Vi är alla olika... Jag önskar jag vore skapt som
camoscio, som badar i kalla fjällsjöar, går i kortbyxor och låter tvättade kläder torka på kroppen. Men som jag nu är funtad, så går allt mitt turplanerande ut på att slippa frysa

Om du inte är säker på din medtältares inre termostat, så lägg på en rejäl marginal för varma rastplagg, raggsockor, mössa, dunjacka etc så ni bägge håller er riktigt varma när ni rastar/vilar/kvällsmyser - det kan vara hela skillnaden mellan ombonad lyx och misär. Håll dessa extra klädlager skyddade för nedblötning.
Samma med att få sova skönt. I vår familj finns en som helst sover på golvet (eller åtminstone en gammaldags stenhård, helst konvex, utdragssoffa) och kastar ut alla kuddar - och en som vill sjunka ner i meterdjupa dynor med högar av fluffiga dunkuddar till.
Den förra sover helst i tältet på vanligt skumgummiunderlag. Den senare har kostat på sig den dyraste och tjockaste uppblåsbara madrassen som existerar, och
tre uppblåsbara kuddar.
Nu säger jag inte att du ska ruinera dig på sen sådan svindyr historia - de är dyra för att de också är lätta. Och de går dessutom sönder alldeles för ofta. Men en vanlig "tung" gummimadrass är inte särskilt dyr. Däremot är den helt oisolerad, så luften cirkulerar fritt inne i den och transporterar kroppsvärmen ner till marken. Så kombinera en sådan madrass med ett vanligt billigt skumplastunderlag för att bryta köldbryggan.
I second hand-affärer brukar det f.ö. krylla av diverse sorters uppblåsbara madrasser, bättre och sämre sovsäckar, dunjackor m m. Kan vara värt en spaning, om du har tid på dig.