Tälta lyxigare tips

Jag har tältat ett antal gånger och tyckt väldigt mycket om det. När jag har tältat har min utrustning och packning varit väldigt simpel, dels för att det är enklare och dels för att jag är student och lever på en tajt budget. Men nästa tältning skulle jag vilja göra lite lyxigare. Dels för att jag själv hade tyckt att det varit roligt att testa nått nytt, men kanske framförallt för att jag ska ta med mig en person som jag är orolig över vad den kommer tycka om att tälta. Har ni några idéer på vad som hade kunnat göra tältning bekvämare och lite mer lyxigt?

Senast ändrad:
God mat, en ostbricka, lite gott vin, en LED slinga som du kopplar till en powerbank, förhöjer stämningen, en stol,och ett litet bord, så att man slipper ligga och krypa på marken, ett bra liggunderlag, så att man sover skönt, och är utvilad nästa dag

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mat, mat, mat!

Hur länge ska ni vara ute och hur tranporterar ni er? Ska ni gå i veckor blir det hela ju naturligt begränsat. Men åker ni bil eller cyklar kan ni få med er mera. Ska ni bara vara ute en natt kan man faktiskt ha med sig färsk mat. T.ex. djuprfyst kött och en liter fryst mjölk som traporteras i en sån där liten enkel kylväska som rymmer ett 6-pack kommer inte att hinna bli dåligt första dagen.

Mat, mat, mat!

Hur länge ska ni vara ute och hur tranporterar ni er? Ska ni gå i veckor blir det hela ju naturligt begränsat. Men åker ni bil eller cyklar kan ni få med er mera. Ska ni bara vara ute en natt kan man faktiskt ha med sig färsk mat. T.ex. djuprfyst kött och en liter fryst mjölk som traporteras i en sån där liten enkel kylväska som rymmer ett 6-pack kommer inte att hinna bli dåligt första dagen.
Kajak medger också fler tyngre prylar utan nämnvärd extra insats.

Att sitta i en hoppfälbar stol och läsa en bra bok i solnedgången tillför glädje för mej på tälttur. LIkaså god mat och dryck, där får ju var och en välja efter smak.

Inte så mycket relaterat till kostnad, snarare till ökad vikt.

/Patrik

Ja, vikten är väl det jobbiga. Hade det funkat att ha nån sorts kärra om man inte ska gå för långt? Annars hade ju kajak varit bra. Är det lyxigare med ett riktigt varmt täcke och kudde eller blir det för kallt även nu under sommaren? Hade luftmadrass med isolerande liggunderlag under isåfall också funkat eller blir det samma problem då med?

Vad har ni för tält? Den största enskilda lyx-höjning jag själv tycker jag fått till kring mitt i övrigt väldigt minimalistiska tältliv var denna busenkla moddning av min tältdörr så det funkar som ett "verandtak". Där kan jag laga mat, fixa och dona med gott om svängrum och beundra utsikten samtidigt, även om det småregnar (funkar såklart sämre med drivande ösregn :p).

Hur man fixar till det får ju variera med tältdesignen. På mitt lilla tält krävde det hela ett linfäste vid nedre dörrkanten, en tältlina, en tältpinne, samt dubbelanvändning av min vadarstav. "Takhöjden" och tillslutningsgraden regleras med den flexibla stavhöjden, beroende på väder och vind.

Om tältdesignen inte låter sig lånas till något liknande, kan man i stället fixa en ännu generösare veranda med en separat liten tarp eller lättviktspresenning. Inte mycket extravikt att bära på, men dramatisk lyxigare bo.
Tältveranda.jpg

Om ni inte ska vandra spelar utrustningens vikt mindre roll. Isf skulle jag tagit med den kudden respektive person sover med hemma. Annars, sov nåra nätter med tältningskudden hemma så ni vänjer er. Att inte frysa är viktigt - underställ och regnjacka. Lyxigt är olika för olika personer. T ex sova i vindskydd med grillning är fett najs (inte korv med bröd), och då är myggnät en lyx. Oxå att förbli torr, och då är en tarp, plus myggnät, lyxigt att ha utanför tältet - då behöver man inte trängas med utrustning eller huka sig onödigt mycket.

Den här personen, som du skall ta med dig på en campingtur, är det en flicka eller en kill kompis, jag tänkte har den här person aldrig varit iväg på något liknande

Tänk mer lyx än överlevnad. Låt saker ta tid, Gå inte för långt, leta på ett vindskydd med eldplats. Låt matlagningen bli ett projekt, inget frystorkat på kortare turer. Ta med något gott att dricka under tiden ni hjälps åt med maten. Fundera lite på lägerplats, solläget, närhet till vatten, fiske och bad. Och givetvis en vacker plats där det inte blir trångt med andra vandrare och campare.
Skruva ned förväntningar, tempo och försök bara njuta i stunden. Njut av pysslandet med vattenhämtning och ordningsställandet av tält eller lägerplats.
Att trivas under enkla förutsättningar är mer ett "mindset" än en materialsport.
Låt naturen bestämma.

Ja, vikten är väl det jobbiga. Hade det funkat att ha nån sorts kärra om man inte ska gå för långt? Annars hade ju kajak varit bra. Är det lyxigare med ett riktigt varmt täcke och kudde eller blir det för kallt även nu under sommaren? Hade luftmadrass med isolerande liggunderlag under isåfall också funkat eller blir det samma problem då med?
Min erfarenhet, som innefattar åtminstone 500 tältnätter under 31 somrar, är att kylan ofta är det minsta problemet . Jag stegrade då givetvis anspråken gradvis de första åren, för att lära mig optimal utrustning och vad min kropp tål. Jag har sovit genom frostnätter i Alperna, Pyreneerna, norska fjällen och Skottland i en sovsäck med komforttemperatur +2 (tror jag) på en Ridgerestmadrass i dubbelväggigt tält (Akto eller Laser Comp). Med bra val av lägerplats kan det vara skönare än sängen hemma.

Idag är jag förstås för gammal för mera krävande vandring men jag sätter stort värde på utenätter, som tyvärr kommer allt glesare. Jag förflyttar genomgående med cykel i Östergötland och grannlänen: B, D, F, H. Packningen maximeras till 10 kg.

Transporten har jag löst så vikt spelar viss roll men inte för mycket.
Lådcykeln har 332 l lastutrymme.
Lyx för mig är stora tarpar (4x4m och 5x5m), stol och förutom kastrullset en ugn.
Göra egen pizza och trycka in i huvudet och bara njuta sommaren är en lyxig känsla.
Den stora tarpen över tältet så att när det spöregnar har jag alltid ett torrt tält att packa ihop.
Absiderna är upprullade sommartid även om det öser ned för tarpen tar regnet.
Den aningens mindre för att ge mig en skyddad uteplats.
Jag rör mig i södra sverige så det är aldrig långt till varken mat eller vatten.
Sedan vet jag inte om det kan räknas som lyx men min trycksatta dusch känns lyxig.
Något som för mig är nödvändigt är ett bekvämt liggunderlag så jag kan sova länge utan att kroppen tar stryk.

Vi är alla olika... Jag önskar jag vore skapt som camoscio, som badar i kalla fjällsjöar, går i kortbyxor och låter tvättade kläder torka på kroppen. Men som jag nu är funtad, så går allt mitt turplanerande ut på att slippa frysa :p
Om du inte är säker på din medtältares inre termostat, så lägg på en rejäl marginal för varma rastplagg, raggsockor, mössa, dunjacka etc så ni bägge håller er riktigt varma när ni rastar/vilar/kvällsmyser - det kan vara hela skillnaden mellan ombonad lyx och misär. Håll dessa extra klädlager skyddade för nedblötning.

Samma med att få sova skönt. I vår familj finns en som helst sover på golvet (eller åtminstone en gammaldags stenhård, helst konvex, utdragssoffa) och kastar ut alla kuddar - och en som vill sjunka ner i meterdjupa dynor med högar av fluffiga dunkuddar till.

Den förra sover helst i tältet på vanligt skumgummiunderlag. Den senare har kostat på sig den dyraste och tjockaste uppblåsbara madrassen som existerar, och tre uppblåsbara kuddar.
Nu säger jag inte att du ska ruinera dig på sen sådan svindyr historia - de är dyra för att de också är lätta. Och de går dessutom sönder alldeles för ofta. Men en vanlig "tung" gummimadrass är inte särskilt dyr. Däremot är den helt oisolerad, så luften cirkulerar fritt inne i den och transporterar kroppsvärmen ner till marken. Så kombinera en sådan madrass med ett vanligt billigt skumplastunderlag för att bryta köldbryggan.

I second hand-affärer brukar det f.ö. krylla av diverse sorters uppblåsbara madrasser, bättre och sämre sovsäckar, dunjackor m m. Kan vara värt en spaning, om du har tid på dig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips