face Rock 3-tält? Bo och sova 15
simon_a85 Tälta med familjen i två småtält? Bo och sova 19
SiriS Cykla och tälta i Uppland Bo och sova 4
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
fotografiskt Tälta med sonen - billigt och bra tält Bo och sova 12
Boomstick Tälta i Norge Bo och sova 5
Kodiaken Tälta fritt på Öland Bo och sova 0
Dx2 Tälta på Öland Bo och sova 8
Jonathan82 Tälta på vintern. Bo och sova 12
Hurricane Johannes Tälta i Januari Bo och sova 12
Hampe88 allemansrätt/tälta i europa Bo och sova 21
concorde Tälta i park? Bo och sova 6
MadIce Tälta utan snö på vintern.. Bo och sova 4
dask Tälta på hårda underlag Bo och sova 5
brigas tälta i busväder med Nallo-tält Bo och sova 7
Jocka Tälta i Norge? Bo och sova 5
Tranan Vad kostar det att tälta.... Bo och sova 8
emma77 Tälta för första gången Bo och sova 8
CrossM Tälta i åskväder? Bo och sova 27
oeriksson Tälta i blockterräng? Bo och sova 3
Mz Tälta på vintern Bo och sova 1
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
ergu0015 Tält för vandring i Norge 2 pers+hund Bo och sova 2
Kimkim Blöt hund i tältet Bo och sova 7
vexing Multibed för hund Bo och sova 0
Tollan Sovsäck + hund? Bo och sova 20
Clashas Tält med hund Bo och sova 56
FiddeTheRocker Förslag på tält för 1p + hund? Bo och sova 14
wotswe Tält till två personer samt hund Bo och sova 23
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
Sjolidens Sovsäck till hund i kylan? Bo och sova 24
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
roccster Säkra absid för hund Bo och sova 4
Damberg Tält för mig och min hund? Bo och sova 11
mazzej Fiske + Hund + Tält + Matlagning = Vad? Bo och sova 7
F650 kebenekaise med barn och hund Bo och sova 5
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3
ultralight_wannabe Tarptent i svenska fjäll? Bo och sova 34
nuotap Kort film: Tarptent StratoSpire 2 i lättare blåst Bo och sova 5
vago tarptent double rainbow eller hb anjan? Bo och sova 0
BitchingBob Tarptent - Double Rainbow Bo och sova 30
wistrom Tarptent Double Rainbow - tillägg och mod Bo och sova 4
MAW Att täta tältsömmar? (på Tarptent Scarp 1) Bo och sova 2
greenjuice Tarptent Moment Bo och sova 1
andy69 Tarptent Rainbow.. Bo och sova 2
kallefs Extra linor i Tarptent double rainbow? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.