Tälta i Jotunheimen

Har planer på att tälta i Jotunheimen i sommar men har aldrig tältat utanför ett campingområde innan. Någon som har tältat i det vilda och kan svara på följande frågor.

1.) Hur funkar det att dricka vatten ur en jokk, hur undviker jag att bli dålig i magen av det? Antar att det är helt safe om man kokar upp vattnet först men om man inte gör det?

2.) Jag kommer tälta i en ganska stenig dalgång vid foten av Glittertind som fyndigt nog heter just "Stendalen". Någon som vet vilken dalgång jag menar och om det är lätt att slå upp sitt tält där trots bristen på mjukt underlag?

Väntar tacksamt på svar :)
 
1. Är du orolig då ta med dig ett filter system. Tex befree eller sawyer.

2. Så länge du har ett vettigt liggunderlag (uppblåsbart) så bör det inte vara några problem. Surra tältlinorna runt tyngre stenar istället för att sätta tältpinnar.
 
Jag har aldrig kokat eller renat vatten i Jotunheimen. Men jag har ibland fått gå några extra steg för att hitta vatten som inte kommer från glaciärer (ofta sidoflöden till de mera slammiga). Under lämmelår får man förstås också vara lite försiktig
 
Som sagt, normalt sett går det bara bra men lämmelår kan ställa till det, Jag och sambon fick varva biblioteket och toan på Turtagrö en dag förra sommaren innan vi kunde dra vidare...
 
En god väns barn skulle tälta i en dal där jag påstod att Ur nog gör det svårt. Han fick gå ut ut dalen för att kunna få upp sitt tält, anmarschen till toppen blev 1,5 km längre än planerat.

gp tur
 
Mkt får i jotunheimsområdet. Kanske inte exakt vid Glittertind, men överlag. Hade kokat vattnet. Men inte över 'gräs'-gränsen, där är det nog ok.

Lite off-topic: Fåren släpps tidigt på våren och äter hela tiden det nya finstråiga gräset som växer fram vid snöns smältkant, så de går faktiskt ganska högt upp i fjällen. Och iom att gräset hela tiden är kraftigt så får de finfina slaktvikter. Om ni vill vad med om något speciellt så försök vara med på sankingen (sänkningen), dvs när man tar hem fåren på hösten. Jätteroligt!
 
Hej Thomas!

Jotunheimen är fantastiskt vackert! Riktigt vackra vyer som helt ändrar karaktär när du når nästa krön. Bara att njuta!

1: Jag har aldrig blivit dålig i magen av att dricka vattnet. Se till att det är rinnande och att det ser fint ut bara.

2: Där tältade jag för några år sedan. Det är inga problem att hitta fina ytor att slå upp tältet på.

Mvh Fredrik
 
Håller med Boulder1. Efter Steindalselve finns massor med bra tältplatser.

Normalt sett kokas eller filtreras inte vatten i skandinaviska fjällen. Ett observandum i Norge är glaciervatten som oftast inte rekomendenderas som dricksvatten. Det innehåller små sedimentpartiklar (därför är det grumligt och snyggt turkost) som anses kunna orsaka magknip när dessa lägger sig i tarmfickor. Hur stort det problemet verkligen är undrar jag om vi faktiskt vet. Men enklast är kanske att hålla sig från just glaciervatten (det är en utbredd rekomendation). I Steindalen finns gott om annat vatten. Jag och alla norskar jag såg drack vatten där senast i höstas. Det var gott! Små stillastående vatten kan det också vara klokt att vara försiktig med, här finns risk för bakterier. Likaså mindre vattendrag där mycket får, kor eller ren uppehåller sig. Bajs i eller nära vatten bör nog ses som en varningsklocka 😜
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Kornelia Tälta med nyfödd Allmänt om friluftsliv 13
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Angode Tälta - Utan camping Allmänt om friluftsliv 4
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
Perplex Tälta i björnrik terräng Allmänt om friluftsliv 8
filipjonsson Tälta sydöstra Skåne? Allmänt om friluftsliv 7
Still Alive Tälta i djup snö Allmänt om friluftsliv 4
Fabrikörn Straff för att tälta i naturreservat? Allmänt om friluftsliv 81
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
anders71 Tälta i Lysekil? Allmänt om friluftsliv 1
Nitsson Plocka blåbär och tälta söder om Vättern Allmänt om friluftsliv 7
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
blappobla Tälta nära bilvägar kring Sognefjorden? Allmänt om friluftsliv 5
Awe101 Skogsområden i Skåne för att tälta med eld och dyl Allmänt om friluftsliv 11
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
Escodobe Tälta på Gotland Allmänt om friluftsliv 2
Andersgustav Tälta i åskväder Allmänt om friluftsliv 34
AnteÅ Snorkla o tälta runt Härnösand Allmänt om friluftsliv 0
suzett85 Tälta kring linköping Allmänt om friluftsliv 5
miksjo Tälta på toppen av keb på vintern? Allmänt om friluftsliv 31
jessica hjelmhagen Tälta i Göteborgstrakten Allmänt om friluftsliv 2
miaz tälta i frankrike? Allmänt om friluftsliv 1
majsofi Tälta med spädbarn? Allmänt om friluftsliv 7
Anna86 Tälta på västkusten Allmänt om friluftsliv 4
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
Kose Snöläge - Norge, Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.