Tälta i Stockholm?

Hej!
Jag ska till Stockholm ett par dagar i augusti, men har ingenstans att bo.
Kan man tälta någonstans hyfsat centralt? Hjälp en norrlänning med dålig koll på den vackra huvudstaden!
 
Hej!
Jag ska till Stockholm ett par dagar i augusti, men har ingenstans att bo.
Kan man tälta någonstans hyfsat centralt? Hjälp en norrlänning med dålig koll på den vackra huvudstaden!

"hyfsat centralt" är väl nyckelord här...
Med T-bana till förort når du skogsområden varsom.
Hade du tänkt tälta i innerstaden så blir lite knepigare.
Det går säkert, någon natt kanske, men annars finns det husbilscamping på Långholmen. Ring och fråga om de har något hörn för en tältare. Var beredd på att det inte är tyst någonstans i centrala Stockholm...

mvh thomas
 
I kanten av Nackareservatet på en äng vid Lilla Sickla gård har jag tältat med en kajakgrupp. Nära Hammarbyhöjdens T-bana.

Vacker natur. Även Klubbensborg camping ligger fint. Kärsön väster om Nockeby skulle säkert också funka utmärkt för ett par tältnätter.

Lilljanskogen vid Teknis och andra delar av norra Djurgården kan säkert också funka med ett diskret tält.

Kolla kartor och ortofoton på https://kso.etjanster.lantmateriet.se

Thure
 
Har knatat runt på Djurgården både i Tjurruset 2015 och Premiärmilen 2016, det finns massor med ställen att sätta upp ett tält lite diskret. Sedan kan det vara bra att packa ihop det under dagen om man vill ha det kvar. Åker du bil så är det inga problem att förvara, åker du tåg så finns det förvaringsboxar på centralen om du inte vill släpa på ryggan.
 
Ok att tälta i reservat?

Tack för svar! Nackareservatet låter ju som en fin plats. Jag har läst deras ordningsföreskrifter och det står ingenting om att man inte får tälta. Men finns det andra lagar och regler som säger att man inte får tälta i naturreservat? I vissa naturreservat i fjällen får man ju bara tälta på angivna platser... Någon som har koll?
 
Så här på sommaren är det juste om man är i närheten av en sjö för att kunna bada och tvätta sig.

Nackareservatet har många sjöar men Dammtorpssjön är lite för full med näckrosor för att kunna rekommenderas. Norra Djurgården har ett par mindre dammar och sjöar. Laduviken borde kunna funka att tvätta sig i? Finns duschar på div idrottsplatser.

Toabestyr får man sköta snyggt i så frekventerade områden om man vildcampar.

Thure
 
Tack för svar! Nackareservatet låter ju som en fin plats. Jag har läst deras ordningsföreskrifter och det står ingenting om att man inte får tälta. Men finns det andra lagar och regler som säger att man inte får tälta i naturreservat? I vissa naturreservat i fjällen får man ju bara tälta på angivna platser... Någon som har koll?

Står det inte i ett naturreservats föreskrifter att man inte får tälta där, så får man tälta i enlighet med allemansrätten.
 
Står det inte i ett naturreservats föreskrifter att man inte får tälta där, så får man tälta i enlighet med allemansrätten.



Nja, gör du det inte lite enkelt för dig nu? Det kan finnas förbud i de kommunala ordningsstadgarna. Till exempel är det förbjudet att "campa" någonstans på allmän plats inom Stockholms kommun.
 
I praktiken funkar säkert de platser som föreslagits i tråden bra för enstaka nätter.

Så här lyder definitionen:
Med offentlig plats enligt denna lag avses
1. allmänna vägar,
2. gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål,
3. områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamn- verksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt
4. andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik.

Stockholms regel lyder:
Camping
17 §
Camping får inte ske på offentlig plats.

Svaret uppdaterat 30 januari 2013

Thure
 
Nja, gör du det inte lite enkelt för dig nu? Det kan finnas förbud i de kommunala ordningsstadgarna. Till exempel är det förbjudet att "campa" någonstans på allmän plats inom Stockholms kommun.
Ja, men jag uttalade mig om naturreservat. Om det man inte får tälta i ett naturreservat står det väl i reglerna att man inte får. Men rätta mig gärna om jag har fel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Kornelia Tälta med nyfödd Allmänt om friluftsliv 13
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Angode Tälta - Utan camping Allmänt om friluftsliv 4
Thunder91 Tälta i Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 9
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
Perplex Tälta i björnrik terräng Allmänt om friluftsliv 8
filipjonsson Tälta sydöstra Skåne? Allmänt om friluftsliv 7
Still Alive Tälta i djup snö Allmänt om friluftsliv 4
Fabrikörn Straff för att tälta i naturreservat? Allmänt om friluftsliv 81
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
anders71 Tälta i Lysekil? Allmänt om friluftsliv 1
Nitsson Plocka blåbär och tälta söder om Vättern Allmänt om friluftsliv 7
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
blappobla Tälta nära bilvägar kring Sognefjorden? Allmänt om friluftsliv 5
Awe101 Skogsområden i Skåne för att tälta med eld och dyl Allmänt om friluftsliv 11
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
Escodobe Tälta på Gotland Allmänt om friluftsliv 2
Andersgustav Tälta i åskväder Allmänt om friluftsliv 34
AnteÅ Snorkla o tälta runt Härnösand Allmänt om friluftsliv 0
suzett85 Tälta kring linköping Allmänt om friluftsliv 5
miksjo Tälta på toppen av keb på vintern? Allmänt om friluftsliv 31
jessica hjelmhagen Tälta i Göteborgstrakten Allmänt om friluftsliv 2
miaz tälta i frankrike? Allmänt om friluftsliv 1
majsofi Tälta med spädbarn? Allmänt om friluftsliv 7
Anna86 Tälta på västkusten Allmänt om friluftsliv 4
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
veni skulle sälja 2 sovplatser i egen sovkupe för den 29. Juli från Abisko-Stockholm Allmänt om friluftsliv 11
Vichy6 Söker havsnära natur för kort tältning ( Stockholm) Allmänt om friluftsliv 3
ZettLind Friluftsbutiker i Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
harcerz Vandring Nära Stockholm Allmänt om friluftsliv 3
behedwin Övernattningsstugor Stockholm Allmänt om friluftsliv 7
Ann-Cathrine Tysta/avskilda badplatser i Stockholm/Haninge? Allmänt om friluftsliv 4
Katie Äventyrstillgängliga platser i Stockholm Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Albwel89 Tältplatser Tingsryd - Stockholm Allmänt om friluftsliv 1
FarmerJoe Övernattning Tyresta, Stockholm. Allmänt om friluftsliv 25
jonas18z Kan ni tipsa mig på roliga äventyr runt Stockholm? Allmänt om friluftsliv 4
C.F.Andersson Områden i och runt Stockholm Allmänt om friluftsliv 10
salgo60 Påverka våra politiker i Stockholm Allmänt om friluftsliv 2
rand Öppetider Haglöfs Brand Store Stockholm? Allmänt om friluftsliv 2
sodan Vart vinterbada i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 2
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.